Citat: ”Så kan man ju säga om precis alla situationer? Ska inspektören aldrig ingripa för att eleven kanske tänkte bromsa?”
Men tänk om jag hade försökt köra i 50 km/tim över det där ”farthindret” vid Våghusbron, om jag hade kört bil i Västerås idag, hade en uppkörningsinspektör försökt ingripa då också, genom att bromsa? Jag tror inte det, då skulle inte inspektörerna ha gjort så på förarprovet heller. Om det inte är straffbart att köra i 50 över ett så kallat ”farthinder”, sålänge inte bilen skadas av det, då ska det inte vara ”kuggbart” på uppkörningen heller!
Jag hade borde ha sänkt farten om det hade varit ett övergångsställe där på den stenlagda upphöjningen vid Våghusbron men nu såg jag att inget övergångsställe var beläget där, så då var jag inte tvungen att köra saktare än 50, även om inspektören jag körde upp med kan ha tyckt att jag var tvungen att köra saktare än 50 trots att det är en 50-väg. Förresten tycker jag inte att man måste köra saktare än 50 strax före ett övergångsställe heller, om man inte måste väja för gående; det går ju att se tydligt om någon gående är på väg att korsa körbanan när man närmar sig ett övergångsställe, och om ingen gående är på väg att korsa körbanan när man närmar sig, då måste man inte sänka sin hastighet.
Nu är den där stenlagda upphöjningen vid Våghusbron inget markerat övergångsställe, så gående har ingen företrädesrätt alls där utan gående på väg att korsa körbanan har tvärtom skyldighet att stanna för att släppa förbi fordonsförare som närmar sig innan korsande av körbanan, jag som närmade mig i 50 km/tim (men blev bromsad av inspektören) hade ändå ingen gående att behöva stanna för, det såg väl jag klart och tydligt när jag närmade mig, och bara för att inspektören var rädd för att det skulle bli en ”riktig jävla smäll” så var han inte absolut tvungen att ingripa genom att bromsa.
Om det är ”många gående som brukar korsa körbanan vid Våghusbron”, varför är den stenlagda upphöjningen där inget markerat övergångsställe då, om jag får lov att fråga? Det kanske är en fråga man hellre bör ställa till Västerås kommun?
Strax intill Våghusbron finns det vad jag sett en T-korsning, den T-korsningen borde byggas om till minirondell, för att tvinga fordonsförare att sänka farten, om det nu anses ”nödvändigt att sänka farten vid Våghusbron (trots att det inte är ett markerat övergångsställe där)”.
Sen angående körkortsindragning: Det kan faktiskt bli körkortsindragning på att inte hålla uppsikt i backspeglar och döda vinkeln innan körfältsbyte eller sväng, men de flesta fordonsförare kanske inte brukar få böter eller körkortsindragning på det för att de kanske inte krockat. Det brukar väl inte vara jättestor risk för att krocka bara för att man byter körfält eller svänger utan titt i den så kallade dolda vinkeln. Jag tycker det borde räcka att titta enbart i backspegeln innan körfältsbyte, det går oftast att se tydligt i backspegeln om någon annan fordonsförare befinner sig alldeles bredvid fordonet, man ska inte behöva vända blicken snett bakåt bredvid sig för att uppmärksamma sånt (och jag tror inte de flesta som redan har körkort brukar vända blicken snett bakåt bredvid fordonet för att kolla den så kallade dolda vinkeln och det är ganska onödigt).
Det kan inte, eller bör inte, bli körkortsindragning på att köra i 50 km/tim över exempelvis det där ”farthindret” vid Våghusbron i Västerås. Såvitt jag vet så körde min ”kompis” David i 50 över det där ”farthindret” - av misstag - när han var i Västerås, och bilen han körde skadades inte av det, hur stor risk skulle det då vara för mig att skada bilen jag kör om jag mot förmodan kör i 50 över det bara för att ”prova hur det kan gå”? Risken bör vara närmast 0. Det var inte lätt att se klart och tydligt att det var ett ”farthinder”, en mindre upphöjd stenläggning, där vid Våghusbron, det var vad jag såg inte ens tydligt skyltat att det är ett så kallat ”farthinder” där. Men hur som helst så var det inte befogat, eller i varje fall inte nödvändigt för inspektören att ingripa genom att bromsa mig, det är ju inte direkt förbjudet enligt lag att köra i 50 över det där guppet, om inte bilen skadas av det, om nu hastighetsbegränsningen är max 50 km/tim, och man kan ju inte förbjuda en fordonsförare att köra i 50 på en väg om vägen är 50-väg - även om det kanske är en fordonsförares ansvar att anpassa sin hastighet efter vad trafiksäkerheten kräver, men sålänge det är (tillräckligt) trafiksäkert att köra i 50 km/tim på en 50-gata så är det helt upp till fordonsföraren att framföra fordonet i mellan 45 och 50 km/tim.
Sen tycker jag att det är ganska konstigt att vissa gator kan vara 50-vägar trots att det är olämpligt eller mindre lämpligt att köra i 50 km/tim, med hänsyn till framförallt vägkorsningar där högerregeln gäller. Om man närmar sig en sån korsning så kan man INTE köra i 50 km/tim, ens om det är en 50-väg, utan man måste i god tid sänka hastigheten till cirka 20 km/tim, för att hinna väja för en eventuell fordonsförare som just kommer körande från den högra korsande vägen; man hinner inte väja för ett fordon från höger om man närmar sig i högre fart än 20-30.