Start > Körkortsforum > Trafikfara

Trafikfara

Ahmednur 2018-07-18 15:50 ! Citera #
Tjena Kompisar!

idag har gjort uppkörning i Mölndal och inspektören var mycket arg och besviken för att jag är en trafikfara och måste börja i början. Jag erkänna att jag gjorde flera fel men trodde att han var oartig mot mig. I trafikskolan som jag är registrerad tror att jan hantera bilen ock kör på rätt sätt? Behöver jag att byta skolan och börja från början? eller jag hade en svår inspektör. Vad tror ni? jag är mycket besviken idag faktiskt.

Hälsningar,

Ahmendur
Gäst 2018-07-18 16:13 ! Citera #
Du får ju ett digitalt protokoll/resultat att läsa efter uppkörningen, där det står vad som är mindre bra/dåligt.

Samt vad sa han att du brast i? De brukar ju ta sig tid och berätta.

Bara säga trafikfara var nog att ta i, då han bör kunna svara på vad som inte funkade/vad som var dåligt.

Hur jag vet detta är att kuggat själv, men tog till mig det de sa till mig och övade massor på dem sakerna.....

Har numer kortet.
Ahmednur 2018-07-18 18:52 ! Citera #
Tack för svaret. Han förklarade mycket när vi var i bilen. Men jag var jättenervös först och gjorde fler fel. Jag stannade vid övergångsställe där hastighetsbegränsning var 50km i timmen. Han också markerade alla områden med flagga och sa att min körning är helt fel och måste börja med kopplingen- när du hittar dragläget. Fan! ska jag byta körskolan? Jag vet inte vad jag ska göra faktiskt.
Gäst 2018-07-18 19:07 ! Citera #
Ojj.

Men som du beskriver det att han sa.

Börja med dragläget, hur menar du nu?
För det är ju en av dem första sakerna man börjar med när man ska praktiskt ”köra” en bil

Hade du problem med den, eller var det så att bilen högg till när du släppte koplingen för fort.....om det var ett enstaka tillfälle...så är det inget.

Kan hända alla, även de som har kort.

Men om det är ”ofta” så att det händer bör man öva mycket mer på detta moment.

Det låter klokt att byta skola, och gå igenom ”luckorna” så att säga....se vad som fattas o sedan öva in detta....

Svårt att säga rak arm, men kan vara så atg du kanske inte än är redo för en uppkörning än...

Så tat lungt....låt inte allt gå i kras o tappa hoppet....
Ahmednur 2018-07-18 20:57 ! Citera #
Oj! han sa till mig att jag tryckte kopplingen ner, släppte den och gasade sen. Han ville att jag gasar samtidigt tycker jag ner kopplingen.Dessutom misstolkade jag skyltarna ovanför vägen och körde rakt fram istället att svänga till höger. Läraren i skolan berättar att jag är duktig att köra bilen väl och jag kände stolt själv och bokade uppkörning. Jag dör nästan bror och vet inte vad jag ska göra just nu! Men som du har sagt tidigare ska jag byta skolan och gör om provet kanske en månad senare.

Tack så länge.
Gäst 2018-07-18 22:28 ! Citera #
Ah...jag fattar....

Byt lärare.

Då koplingen trycks ner....ingen gas alls, då motorn inte jobbar alls, den rusar bara.....

Man generellt så (1ans växel) när man släpper kopplingen dvs släpper foten så ökar man gasen...dvs ”möter” varandra dvs dragläget...så rullar sen.....sen i m växlar (grundgas ibland beroebde på situation)

En del bilar är motorstarka så man kan skippa grundgas....bara släppa koplingen lagom sakta så rullar bilen fint där...mdet är en känsla (som man lär sig cyckla litegrand i tänket)

Testa annan lärare och skola.....och boka senare uppkörning i lugn och ro.....

Var inte rädd o byta lärare om personkemin inte funkar...vi är ju trots allt rätt olika där ;) o behöver få förklarat på ett sätt så man själv fattar.

Beta av luckorna i kuskaperna, då skyltar ska man hinna läsa av simultant så att säga........

Är det en bra lärare så ser de direkt vad som saknas osv..

Det kommer fixa sig, men ha tålamod bara, för ingen vill krocka osv (ja du fattar) pga dålig kunskap mm....


Så upp i sadeln gå igenom vad som fattas, sedan läs boken ordentligt för den är nyttig, kan vara tråkig läsning men kämpa igenom den ska du se att det faktiskt är kul med förståelsen....och den räddar dig många gånger senare.

Bara kom igen......

Det fixar six där ska du se
Ahmednur 2018-07-19 13:46 ! Citera #
Tusen tack! Jag känner mig lättnad nu och vill kämpa vidare tills jag har tagit körkort. Ha det fint!
Johan 2018-07-19 14:28 ! Citera #
Hej Ahmed,

Som jag ser det skulle det vara bra att göra upp en lista för dig själv (kanske bara mentalt men enklare på papper) med de körmoment du själv tycker behöver fixas - om läraren var med i bilen på uppkörningen är det ju enklare för den personen skulle ju kunna förklara vad du egentligen har klarat innan men som gick fel eftersom du blev skärrad av kritiken.

Jag tror att en sak är att bygga upp ditt eget självförtroende så att du inte blir oroad av folks ton, utan att du skalar av sånt, så du bara har det egentliga felet att koncentrera dig på. Jag säger det för jag har själv varit skärrad i sådana situationer men lärt mig att det blir enklare att hantera alla sitautioner om man är lugn.

Så det verkar ju bra om du stannar för övergående - särskilt i 50-område. Om du sedan hade svårt att komma igång kan det kanske hänvisas till nervositet, men du behöver öva just detta tills det fungerar utan att du ens tänker på vad dina fötter håller på med. Det är en baskunskap och om du skulle ha problem med detta drar nog inspektören slutsatsen att du inte hinner koncentrera dig på trafiken medan du funderar på fotarbetet. För honom är det en risk, eller trafikfara. Så utsätt dig för utmaningar i tankarna och fundera på hur du lugnt skulle kunna klara av dessa. Tonvikten måste vara på ”lugnt” för om du verkar hetsig blir de oroliga att du kanske kör för emotionellt. Och en uppkörning skulle ju visa att du kan klara alla såna saker på ett avslappnat sätt så du hinner hålla ett öga på allt som händer både framför och bakom, hela tiden, och reagera rutinmässigt. Det krävs helt enkelt vana och den får man ju bäst genom att öva, men också att öva mentalt.

Om du försöker få en förklaring av din ”körlärare hittills” sparar du nog en del energi som kanske kan översättas i pengar också. Inlärningsprocessen pågår ju inom dig själv och du måste välja en lärare som kan klara av att nå ditt medvetande, och också vara ärlig med vad han säger så han inte säger att du klarar det här jättebra om du inte gör det. Och samtidigt behöver han bygga ditt självförtroende så att du kan köra med ett leende och ta till dig av kritik utan att känna dig nedgjord. Han fastnade nog mellan de två målsättningarna, dvs försökte få dig att känna dig bra, medan han kanske inte lyckades påpeka några av de saker som du skulle må bra av att träna mer på.

Men eftersom du har börjat och kommit en bra bit på väg kanske det bara är att fixa nervositeten så löser det sig snart.

Lycka till!
Ahmednur 2018-07-20 20:23 ! Citera #
Hej Johan!
Vad bra att du har skrivit till mig mycket om din opinion. Jag otroligt tacksamma och uppskattar din tid att ge god råd. Om inspektören hade förklarat som du skulle jag förstått mycket väl. jag nådde ett steg där jag berättade mig själv att jag kuggade redan och bara vill stoppa köra bilen. För att han ökade mina stressig nivå och reagerade som jag gör något värre än. Alla kunskap som jag hade försvunnit framför mig och kunde inte veta vilken väg ska jag ta! Men min lärare brukar säga du kör jättebra eller du är jätteduktig. Pengarna och tiderna är förlorad.I alla fall är jag mycket glad för vad du slår. Men en fråga till när ska jag veta om jag är redo att göra körprov igen? För körskolans skull de vill bara pengar och säger du är inte färdigutbildad.Kanske tar jag extra 8 lektioner med en ny lärare, vad tror du kompis.
Gäst 2018-07-20 20:59 ! Citera #
Du känner själv när du är tillräckligt mogen och redo för ett nytt körprov.
Att bara lita på vad andra säger kan man inte göra, hur känner du?
Det är det som är det viktiga :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
25
I dag 21:07
4
I dag 21:07
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor