Start > Körkortsforum > Felaktiga svar på frågorna i t…

Felaktiga svar på frågorna i teoriprovet

S.W 2018-05-23 20:18 ! Citera #
Du vill svänga höger. Är du skyldig att släppa fram cyklister som cyklar över på övergångsstället?

Ja, eftersom jag inte får hindra trafikanter på den körbana som jag ska köra in på.
Nej, eftersom det endast är ett övergångsställe och inte en cykelpassage.
På en vanlig rak väg utan sväng, skulle du inte behöva släppa fram cyklister på övergångsställen. Dock sker detta i samband med sväng, vilket gör att en annan regel spelar in:

”En förare som skall svänga i en vägkorsning […] skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för […] trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.” (Trafikförordningen)

Det är detta som gäller:
Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
S.W 2018-05-23 20:18 ! Citera #
Små barn får cykla på trottoaren
Om cykelbana saknas får cyklisten, till och med det år hen fyller 8 år, cykla på trottoaren eller gångbanan.
S.W 2018-05-23 20:32 ! Citera #
Vad är sant för unga män med körkort?

1 Unga män har bäst reaktionstid i trafiken.

2 Unga män har en tendens att överskatta sin körförmåga mer när de har haft körkort i något år än när de precis har fått körkort.

3 Unga män har en tendens att överskatta sin körförmåga mer när de precis har fått körkort än när de har haft körkort i något år.

4 Unga män löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka jämfört med de över 75 år.

enligt körkort online är det nummer 2
men borde vara 4

transportstyrelsen

Överrepresentation också inom trafikolyckor
Mellan 2012 och 2016 inträffade 27 180 st singelolyckor i vägtrafiken i Sverige där förare eller passagerare dog eller skadades. I mer än vart tredje fall var föraren mellan 18-24 år (9 598 st). Äldre förare däremot (75 år och uppåt) stod bara för mindre än var tjugonde olycka (1 142 st). Detta trots att körkortsinnehavarna i denna ålder är mer än dubbelt så många som antalet körkortsinnehavare i åldern 18-24 år.

Överrepresentation av singelolyckor i vägtrafik för förare mellan 18-24 år

– Den stora riskgruppen i trafiken är de unga och inte de äldre som man kanske skulle kunna tro efter mediernas rapportering. Äldre förare är betydligt mer sällan inblandade i olyckor än unga förare. Det beror på kunskap, erfarenhet och på förmåga att anpassa körningen efter de egna förutsättningarna, säger Jonas Bjelfvenstam.
Gäst 2018-05-23 21:30 ! Citera #
över 75, 5-6 gånger ocksås
M 2018-05-23 22:38 ! Citera #
Nej, du har fel. Frågorna och svaren är korrekta.

1) Högersvängen. https://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/48/
I Trafikens grunder av STR från 2018 står det: ”När du svänger i en korsning är du skyldig att lämna företräde åt gående och cyklister som korsar den väg du svänger in på. Det gäller även om det inte finns något övergångsställe, cykelpassage eller cykelöverfart.”

2) Yngre/äldre. https://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/27/
Alternativ 4 handlar om trafikolyckor generellt. Dina citat från Transportstyrelsen handlar om singelolyckor med dödlig/svårt skadad utgång. Körkortsboken av STR från 2018 skriver: ”Förare i åldern 75 år och uppåt löper fem till sex gånger större risk att råka ut för en olycka, precis som 18–19-åringarna.” De har alltså samma olycksrisk, vilket gör alternativ 4 till fel. Körkortsboken skriver också: ”Däremot är de sällan inblandade i singelolyckor, eftersom de inte har bråttom eller överskattar sin förmåga.”
S.W 2018-05-27 08:03 ! Citera #
Inte om man kollar upp lagar och regler som gäller i trafiken inte kollar på hemsidan som har fel! Cyklar räknas som fordon och är skyldiga att följa vanliga trafikregler precis som bilar m.m!
S.W 2018-05-27 08:55 ! Citera #
12 a § Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Förordning (2014:1044).

betyder att det är olagligt för en vuxen att färdas med cykel på gångbana! där i mot är det lämpligt att släppa fram men cyklisten bryter mot lagen
Gäst 2018-05-27 09:29 ! Citera #
S.W 2018-05-27
Inte om man kollar upp lagar och regler som gäller i trafiken inte kollar på hemsidan som har fel! Cyklar räknas som fordon och är skyldiga att följa vanliga trafikregler precis som bilar m.m!
Hemsidan? Hänvisningarna ovanför är till böcker av Sveriges Trafikskolors Riksförbund som 99% av körkortseleverna använder.
Gäst 2018-05-27 09:41 ! Citera #
S.W 2018-05-27
12 a § Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Förordning (2014:1044).

betyder att det är olagligt för en vuxen att färdas med cykel på gångbana! där i mot är det lämpligt att släppa fram men cyklisten bryter mot lagen
Var någonstans frågas det efter om cyklisten gör rätt eller fel? Ingenstans. I teorifrågor och i verkligheten kan andra trafikanter göra fel och du måste anpassa dig efter det.

Har du missat den grundläggande principen att man inte har några rättigheter i trafiken, utan bara skyldigheter? Även om cyklisten gör fel, har du fortfarande skyldighet att släppa fram cyklisten.

Till exempel:

En bil kör ikapp dig bakifrån i dubbelt så hög hastighet som tillåtet och försöker sedan göra en vansinnesomkörning i en kurva med skymt sikt. Är du skyldig att underlätta omkörningen?

Svar: JA. Den andra bilens regelbrott ger inte dig rätt att bryta mot 3 kap. 38 § i Trafikförordningen: När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
S.W 2018-05-27 17:38 ! Citera #
Ett ganska dåligt exempel! du skriver att man skulle vara skyldig att underlätta en vansinnes omkörning, står ju bara: Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen inte att man är skyldig att underlätta! Och den paragrafen gäller på:36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas
vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från
mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.

Det vore bra om dom skriver med mer från:Regeringskansliets förordningar!
När man går i körskolan å är det ju meningen att man ska lära sig lagar och regler för att framföra fordon på ett säkert sätt precis som man ska lära sig i skolan men frågor och svar är gjorda på ett sätt som gör att det blir förvirrande.

Vad är sant för unga män med körkort?

Unga män har bäst reaktionstid i trafiken.
Unga män har en tendens att överskatta sin körförmåga mer när de har haft körkort i något år än när de precis har fått körkort.
Unga män har en tendens att överskatta sin körförmåga mer när de precis har fått körkort än när de har haft körkort i något år.
Unga män löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka jämfört med de över 75 år.

men kollar man upp datan så gäller den sista som är rätt att skriva en tendens är ju som att tro på tomtar och troll! tendens:benägenhet, böjelse, disposition, ansats; strävan, utveckling; avsikt, syfte, intention
trend, riktning, utvecklingsriktning
! sen att det är lämpligt att släppa fram cyklisten oavsett om denna gör sig skyldig till brott är en oskriven regel som bara finns. Men när det gäller körkortsfrågorna bör dom ha mer fakta än drömmar och flera svar som faktiskt är sanna: unga har bättre reaktionstid än en 75 åring och löper större risk att hamna i en trafikolycka (finns belägg för det) än 75 åring är också sant! men att unga har en tendens att överskatta sin körförmåga efter ett par år handlar om att då går prövotiden ut och då minskar risken att bli av med körkortet för små förseelse!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 05:45
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest