Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, fartkam…

Prövotid på körkortet, fartkamera

Gäst 2018-10-26 17:00 ! Citera #
Jag har svenska körkortet i 5 år och jag köra 60 väg på 90
Nikki 2019-04-12 10:38 ! Citera #
Gäst 2018-10-26
Okej, fast så ska man ju inte köra heller. Man ska ju köra i den hastigheten som skylten säger... du får inte köra långsammare bara för att. Endast om trafiksituationen kräver det.. hade blivit galen om jag hamnat bakom dig på en 90-väg och du körde i 60....
Gäst 2019-04-13 21:53 ! Citera #
Gäst 2018-10-26
Tja...vore toppen om du fick körkortet indraget LoL.....skämtåsido

Du ska försöka hålla hastigheten såvida inte trafik situationen kräver annat.

Precis som föregående skrev.
Gäst 2019-06-01 00:41 ! Citera #
Hej jag har tidigare blivit av med mitt körkort, de var för 5 eller 6 månader sen och har nu fått tillbaka den. Idag körde jag 100km/h på en 90 väg, vad kan de ge mig för konsekvenser? Jag såg inte om fartkamera tog kort eller inte.
Björn He 2019-06-01 11:53 ! Citera #
Hastighetskameran blixtrar bara till om man kör i högre hastighet än den högsta tillåtna. Bara undvik att köra för fort så slipper man betala böter för fortkörning.

Syftet med fartkamerorna är väl att försöka hindra folk från att köra fortare än den högsta tillåtna hastigheten (om folk vill slippa betala straffavgifter för trafikbrott). I vissa länder är det t.o.m. straffbart att köra mot rött ljus. I vissa länder är ju signalbevakade korsningar utrustade med trafiksäkerhetskameror som fotograferar fordon som passerar stopplinjen när det är rött ljus trots att det är förbjudet att passera vid rött.

Borde inte Sverige också ha övervakningskameror som fotograferar fordon som passerar rött ljus, eller anses det onödigt att ha det i Sverige? Fast jag tycker det är alltför grovt att frånta förare körkortet vid passerande av rött ljus, räcker det inte med bara böter? I länder som tillämpar s.k. straffpoäng på körkort så får man ju normalt sex straffpoäng om man passerar rött ljus, vilket gör det möjligt att passera rött ljus en gång, skulle man passera rött ljus två gånger så blir körkortet indraget eftersom man då får 12 straffpoäng, och efter 12 straffpoäng blir ju körkortet indraget (och måste tas om?).
Gäst 2019-06-01 12:16 ! Citera #
Björn He 2019-06-01
Hastighetskameran blixtrar bara till om man kör i högre hastighet än den högsta tillåtna. Bara undvik att köra för fort så slipper man betala böter för fortkörning.

Syftet med fartkamerorna är väl att försöka hindra folk från att köra fortare än den högsta tillåtna hastigheten (om folk vill slippa betala straffavgifter för trafikbrott). I vissa länder är det t.o.m. straffbart att köra mot rött ljus. I vissa länder är ju signalbevakade korsningar utrustade med trafiksäkerhetskameror som fotograferar fordon som passerar stopplinjen när det är rött ljus trots att det är förbjudet att passera vid rött.

Borde inte Sverige också ha övervakningskameror som fotograferar fordon som passerar rött ljus, eller anses det onödigt att ha det i Sverige? Fast jag tycker det är alltför grovt att frånta förare körkortet vid passerande av rött ljus, räcker det inte med bara böter? I länder som tillämpar s.k. straffpoäng på körkort så får man ju normalt sex straffpoäng om man passerar rött ljus, vilket gör det möjligt att passera rött ljus en gång, skulle man passera rött ljus två gånger så blir körkortet indraget eftersom man då får 12 straffpoäng, och efter 12 straffpoäng blir ju körkortet indraget (och måste tas om?).
”I vissa länder är det t.o.m. straffbart att köra mot rött ljus.”

Är du dum på riktigt eller?
Det är klart som fan att det är straffbart att köra mot rött, överallt. Det är ju inte nån rekomendation som du kan välja att skita i. Du stannar när det är rött punkt.

”Fast jag tycker det är alltför grovt att frånta förare körkortet vid passerande av rött ljus, räcker det inte med bara böter?”

Men va fan, fattar du inte att det bland det värsta du kan göra. Trafiken bygger ju på att man kör vid grönt och stannar vid rött. Kortet ska ryka på direkten för du är en jävla livsfara för alla andra.

Jävla idiot!
Gäst2 2019-06-01 13:08 ! Citera #
Björn He 2019-06-01

Det ÄR straffbart även i Sverige att köra mot rödljus, det är ju därför som polisen plockar ens körkort direkt på plats om dom ser att man kör mot rött!!
Har du inte lärt dig någonting av din teori??

Alltså snälla, sluta skriv, du gör ju bara bort dig!
Jag såg att du även ville att man skulle kunna få betala 1000 kr vid sin uppkörning även om man visade brister i sin körning.
Men även det inlägget vart inte direkt populärt, så snälla, sluta skriva så dumma och idiotiska inlägg!!
Björn He 2019-06-01 13:46 ! Citera #
I Sverige krävs det väl att någon trafikpolis observerat på plats att man kört mot rött ljus, för att kunna göra det straffbart, men så är det inte i alla länder. Jag menar, i vissa länder spelar det ingen roll om polisen observerat det på plats eller inte, det är ändå straffbart att passera rött ljus. Det finns i vissa länder trafiksäkerhetskameror som fotograferar fordon som inte stannar vid stopplinjen då det är stoppsignal.

Och det behöver faktiskt inte vara trafikfarligt att köra mot rött ljus eller att missa lämna företräde, kollisioner med trafikanter som inte följer trafikregler kan ju undvikas bara man anpassar sitt körsätt efter sådana omständigheter. Det är ju lag på att man är skyldig att iaktta sådan omsorg och aktsamhet som behövs för att undvika trafikolyckor, det gäller ÄVEN i en trafiksituation där andra trafikanter har väjningsplikt. Om en förare med väjningsplikt inte lämnar företräde trots att den måste lämna företräde så gör ju den ett misstag men det innebär inte att man har rätt att kollidera med den, utan man är skyldig att se till att undvika kollision, det går väl att undvika kollision bara man anpassar sin körning så att man kan undvika att kollidera med trafikanter som inte följer regler. Så då är det ju väldigt överdrivet att påstå att det är ”trafikfarligt att köra på ett sätt som inte följer trafikregler”!

På vilket sätt är det ”trafikfarligt att inte följa regler” om en förare måste anpassa sin körning så att den inte krockar med någon som inte följer regler?! Det där är ju bara falskt skitsnack! Det är ingen rättighet att kollidera med en förare som kör mot rött ljus eller missar väjningsplikt! Ja den som har väjningsplikt mot dej måste ju väja för att ge dej företräde men det innebär INTE att du har företrädesrätt eller rätt att kollidera med denne om denne inte ger dig företräde trots att denne måste ge dig företräde! Företräde är INGEN rättighet, det MÅSTE ges! Jag har själv hört att folk brukar säga att ”I trafiken har man ALDRIG några rättigheter, man har bara skyldigheter”, eller har jag missuppfattat det?!
Björn He 2019-06-01 13:53 ! Citera #
Gäst2 2019-06-01
Det ÄR straffbart även i Sverige att köra mot rödljus, det är ju därför som polisen plockar ens körkort direkt på plats om dom ser att man kör mot rött!!
Har du inte lärt dig någonting av din teori??

Alltså snälla, sluta skriv, du gör ju bara bort dig!
Jag såg att du även ville att man skulle kunna få betala 1000 kr vid sin uppkörning även om man visade brister i sin körning.
Men även det inlägget vart inte direkt populärt, så snälla, sluta skriva så dumma och idiotiska inlägg!!
Har jag inte rätt att anse att man borde kunna slippa göra om körprovet?! Varför skall man behöva göra ett nytt körprov för att man inte följer regler under körprovet? Borde man inte kunna få körprovet godkänt under förutsättning att man betalar 1000 kr extra för uppkörningen som straffavgift?!

Tänk efter själv, tror du man får sitt körkort fråntaget direkt om man inte följer trafikregler då man kör bil på riktigt? I de flesta fall brukar man få behålla sitt körkort men måste betala en straffavgift på någon eller några tusenlappar för sina överträdelser av trafikreglerna. Varför kan man då inte få slippa göra om körprovet om man inte följer någon viss trafikregel vid körprovet? Man borde väl kunna få körprovet godkänt om man bara betalar en tusenlapp extra för körprovet som straffavgift för att man inte följt trafikregler!
Gäst 2019-06-02 00:51 ! Citera #
Björn He 2019-06-01
Har jag inte rätt att anse att man borde kunna slippa göra om körprovet?! Varför skall man behöva göra ett nytt körprov för att man inte följer regler under körprovet? Borde man inte kunna få körprovet godkänt under förutsättning att man betalar 1000 kr extra för uppkörningen som straffavgift?!

Tänk efter själv, tror du man får sitt körkort fråntaget direkt om man inte följer trafikregler då man kör bil på riktigt? I de flesta fall brukar man få behålla sitt körkort men måste betala en straffavgift på någon eller några tusenlappar för sina överträdelser av trafikreglerna. Varför kan man då inte få slippa göra om körprovet om man inte följer någon viss trafikregel vid körprovet? Man borde väl kunna få körprovet godkänt om man bara betalar en tusenlapp extra för körprovet som straffavgift för att man inte följt trafikregler!
”Varför kan man då inte få slippa göra om körprovet om man inte följer någon viss trafikregel vid körprovet? Man borde väl kunna få körprovet godkänt om man bara betalar en tusenlapp extra för körprovet som straffavgift för att man inte följt trafikregler!”

Tja varför? För att provet är en kontroll av att du faktist kan reglerna, samspelet, och manövrering ditt jävla pucko.

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov