Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, fartkam…

Prövotid på körkortet, fartkamera

Gäst2 2019-06-02 12:03 ! Citera #
Gäst 2019-06-02
”Varför kan man då inte få slippa göra om körprovet om man inte följer någon viss trafikregel vid körprovet? Man borde väl kunna få körprovet godkänt om man bara betalar en tusenlapp extra för körprovet som straffavgift för att man inte följt trafikregler!”

Tja varför? För att provet är en kontroll av att du faktist kan reglerna, samspelet, och manövrering ditt jävla pucko.
Håller med dig...

Ett körprov är som sagt en kontroll på att man har lärt dig rätt saker under din körutbildning.
Och då får man inte bryta eller inte veta hur en trafikregel fungerar, för du blir man kuggad, vilket är helt rätt enligt mig!
Farliga trafikförare finns redan på våra vägar, vi behöver inte fler..

Det verkar inte vara många hästar som travar i det huvudet :D
Björn He 2019-06-02 16:38 ! Citera #
Men är det verkligen trafikfarligt att missa vissa regler som att stanna vid rött ljus och att ge korsande trafik företräde då man har väjningsplikt? Det behöver inte vara trafikfarligt anser jag.

Det enda man behöver göra för att inte kollidera med en som missar sin väjningsplikt är ju att anpassa sin körning så att man kan se upp för en förare som inte lämnar företräde trots att den måste lämna företräde, det måste man ju ändå göra.

Det är lag på att iaktta sådan omsorg och aktsamhet som krävs för att undvika trafikolyckor, det gäller väl även i en trafiksituation där andra förare har väjningsplikt. Ja en förare som inte ger dig företräde trots att han har väjningsplikt och måste ge dig företräde gör ju ett misstag men det innebär väl inte att du har företrädesrätt eller rätt att kollidera med honom, du är väl skyldig att undvika kollision, det får man väl t.o.m. lära sig på körskolan?!

Företräde är ingen rättighet, det måste ges! I trafiken finns det aldrig några rättigheter, det finns bara skyldigheter!
Björn He 2019-06-02 16:47 ! Citera #
Men om tycker det är rätt att kugga en uppkörningselev som inte följer regler vid uppkörningstillfället, borde man inte då ta körkortet från förare som inte följer trafikregler, eller är det en helt annan sak? Om man visar brister som att man inte följer regler i trafiken, då är man väl inte tillräckligt färdig för att få inneha körkort?
Björn He 2019-06-03 00:33 ! Citera #
Tycker ni det är trafikfarligt att t.ex. köra om till höger? När jag gick på universitet för några år sen berättade en studiekamrat att han blev kuggad på första uppkörningsförsöket bara för att han inte följde en regel: När han körde på en motorväg med 3 körfält och 110 som hastighetsbegränsning så körde en långsammare bil i mittkörfältet i bara cirka 80 km/tim och han blev kuggad bara för att han, som låg i höger körfält, körde om den långsammare bilen i mittkörfältet på höger sida, blev han kuggad bara för att han inte följde en trafikregel?

Men varför är det lagstiftat att man inte får köra om på höger sida? Är det olämpligt att köra om på höger sida, även om vägen har flera körfält avsedda för färd i samma riktning?
Eller det finns ju vissa undantag: Man får ju på en väg med flera körfält avsedda för färd i samma riktning köra om fordon i vänster körfält på höger sida
-om hastighetsbegränsningen är max 70 km/tim
-om fordonen är placerade i olika körfält i anslutning till en korsning
-om de olika körfälten leder till olika färdmål enligt körfältsvägvisare
-om det är tät kö i körfälten

Men vad är anledningen till att man inte får köra om till höger, även om vägen har flera körfält för färd i samma riktning?
Henkipenki 2019-06-03 10:04 ! Citera #
Björn He 2019-06-02
Men är det verkligen trafikfarligt att missa vissa regler som att stanna vid rött ljus och att ge korsande trafik företräde då man har väjningsplikt? Det behöver inte vara trafikfarligt anser jag.

Det enda man behöver göra för att inte kollidera med en som missar sin väjningsplikt är ju att anpassa sin körning så att man kan se upp för en förare som inte lämnar företräde trots att den måste lämna företräde, det måste man ju ändå göra.

Det är lag på att iaktta sådan omsorg och aktsamhet som krävs för att undvika trafikolyckor, det gäller väl även i en trafiksituation där andra förare har väjningsplikt. Ja en förare som inte ger dig företräde trots att han har väjningsplikt och måste ge dig företräde gör ju ett misstag men det innebär väl inte att du har företrädesrätt eller rätt att kollidera med honom, du är väl skyldig att undvika kollision, det får man väl t.o.m. lära sig på körskolan?!

Företräde är ingen rättighet, det måste ges! I trafiken finns det aldrig några rättigheter, det finns bara skyldigheter!
Du ifrågasätter ett flertal trafikregler, vilket jag överhuvudtaget inte förstår. Trafikreglerna ska ge förutsättningar för alla biltrafikanter att förstå varandra. Det minskar risken för missförstånd och därmed risken för olyckor.

Att missa ett rött ljus kan resultera i en allvarlig olycka. Det finns bilister som kör onödigt fort vid en korsning med trafikljus, vilket kan resultera i en allvarlig olycka om någon sida inträder korsningen när den inte har företräde. Oavsett om en korsning har ett fritt synhåll åt alla håll är det fullt möjligt att missa någon. Att vänta ett fåtal sekunder för att få inträde och därmed minimera en olycka är en självklarhet för många bilister.

Det stämmer att företräde inte är en rättighet och att samtliga bilister har gemensamma skyldigheter. Genom att följa trafikreglerna samspelar trafikanterna i en högre grad och minskar därmed risken för olyckor.
Henkipenki 2019-06-03 10:11 ! Citera #
Björn He 2019-06-01
Har jag inte rätt att anse att man borde kunna slippa göra om körprovet?! Varför skall man behöva göra ett nytt körprov för att man inte följer regler under körprovet? Borde man inte kunna få körprovet godkänt under förutsättning att man betalar 1000 kr extra för uppkörningen som straffavgift?!

Tänk efter själv, tror du man får sitt körkort fråntaget direkt om man inte följer trafikregler då man kör bil på riktigt? I de flesta fall brukar man få behålla sitt körkort men måste betala en straffavgift på någon eller några tusenlappar för sina överträdelser av trafikreglerna. Varför kan man då inte få slippa göra om körprovet om man inte följer någon viss trafikregel vid körprovet? Man borde väl kunna få körprovet godkänt om man bara betalar en tusenlapp extra för körprovet som straffavgift för att man inte följt trafikregler!
Givetvis har du rätt till din åsikt, men det är uppenbart att dina kunskaperna är bristfälliga.

I teoriboken framkommer det tydligt, största sannolikhet för olycka råder bland trafikanter i åldrarna 18-24 år. En prövotid på 2 år ska helt enkelt säkerställa att bilsten är mogen för ett körkort och förstår allvaret med vad ett körkort innebär. Hur farligt det kan vara i vissa situationer men också vilka risker det innebär att lagöverträda trafikregler. Om man inom 2 år efter utfärdat körkort får sitt körkort inkallat - är det uppenbart att bilisten inte bör ha körkort.
Henkipenki 2019-06-03 10:20 ! Citera #
Bilister som resonerar likt BjörnHe är inget annat än en ren trafikfara. Detta är ett bokexempel hur trafikanter som inte förstår innebörden av reglen resonerar. Riskerna med ett sådant beteende är uppenbart - risken för trafiköverträdelser är högre och risken för trafikolyckor överhängande.

När jag tog körkort var det stenhårt med att alltid titta i dödavinkeln i samband med en sväng. Visst gjorde jag det alltid - men varför ifrågasatte jag alltid mig själv. När jag tillslut förstod innebörden av att titta i döda vinkeln, förstärkning av blinkers och cyklister etc, blev det en självklarhet att titta i dödavinkeln. Även om vägen tycks vara helt otrafikerad är det lätt att missa en cyklist, speciellt i städer.

Bilister som resonerar likt BjörnHe bör gå om riskettan i en annan stad. Att överträda hastigheten med 5km/h. BjörnHe, titta gärna på denna video: www.youtube.com/watch?v=7x7c0qNGbv0

Försök sedan tillämpa kunskaperna kring andra trafiksituationer och regler.
Gäst2 2019-06-03 16:58 ! Citera #
Henkipenki 2019-06-03
Bilister som resonerar likt BjörnHe är inget annat än en ren trafikfara. Detta är ett bokexempel hur trafikanter som inte förstår innebörden av reglen resonerar. Riskerna med ett sådant beteende är uppenbart - risken för trafiköverträdelser är högre och risken för trafikolyckor överhängande.

När jag tog körkort var det stenhårt med att alltid titta i dödavinkeln i samband med en sväng. Visst gjorde jag det alltid - men varför ifrågasatte jag alltid mig själv. När jag tillslut förstod innebörden av att titta i döda vinkeln, förstärkning av blinkers och cyklister etc, blev det en självklarhet att titta i dödavinkeln. Även om vägen tycks vara helt otrafikerad är det lätt att missa en cyklist, speciellt i städer.

Bilister som resonerar likt BjörnHe bör gå om riskettan i en annan stad. Att överträda hastigheten med 5km/h. BjörnHe, titta gärna på denna video: www.youtube.com/watch?v=7x7c0qNGbv0

Försök sedan tillämpa kunskaperna kring andra trafiksituationer och regler.
Jag håller med, jag har själv försökt resonera med denna BjörnHe och förklara varför det är som det är.
Men allt man får till svar är bortförklaringar och nya dumma frågor.
Jag är helt enig med dig att denna person som kallar sig för BjörnHe inte borde ha något körkort överhuvudtaget, inte så länge som den personen inte ser vilka risker som finns i vår trafik och varför det finns regler.

Jag kan villig erkänna att när jag tog körkort så var jag också lite nonchalant och tyckte att det var lite onödigt petande och ifrågasättande med olika saker, men jag tog till mig det som var tillsagt till mig. Klarade teorin och körprovet på första försöket. Och det är först nu, efter 2 år som körkortsinnehavare som man verkligen inser hur viktigt det är det finns regler och varför man följer dom, speciellt nu har det sjunkit in då jag även har tagit lastbilskörkort (C/CE)

Vill man se hur det ser ut i ett land som inte följer reglerna, då kan man kolla upp på youtube hur trafiken ser i Ryssland.
Rena rama vilda västern, det är ju ett under att folk inte förolyckas mer där med tanke på hur det ser ut..
Och sådana vägar vill jag INTE ha i Sverige, så jag är väldigt nöjd med att vi har så pass hårt regelverk som vi ändå har.
Men egentligen är det ju inte speciellt hårt heller, fattar man bara innebörden med det, och följer det, så är det ju inte några som hest problem.
Gäst 2019-06-04 18:14 ! Citera #
Björn He är rätt ung därav naiv samt saknar erfarenhet.....

Ifrågasätter ex varför omklrning ska ske till vänster på vägar som har över 70km/h.

Tänker man efter så är det en logik och blir självklar....av flera anledningar.

Bla säkerhet, minska risker.

Sen så att ens nämna att det är ok att köra mit ”rött” och ska ses som en mindre trafikförselse.....det är jäkligr allvarligt.

Bjlrn He veekar hitta på egna trafikregler som verkar logiska för denne själv..
Tillämpar dem när denne vill som passar situationen bäst.

Alla andra hsr fel utom denne Björn He.

Hoppas du verkligen är ett troll som klampar omkring som vi småningom lör oss ignorera, då du postar så jäkla stupida inlägg.

Samt önskar att du får ditt körkort indraget eller frivilligt slutar rent av köra på vägarna....vill inte möta såna som dig, ser dem alltför ofta på vägarna.
Björn He 2019-06-05 00:14 ! Citera #
Jag har aldrig sagt att jag har kört mot rött, det har jag inte. Eller jo, jag har det i några enstaka undantagsfall: En gång när jag stannade vid rött ljus kom en brandbil körande med sirenerna tutande och då var jag tvungen att lämna plats åt brandbilen och körde då förbi stopplinjen vid rött ljus för att det var enda sättet att lämna plats. En annan gång när det var snö och halt ute var det rött ljus för vänstersvängande men jag lyckades inte stanna vid rött ljus utan gled förbi stopplinjen p.g.a. halt väglag.

Det förekommer väl att vissa förare kör mot rött ljus eller kör vidare utan att lämna företräde trots att de har väjningsplikt och måste lämna företräde, men anser ni andra att det är okej att kollidera med förare som inte lämnar företräde? Jag har hört att företräde måste ges, företräde är ingen rättighet. På vilket sätt anser ni att det är trafikfarligt att inte följa en trafikregel som att inte lämna företräde trots att man måste lämna företräde???

Det enda man behöver göra för att inte kollidera med någon som inte följer regler är ju att anpassa sin körning så att man kan uppmärksamma att en som måste lämna företräde inte gör det trots skyldighet att göra det och finns det risk för kollision med en som kör vidare utan att lämna företräde så skall man ju bara se till att stanna om det är nödvändigt, det går väl om man bara anpassar sin körning så att man kan stanna eller sänka hastigheten, om det krävs för att undvika kollision med en som inte lämnar företräde trots att han skall lämna företräde.

Och jag har väl inte hittat på regeln att man måste anpassa sin körning så att man kan undvika krocka med en bilförare som inte följer regler, det är faktiskt en skriven regel! Det står ju i Trafikförordningen paragraf 1 att man är skyldig att iaktta sådan omsorg och aktsamhet som behövs för att undvika trafikolyckor, det gäller ÄVEN i en trafiksituation där andra trafikanter har väjningsplikt.

Ja förare med väjningsplikt måste ju ge dig företräde men du har INGEN företrädesrätt och det betyder ju att man inte får kollidera med någon som inte lämnar företräde trots att han måste lämna företräde.

Det har väl hänt er att ni mött förare som inte lämnar företräde trots att de måste ge er företräde, ni har själva minst en gång missat väjningsplikt, tycker ni att ni borde bli av med era körkort för det?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest