Start > Körkortsforum > Max 30 km/h

Max 30 km/h

Gäst 2018-05-05 17:03 ! Citera #
Det finns ett ställe där det står en ”Max 30 km/h” skylt. När jag svänger till en annan gata, eller kör ut från cirkulationen, så finns det inte någon skylt som visar att det upphör & det finns inte heller någon ny hastighetsgräns. Ska jag fortsätta köra i 30 km/h tills jag ser en ny skylt? Trafiken från motsatt håll kör i typ 50 km/h...
Gäst 2018-05-05 22:48 ! Citera #
Du ska alltid hålla den hastigheten från den senaste hastighetsskylten du såg. Har det inte dykt upp någon ny hastighetsskylt är det fortfarande 30-skylten som gäller.
Gäst 2018-05-05 22:54 ! Citera #
Förresten vad menar du med att ”skylten upphör”?
Antar att du syftar på slutmärken.
Det finns inga slutmärken för hastighetsskyltar.
Undantaget är de hastighetsskyltar som säger rekommenderad högsta hastighet.
Efter det kommer oftast ett slutmärke.
Men det är skillnad.
Påläst 2018-05-05 23:01 ! Citera #
Svar: Nej

Rekommenderad lägre hastighet upphör (E12)
Märket behöver inte vara uppsatt om det ändå tydligt framgår att sträckan upphör.

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/anvisningsmarken/e12/

Alltså, är det tydligt att den tillfälliga sträckan upphör (tex vägarbete tar slut) så upphör även ”Max 30” att gälla och den normala skylten ska gås efter.
:/ 2018-05-08 18:34 ! Citera #
Värt o repetera där.

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/anvisningsmarken/e11/
Gäst 2018-05-11 14:42 ! Citera #
Påläst 2018-05-05
Svar: Nej

Rekommenderad lägre hastighet upphör (E12)
Märket behöver inte vara uppsatt om det ändå tydligt framgår att sträckan upphör.

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/anvisningsmarken/e12/

Alltså, är det tydligt att den tillfälliga sträckan upphör (tex vägarbete tar slut) så upphör även ”Max 30” att gälla och den normala skylten ska gås efter.
Är det 100% säkert? Kan inte bli kuggad på uppkörningen om jag gör så alltså? Är det ok att ändå köra i 30 km/h tills man ser en ny hastighet för att vara säker?
Gäst 2018-05-11 21:04 ! Citera #
Kör du fortfarande 30 fast det är tydligt att det upphört...så svar JA du kan bli kuggad för det....då du hindrar trafiken.
Nyfiken 2018-05-12 11:51 ! Citera #
Jag reagerade på en cirkulation i ett max 30 km/h område???????
Blå skylt??
Annars förbud 30. Röd/gul.
Gäst 2021-07-06 12:19 ! Citera #
Det var på 50talet när man körde ut från samhället
Björn He 2021-07-08 11:52 ! Citera #
En sån där blå fyrkantig skylt med texten ”max 30 km/tim” betyder som man kan läsa i vägmärkesförordningen ”Lågfartsväg”, alltså en väg där rekommenderad hastighet är högst 30 (om det nu är 30 som är skrivet på skylten), och en lågfartsväg upphör ALLTID efter ett vägmärke som talar om att det är slut på lågfartsväg, alltså en likadan skylt fast med rött snedstreck över.

En lågfartsväg är oftast belägen inom ett mindre område på en väg med högre tillåten hastighet, normalt 50 km/tim, troligtvis för att det bedöms som olämpligt av någon orsak att köra i 50 km/tim inom just det området. Men att rekommenderad hastighet inom lågfartsområdet är max 30 km/tim innebär å andra sidan EJ att det är förbjudet enligt lag att köra i högre hastighet än 30, men däremot är det oftast bedömt som olämpligt.

”Rekommenderad högsta hastighet” är alltså EJ detsamma som ”Högsta tillåtna hastighet”.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo