Bilister som resonerar likt BjörnHe är inget annat än en ren trafikfara. Detta är ett bokexempel hur trafikanter som inte förstår innebörden av reglen resonerar. Riskerna med ett sådant beteende är uppenbart - risken för trafiköverträdelser är högre och risken för trafikolyckor överhängande.
När jag tog körkort var det stenhårt med att alltid titta i dödavinkeln i samband med en sväng. Visst gjorde jag det alltid - men varför ifrågasatte jag alltid mig själv. När jag tillslut förstod innebörden av att titta i döda vinkeln, förstärkning av blinkers och cyklister etc, blev det en självklarhet att titta i dödavinkeln. Även om vägen tycks vara helt otrafikerad är det lätt att missa en cyklist, speciellt i städer.
Bilister som resonerar likt BjörnHe bör gå om riskettan i en annan stad. Att överträda hastigheten med 5km/h. BjörnHe, titta gärna på denna video: www.youtube.com/watch?v=7x7c0qNGbv0
Försök sedan tillämpa kunskaperna kring andra trafiksituationer och regler.
Jag håller med, jag har själv försökt resonera med denna BjörnHe och förklara varför det är som det är.
Men allt man får till svar är bortförklaringar och nya dumma frågor.
Jag är helt enig med dig att denna person som kallar sig för BjörnHe inte borde ha något körkort överhuvudtaget, inte så länge som den personen inte ser vilka risker som finns i vår trafik och varför det finns regler.
Jag kan villig erkänna att när jag tog körkort så var jag också lite nonchalant och tyckte att det var lite onödigt petande och ifrågasättande med olika saker, men jag tog till mig det som var tillsagt till mig. Klarade teorin och körprovet på första försöket. Och det är först nu, efter 2 år som körkortsinnehavare som man verkligen inser hur viktigt det är det finns regler och varför man följer dom, speciellt nu har det sjunkit in då jag även har tagit lastbilskörkort (C/CE)
Vill man se hur det ser ut i ett land som inte följer reglerna, då kan man kolla upp på youtube hur trafiken ser i Ryssland.
Rena rama vilda västern, det är ju ett under att folk inte förolyckas mer där med tanke på hur det ser ut..
Och sådana vägar vill jag INTE ha i Sverige, så jag är väldigt nöjd med att vi har så pass hårt regelverk som vi ändå har.
Men egentligen är det ju inte speciellt hårt heller, fattar man bara innebörden med det, och följer det, så är det ju inte några som hest problem.