Jag klarade min uppkörning igår trots ett ingripande från inspektören alldeles i början. Jag trodde själv att det var kört redan då. Det var så att jag hamnade rätt så nära en mur när jag var på väg ut från parkeringsplatsen och inspektören bromsade åt mig. Hon förklarade efteråt att hon ville vara på den säkra sidan och att hon inte var säker själv på om det var på väg att bli farligt eller inte. Hon kanske hade överseende med det eftersom det var precis i början av körningen och en helt ny bil för mig. Angående ingripande står följande på uppkorningblog.se (https://uppkorningblog.com/2016/04/01/ingripande/).
”Ett ingripande av mild karaktär, vid en i övrigt bra körning, kunde i vissa fall omtolkas till hjälp. Att hjälpa eller att stötta någon under ett körprov behöver inte nödvändigtvis leda till ett underkänt resultat.”
Ingripandet i mitt fall kanske kan räknas som hjälp.
Några andra fel jag gjorde var att min växling inte var så miljövänlig ibland (i synnerhet på landsväg där accelerationen nog blev lite för utdragen, och det berodde också på att jag var ovan vid bilen och läste av varvmätaren fel ett tag), jag bromsade in från 70 till 50 inför en 50-skylt ganska sent enligt mig men ändå före skylten, jag blev stående lite för långt fram vid en vänstersväng från huvudled där sikten framåt var skymd och jag såg mötande trafik sent (borde ha planerat bättre där), och alldeles i slutet så missade jag infarten till parkeringen eftersom jag trodde att det var nästa infart jag skulle välja (då ingrep inspektören igen och backade åt mig). Trots detta så körde jag ändå bra och jag tror att det det som vägde upp dessa fel var att jag hade god koll på min omgivning och använde blicken rätt, något jag har fått beröm för under de senaste körlektionerna. Hade för övrigt den trevligaste trafikinspektör jag kan tänka mig.
Det var första gången jag körde upp och jag gjorde det som privatist, fast jag har gått på trafikskola. Nu har jag klarat körkortet och är så lycklig för det. Det har varit en lång väg dit med 4 månader intensivt teoriplugg, en trafikskola (den första jag gick på) som inte stöttat mig utan (vilket både jag och andra har upplevt) som verkar jobba aktivt med att sänka elevernas självförtroende, en nästan kuggad halkbana och till slut godkänt teoriprov (60/65) och uppkörning.