Start > Körkortsforum > Få körkoret billigt!

Få körkoret billigt!

Gäst 2010-02-04 09:33 ! Citera #
Nu ska jag ge min tips för att få körkortet så billigt som möjligt, allt från start till körkortet.

Detta är obligatoriska kostnader:

Handledarutbildning (Utbildning)
Ca 350:-/person

Risketta (Utbildning)
Ca 600:-
Det är en kurs på 3h om olika risker i form av alkohol, trötthet, dålig sikt i kurvor i trafiken.

Risktvåan [Halkbanan] (Utbildning)
Kortfattat får lära sig inse att man kör för fort och hur man ska agera vid haltväglag.
Det är det lätt roligaste under körkorts övningarna.
Ca 1000-2000:-

Körprovet via Vägverket (prov)
700:-
Kostnad för lånebil
ca 400:-
Teoriprovet (prov)
220:-

(Utbildning) Tänk på att det är en utbildning och inte ett prov, dvs att man kan i princip inte misslyckas.
(Proven) Dessa är prov och man kan misslyckas, men är du väl förberedd kommer det inte bli något problem. Av den anledningen är att det är självklara och relativt enkla saker man ska göra.

Till att få det billigt:
Kör väldigt mycket hemma! Riktigt mycket!
Låna böcker och program för körkortsteori.
Läs igenom teorin flera gånger, här är det överinlärning som gäller.
Känner du att den privat handledare inte är bra, så då kan du gärna ta någon körlektion på skolan.
Om du går på körskola pressa körskolan lite så att de är medvetna om att du vill få det så billigt som möjligt.
Då slipper du att de säger ”En extra lektion på detta moment”.
ceciliajournalist 2010-02-06 21:47 ! Citera #
Jag försökte som du uttryckte det förklara att jag verkligen behövde få körkortet billigt, men det hjälpte inte alls! De har ju som sagt sina fasta moment vid körskolan och om de inte anser att du mästrar dem så får du inte gå vidare till nästa, så är det bara. Poängen för dem är ju också att du ska lägga ned så mycket pengar som möjligt på dem. Jag har inga mer pengar att lägga ut så efter 20 lektioner vid körskolan kommer jag ändå att vara tvungen att köra upp privat :(
Jess.E 2010-02-18 12:26 ! Citera #
På de flesta körskolor måste man gå igenom alla de olika momenten inom körningen om man inte ska köra upp privat. Så då splear det inte så stor roll att ligga i och prata med att man vill ta det fort för de har ändå deras lista de prickar av för varje moment man går igenom. Så det är väldigt segt och lite irriterande att få köra en hel lektion att backa gathörn tex fast man redan kan det.
MStrandberg 2010-02-23 14:41 ! Citera #
Rekommenderar att man lägger lite pengar på ett datorteoripaket. Då kan man nöta frågor och komma bättre förbered till uppskrivningen.
Gäst 2010-02-24 19:13 ! Citera #
Eller så skriver man 10 st helt briljanta inlägg här så har man sitt på det torra, eller hur? ;)
Kripp 2010-03-24 16:49 ! Citera #
Hoppa över moment i körskolan som du inte tycker att du behöver utan kan göra på egen hand, se till att vara väl förberedd till uppkörningen så du slipper göra om
Toni17 2010-03-31 19:58 ! Citera #
Min risketta kostade 500kr. Det varierar olika hos andra trafikskolor.
sarah 2010-04-28 18:18 ! Citera #
Tycker det är mycket bättre att lägga lite mer pengar på körkortet så man lär sig hur man verkligen skall köra bil, det finnes för många som har fått körkort utan att de har förtjänat det! Så mitt råd är snåla absolut inte!
allleeex 2010-07-09 11:50 ! Citera #
För att få körkortet billigt är mitt tips att köra mycket hemma, innan du börjar ta körlektioner. Hoppa över teorin på körskolan, köp en bok och plugga istället mycket hemma. Var riktigt säker med bilen och på teorin, innan du kör/skriver upp, så du klarar det på första försöket :)
Gäst 2010-07-16 18:24 ! Citera #
Ja det är märkligt att det ska kosta så mycket. Det blir mer och mer en klassfråga vilka som kan skaffa körkort... Inte alla som har råd att spendera dessa pengar på ett körkort.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo