Prövotid på körkortet, fartkamera
Hej! Jag har fått körkortet för typ 1 mån nu. Och jag körde typ 100km/h på en 90 väg. Och det finns fartkamera på vägen. Kommer jag blir av med körkortet direkt eller?
Vad tror du? Vad står det i transportstyrelsens regler??
Såklart du kommer att bli av med körkortet!
Och nej, det blir du inte. Ovanstående mening var ironisk.
Du blir av med körkortet om du kör 30 för fort (121+) på 90 väg.
Eller 50 på 30 väg... ja du fattar.
Du blir inte av med det lättare när du har prövotid.
Nej...
Men räkna med en böteslapp i brevlådan
Såhär funkar det med prövotiden:
Person med prövotid kör 90 på 100-sträcka.
Person utan prövotid kör 90 på 100-sträcka.
= Båda får böter om det upptäcks.
Enda skillnaden är:
Person med prövotid kör 60 på 30-sträcka.
Person utan prövotid kör 60 på 30-sträcka.
= Båda får böter och blir av med körkortet. Den med prövotid blir av med körkortet permanent med spärrtid medans den andra får tillbaka det efter x månader.
Du får alltså inte ett värre straff för småsaker än andra förare bara för att du är på prövotid såvida inte körkortet blir indraget.
Läs på om straff. Allt gäller dig på samma nivå förutom det jag skrev ovan.
Lycka till och var snäll och håll farten i framtiden.
Hej! Jag har fått körkortet för typ 1 mån nu. Och jag körde typ 100km/h på en 90 väg. Och det finns fartkamera på vägen. Kommer jag blir av med körkortet direkt eller?
Svar nej, som andra har sagt. Tycker dock detta är mer intressant:
Tog kameran bild (blixtrade det) eller inte?
Hej! Tack för alla svar.
Jag har kvar körkortet forfarande. Som tur är så kamera tog inte foro på mig, tror att jag körde 90 förbi kamera och farten öga efter de.
Hej! Tack för alla svar.
Jag har kvar körkortet forfarande. Som tur är så kamera tog inte foro på mig, tror att jag körde 90 förbi kamera och farten öga efter de.
Vad mogen du är i ditt körande, inte konstigt att det sker olyckor bland yngre, för jag antar att du är max 24 år...
Hur fan svårt ska det vara och fatta simpel sak som hålla hastigheten....
Står det 90 så är det 90...inte 100.....
Är det 30 så är det 30.....
Finns en anledning varför det är så....
”Visa sig på styva linan vad fort o brajagkör”
det är vårdslös körning då andra kan reagera på vansinnes förare som orsakar oyckor så andra råkar illa ut....
Nejtack vill inte möta dig i trafiken....håll dig hemma....
Om du mognat efter svaren du fått och insikt så bättre för oss alla andra ute i trafiken...
Vill du körs fort, åk o hyr en bana istället....där kan du köra av vägen o vurpa så mkt du vill
Hur fan svårt ska det vara och fatta simpel sak som hålla hastigheten....
Står det 90 så är det 90...inte 100.....
Är det 30 så är det 30.....
Finns en anledning varför det är så....
”Visa sig på styva linan vad fort o brajagkör”
det är vårdslös körning då andra kan reagera på vansinnes förare som orsakar oyckor så andra råkar illa ut....
Nejtack vill inte möta dig i trafiken....håll dig hemma....
Om du mognat efter svaren du fått och insikt så bättre för oss alla andra ute i trafiken...
Vill du körs fort, åk o hyr en bana istället....där kan du köra av vägen o vurpa så mkt du vill
Hej Mr. Perfekt - jag vågar lova att du har överskridit hastighetsbegränsningarna någon gång i ditt liv. Det gör vi alla.
Senaste foruminläggen
Rubrik