Start > Körkortsforum > Vänstersväng på landsväg?

Vänstersväng på landsväg?

Gäst 2010-01-24 17:38 ! Citera #
Jag har sökt om detta här på sidan men inte fått något riktigt svar på de jag ha att fråga om.

Hur långt innan ska man blinka på ett ungefär? När läraren säger att ”lite längre fram ska du svänga vänster blablabla” eller? För om man ha t.ex. två bilar bakom sig vill jag upplysa dem om att jag tänker svänga vänster så att jag inte bli påkörd bakifrån. Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig (blinkers och ner växling osv) :(
Gäst 2010-02-04 18:16 ! Citera #
Om det finns separat fält för att svänga vänster så kan du blinka lite senare. Om det inte finns så bör du börja blinka när du får syn på skylten som markerar sväng. I värsta fall om det är tätt trafik så kan du bli tvungen att köra förbi där du ska svänga och vända så du sedan kan göra en säker sväng i form av höger sväng.
Hur långt i meter är svårt att säga det beror på sikt och trafikförhållanden.
Jxeey 2010-03-27 14:25 ! Citera #
Först ska du kolla backspegeln och om du ska svänga vänster ska du kolla backspegel och vänstra yttre spegeln sedan blinka, sedan växla ner.

Blinka= Jag har kollat färdigt

Du ska dock inte svänga vänster när det är mycket trafik på en landsväg. Kör förbi infarten och sväng till höger senare och ut på landsvägen och åk tillbaka och gör en enkel högersväng.
Gäst 2010-04-07 10:47 ! Citera #
Man kan aldrig säga hur långt innan i meter man ska upplysa andra trafikanter om vad man planerar att göra här näst. Anledningen till att det är så viktigt att blinka i korsningar är ju för att upplysa andra trafikanter om att jag t.ex. snart ska börja sakta in för att därefter svänga vänster. Så ju mer fordon och ju högre hastighet desto viktigare att du blinkar i god tid. Så egentligen kan man kanske säga att när du börjar planera din körning för att svänga ska du börja blinka, innan du börjar bromsa ner och placera dig rätt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov