Start > Körkortsforum > Läskigt att köra

Läskigt att köra

Gäst 2018-08-03 01:39 ! Citera #
Har haft körkort i snart 3 veckor och tanken av körning får mig bara att må dåligt.
Höll på att ta körkort i ungefär ett år, inräknat med en lite längre paus. Jag kämpade väldigt hårt och tog många lektioner. Fick byta körskola och grejer för mådde inte bra att gå till en av skolorna.

Nu när jag har körkort så vill jag aldrig köra.
Tar gärna kommunalt istället.

Tycker min körning är bra och känns helt okej när jag väl sitter i bilen. Men har tanken i huvudet hela tiden, var kan jag parkera, hur kommer jag tillbaka hem osv.
Massa tankar snurrar i huvudet som jag med stor sannolikhet löser bra när jag väl kör.

Tillexempel skulle jag köra mina vänner häromdagen till en kompis, där vi senare alla skulle umgås. Men jag kunde verkligen inte se framemot att träffa dem lika mycket som jag brukar, för tänkte bara på att jag skulle köra.

Några dagar innan skulle jag även köra en längre sträcka, som innefattar vägar jag inte kört på innan och ungefär 1h färd. Jag bokstavligen grät innan jag skulle köra och darrade och mådde dåligt när jag var hemma igen. (Lite stolt också över mig själv)

Någon som känner igen sig, som kan ge mig tips eller bara pepp?
Gäst 2018-08-03 02:41 ! Citera #
Vet inte vad jag ska säga för att uppmuntra dig men tror de kommer komma några negativa kommentarer riktade mot dig! Men skit i dem!

Tänk så här, du har ditt körkort, du är fri från Trafikverket. Kanske kör runt kvarteret etc för att slappna in i det och sen mer och mer?

Hoppas allt löser sig o lycka till!!
Samma 2018-08-03 09:07 ! Citera #
Jag känner precis samma sak. Jag är en väldigt riskmedveten förare och det har blivit något negativt. Jag planerar att köra på små vägar och vägar jag kan tills jag är tillräckligt bekväm med annat. Eller när det är helt tomt.
Gäst 2018-08-03 12:59 ! Citera #
Med tanke på hur du känner dig när du ska köra så undrar man ju varför du överhuvudtaget tog ett körkort eftersom du föredrar att åka kommunalt ändå... Vore det då inte bättre att ha sparat dom tusenlapparna som körkortet har kostat.

Men för att hjälpa med dig detta lilla problem, så tror jag att du själva rädslans kommer inte från själva körningen, utan jag tror att du är mest rädd för att sitta ensam i bilen. Under din körutbildning oavsett om den skedde privat eller via körskola så har du alltid haft någon bredvid dig som har sagt hur du ska och vart du ska köra, samt vart du ska parkera.
Men nu är du helt ensam.... Du kan vara lugn...
Alla har EXAKT samma känslor i kroppen när man får köra bil själv, då ska man helt plötsligt avgöra själv vart man ska köra, vart man ska parkera..o.s.v. o.s.v....

Så det enda som skulle hjälpa dig så att du kan känna dig trygg med din själv är att du kör mycket, det är OTROLIGT VIKTIGT att köra mycket precis efter att man har fått sitt körkort så att man inte glömmer bort det man har lärt sig, du måste nöta in allt så att det verkligen sätter sig i ryggraden.

Och tänk även på att du inte ens har haft körkort i en månad ännu, jag menar, 3 veckor är ju ingenting, så det är ju självklart att du känner och mår som du gör... Men sluta för guds skull INTE att köra...
Börja köra mycket i ditt närområde tills du känner att ”Gud vad tråkigt det är att köra här.”.... Först då kan du börja utöka ditt körande... För det i sin tur får dig att börja känna dig säker i din körning så att du vill ha mer utmaning..

Lycka till!
Gäst 2018-08-03 13:41 ! Citera #
”Med tanke på hur du känner dig när du ska köra så undrar man ju varför du överhuvudtaget tog ett körkort eftersom du föredrar att åka kommunalt ändå... Vore det då inte bättre att ha sparat dom tusenlapparna som körkortet har kostat.”


FAAAN vad man blir arg!!!

Vad är ens poängen med din kommentar?!
Gäst 2018-08-03 16:41 ! Citera #
Det var läskigt när man skulle köra själv första gångerna. Den enda medicinen är att köra mycket och bli bekväm med det.

Börja med att köra på ställen du känner dig bekväm med. När det känns bra så utmanar du dig själv med att köra på nya ställen. Inom några veckor kommer oron garanterat att vara borta om du bara ser till att köra frekvent.
Gäst. 2018-08-03 20:22 ! Citera #
Enda sättet att komma över din rädsla är faktiskt att köra....annars kommer det ta överhanden, samt du har faktiskt tacit körkortet.

Var själv i samma sits..
Sen en dag så hade jag bil....

Nervigt i början...rädd o köra fel osv...missa afarter mm

Men hey nu ett år senare....ser snarare fram emot utmaningen, kul o köra bil :).

Har väl plöjt ner ca ca 2000mil redan nu....

Kör man fel så är det bara o vända ;)....

Är sjäv av äldre årsmodel :)
Jag med 2018-08-14 19:20 ! Citera #
Jag känner igen mig i allt du skriver.
Jag gruvar mig för att köra och fram tills jag sitter i bilen är jag orolig och försöker visualisera början av vägen.
Men när jag kört nån kvart så brukar det släppa och jag är inte rädd på samma sätt.
Det enda vi kan göra är att tvinga ut oss ofta så vi får in vanan... :|
Helt OK och det går över. 2018-08-15 10:03 ! Citera #
Kära vän: alla är inte super woman eller super man. Stress bidrar till att bli rädd. Tänkt på att det är OK att vara försiktigt men utmanna dig till att vara lungt och samlat. Ta det stegvis och framför allt låt den ta tid. Det är en mognadsfråga och träning ger resultat. Ge inte upp nu när du har kommit så lång. Du är en duktigt oerfaren omtänksam förare.
Gäst 2019-04-26 00:33 ! Citera #
Jag vill ta körkort men jag är rädd för att ta det för jag är orolig att det går för fort eller för långsamt hur sks man veta .sen kanske det kommer en lastbil puu

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor