Start > Körkortsforum > Automatkörkort/uppkörning

Automatkörkort/uppkörning

Automaten 2018-09-20 19:55 ! Citera #
Hejsan!
Jag hade uppkörning förra veckan med manuell bil som jag har övningskört i cirka 1 år både privat och körskola.
Jag hade ingen bra uppkörning och tappade mycket fokus på vägen och kunde inte hålla hastigheter eller läsa skyltar pga att jag fokuserade för mycket på växlingen som jag har problem med.
Nu undrar jag om uppkörning med automat är svårt och hur många procent som klarar att ta körkortet med automat efter första uppkörningen?
Jag hade tänkt att ta automatkörkort då jag är i stort behov av körkort och samtidigt övningsköra i ett långt tag till med manuellväxel och ta det körkortet någon gång nästa år i lugn och ro. Vad tycker ni om mitt beslut?
Gäst 2018-09-20 22:35 ! Citera #
Halloj.

Tycker det låter som en klok ide att ta Automat körkort.

Sen om behovet finns senare, så kör upp för manuell.
Börje Kugg 2018-09-21 00:11 ! Citera #
Ja, gör som du själv känner!

Klarar du en uppkörning i automat får du även ta en privat manuell till uppkörningen nästa gång, då det inte finns några krav på dubbelkommando och extra invändig backspegel om du har körkort med villkor automat sen innan.
Det kanske gör dig mer avslappnad.

Prövotiden gäller även från den dag du klarar din första uppkörning. Kör du upp i manuell bil efter det, räknas det endast som om du hävt ett villkor.
Gäst 2018-09-21 17:37 ! Citera #
Det är ett bra beslut.

Uppkörning för automat är exakt lika som för manuell och du bedöms på samma kategorier. Finns ingen särskilning på statistiken där. Så svårt att säga hur många som klarar det.
Gäst 2018-11-04 10:30 ! Citera #
Nu är det här ett skitsent svar, men iaf, jag har tagit kort med automat och det var riktigt najs. Däremot låter det lite på dig som att du inte övningskört tillräckligt länge, samt att du kanske bara var ovan vid just den bilen, och då är det bättre om du tar manuell på uppkörningen i alla fall, för det är inte alls säkert att du kommer trivas med automat. Jag har flera vänner som kör manuell som tycker att automatbilar är obehagliga och svåra att köra, och om du skulle ta kortet med automat och upptäcka att du inte gillar den körkänslan som automater har, så skulle ju det vara trist.
Gäst 2018-11-04 14:54 ! Citera #
Gäst 2018-11-04
Nu är det här ett skitsent svar, men iaf, jag har tagit kort med automat och det var riktigt najs. Däremot låter det lite på dig som att du inte övningskört tillräckligt länge, samt att du kanske bara var ovan vid just den bilen, och då är det bättre om du tar manuell på uppkörningen i alla fall, för det är inte alls säkert att du kommer trivas med automat. Jag har flera vänner som kör manuell som tycker att automatbilar är obehagliga och svåra att köra, och om du skulle ta kortet med automat och upptäcka att du inte gillar den körkänslan som automater har, så skulle ju det vara trist.
Den ovanan skulle såklart gå över om dina vänner började köra mer manuell. Kan ju inte svara för varenda automat-bil som någonsin har skapats, men att automater skulle vara på något sätt svårare att köra är ju bara bisarrt struntprat.
Automaten 2018-11-06 00:33 ! Citera #
Tjenare!
Jag klarade uppkörningen för några veckor sedan, jag tar manuell när jag är redo helt enkelt. En liten paus från det då körkortet tagit mycket av tiden! Lycka till alla ni som skall göra prov framöver!
Fia 2018-11-06 04:31 ! Citera #
Hej! Klarade teori och uppkörning i fredags :D Tog för automat! Ja har alltid fått höra från vänner hur svårt det är att klara teorin och uppkörningen. Så man har ju varit livrädd för att kugga och sedan ge upp helt. Klarade både på första försöket och har bara kört privat med min sambo.

Ett tips till er som håller på o kämpar. Gör mkt tester, pausa ett par dagar oså på ett igen. Höll på så under en månad med pluggandet. Tro på dig själv, försök tänk detta klarar jag. Vad jag själv tycker, utifrån min erfarenhet så hade jag målat upp det som att det skulle vara sååå svårt och att det skulle vara så lätt att kugga. Men jag tyckte faktiskt inte det. Var så nervös när jag satte med i bilen o skulle köra, men snubben jag körde med var klockren o fick mig verkligen trygg och nervositeten minskade mkt av att han var lugn och trevlig. Finns en surkärring som kallas för kuggkerstin på trafikverket i Jönköping. Var livrädd för att jag skulle få köra med henne ;)

Så lycka till!! Känslan när de säger grattis till körkortet är oslagbar! :D
Ta inte körkort i Malmö 2018-11-06 14:30 ! Citera #
Kuggade uppkörning idag, kan säga såhär, (i mitt fall) hade jag otur med läraren då han hade inget överseende över situationen utan bara över min körning. Jag körde på motorvägen när jag ser snett upp på höger sida att ett väldigt långt fordon befinner sig på accelerationsfältet och ligger ett dussin meter framför mig. jag lägger mig på vänster körfält för att underlätta för lastbilen att komma in på motorvägen och har full medvetenhet att jag skall byta ut till höger körfält igen efter det är säkert att göra så utan att störa lastbilen. LÄRAREN tycker då PRECIS efter jag passerat lastbilen att jag ska lägga mig på högersida trots att jag fortfarande inte har fått syn på lastbilen på höger spegeln. Ovanpå det så kör en bimbo i röven på mig samtidigt som jag kör förbi lastbilen vilket förstärker hans argument och jag citerar ”Jag var tvungen att berätta för dig i din körning att ligga på höger körfält vilket du redan ska veta”. Han kuggade mig för att han ansåg jag var ett hinder för dem som inte följer trafikreglerna... Med det sagt, din körning spelar stor roll MEN vilken lärare du har bredvid dig spelar tyvärr också roll då detta är trots allt människor.. han kan om han vill innan du ens ha startat bilen kugga dig för att om 40 min kommer han känna för det.
gäst 2019-11-29 22:35 ! Citera #
Fia 2018-11-06
Hej! Klarade teori och uppkörning i fredags :D Tog för automat! Ja har alltid fått höra från vänner hur svårt det är att klara teorin och uppkörningen. Så man har ju varit livrädd för att kugga och sedan ge upp helt. Klarade både på första försöket och har bara kört privat med min sambo.

Ett tips till er som håller på o kämpar. Gör mkt tester, pausa ett par dagar oså på ett igen. Höll på så under en månad med pluggandet. Tro på dig själv, försök tänk detta klarar jag. Vad jag själv tycker, utifrån min erfarenhet så hade jag målat upp det som att det skulle vara sååå svårt och att det skulle vara så lätt att kugga. Men jag tyckte faktiskt inte det. Var så nervös när jag satte med i bilen o skulle köra, men snubben jag körde med var klockren o fick mig verkligen trygg och nervositeten minskade mkt av att han var lugn och trevlig. Finns en surkärring som kallas för kuggkerstin på trafikverket i Jönköping. Var livrädd för att jag skulle få köra med henne ;)

Så lycka till!! Känslan när de säger grattis till körkortet är oslagbar! :D
Åh, kuggarkerstin. Gjorde min uppkörning idag och viskade till min körlärare ”är det hon?”. Vad jag har förstått är hon inte kul att göra med. Stackars tjej som fick köra upp med henne. :(

Körde upp två gånger, med samma inspektör så det kändes skitbra sista gången. Fick körkortet också.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov