Start > Körkortsforum > Svängningsregeln, vem ska lämn…

Svängningsregeln, vem ska lämna företräde?

Andreas 2019-10-18 12:12 ! Citera #
Gäst1:

Om båda ska svänga vänster kan ni ju svänga samtidigt så ingen/båda hsr företräde
gäst1 2019-10-25 11:42 ! Citera #
Hej
Menar såhär: Två bilar möter varandra i en korsning. Jag ska svänga vänster och bilen framför mig ska svänga åt sin vänster. Vem har företräde?
Diablo 2019-11-08 12:27 ! Citera #
Kan någon snälla förklara för mig hur det fungerar med svängningsregeln, Jag vet att man måste lämna företräde åt mötande trafik om man svänger vänster, men vad om t.ex jag kör i en T-korsning UTAN skyltar och det står en bil till vänster korsningen om mig, som ska in in till min väg, men jag vill svänga vänster där bilen står. Så vem ska lämna företräde?
Hej 2021-07-29 15:22 ! Citera #
gäst1 2019-10-25
Hej
Menar såhär: Två bilar möter varandra i en korsning. Jag ska svänga vänster och bilen framför mig ska svänga åt sin vänster. Vem har företräde?
Båda kan köra samtidigt, man krockar inte
Gäst 2021-08-08 23:10 ! Citera #
Ibland är inte vägen tillräckligt bred för att kunna passera den som svänger vänster i en T-korsning. Så jag tror att det i sådana lägen är den som står på ”korsande” (övre) vägen som bör svänga först. Vanligtvis finns det nog en väjningsskylt i dessa lägen, på den vägen som leder ut till den ”korsande” (övre) vägen.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Gäst 2021-08-09 01:08 ! Citera #
Vidare har väl den som ska ut i korsningen bilen som ska svänga in, på sin högra sida, dvs högerregeln. Kör rätt ofta i en sådan korsning, dock finns väjningspliktskylt, men det gäller att ha koll åt många håll, bak, sidor och fram, och framförallt inte komma över i någon annans körfält..
Gäst Alfred 2021-11-30 13:30 ! Citera #
Hej, jag rättar dig eftersom du har fel då ;)
Hehe kanske missuppfattade och vi säger samma sak MEN försöker förtydliga:

T korsning. Du ska svänga höger.
I din mötande trafik ska en bil svänga sitt vänster.
Ni ska alltså båda in på samma gata och det kan precis som du säger så klart mycket väl vara en fil så att båda inte kan köra samtidigt.

Du ska köra först. Det är mötande bilen som inkräktar på ditt körfält.

Idag var det en efterbliven brud som i den här situationen var den mötande bilen.
Hon försöker racea sig in framför mig och tutar (!) :lol: på mig när jag som till skillnad från henne körde väldigt lugnt inte stannar och släpper förbi henne. Hon verkade tro att hon hade företräde och var väldigt aggressiv på alla sätt.

Det roliga var att hon uppenbarligen hade noll koll på nåt annat än precis dit hon var på väg för att från mitt vänster kommer en polisbil och ska in på samma fil som oss.

Detta var på Södermalm i Stockholm korsningen Wollmar Yxkullsgatan precis där polishuset ligger.

Hur som helst - direkt efter hon tutat på mig och glott på mig som om jag var dum i huvet’ medan jag bara skrattar och skakar på huvudet
slår polisbilen på blåljusen och stoppar henne.

Hennes min när jag garvade åt henne när hon blev stoppad var prislös. Det är anledningen till varför jag hittade mig till den här tråden idag.


En annan off topic men rolig liknande anekdot var när jag och mitt ex var i en 2 filig korsning i en risig 87 hästars seat alhambra familjebuss, bredvid en bmw som stod och vrumm vrummm!:ade bredvid. Båda längst fram i korsningen som ligger i svängen där drottningholsvägen blir st eriksgatan.

Jag som tyckte han var otroligt töntig tittade på honom, brummade med min skrothög, nickade till som typ ”race?”.
Han med sportig bil nickade vant som om det var hans 1000e gång han var i den situationen.

När det blir grönt maxar han iväg medan jag segar mer än vanligt och körde som Agda 87 år.
Tänkte bara det skulle vara kul att han trodde jag var seriös med den bilen också och rejsade sig själv. Men julen kom tidigt... när jag kommer runt hörnet vilket förstås tog längre tid för mig hade han redan blivit stoppad av en snut som stod runt hörnet :lol: den här korsningen ligger bredvid Stockholms största polisgarage.
Ögonkontakten med honom när han stod parkerad framför polisbilen var underbar.

God jul!
Philip 2022-08-14 13:31 ! Citera #
Gött att bruden åkte på det. Men varför uppmana en annan att ”race’a” dig när det blir farligt för andra i trafiken samt gående, cyklister etc. Det var faktiskt en ansvarslös idé som kunde ledigt till att andra kom till skada.
Gäst 2022-08-14 23:04 ! Citera #
Philip 2022-08-14
Gött att bruden åkte på det. Men varför uppmana en annan att ”race’a” dig när det blir farligt för andra i trafiken samt gående, cyklister etc. Det var faktiskt en ansvarslös idé som kunde ledigt till att andra kom till skada.
Hallå där!

Man ansvarar väl ändå själv för hur man kör?
BMW kunde smugit fram i 50 men nädu, han va tvungen att brumma iväg för att inte mista sin heder!
PS, låter du grupptrycket styra din bil när du kör också?
Gäst 2023-09-30 15:04 ! Citera #
Hej har en fråga angående något som hände idag när jag körde.

Jag skulle svänga vänster i en korsning med trafiksignaler. Jag vet att man kör ut och väntar på alla mötande trafik vilket jag gjorde.

När mötande fick rött var det många från mötande som skulle svänga på deras höger och det var en övergångsställe som hade grönt. Deras höger är alltså min vänster som jag skulle svänga in i.

När de mötande fick rött fick de från min vänster som ska korsa min väg grönt. Men jag stod fortfarande kvar i korsningen då jag inte hunnit svänga vänster.

Men så kom det en man från vänstersida som körde rakt ut medan jag fortfarande var i korsningen. Han tutade och jag blev förvånad för jag fattade inte om jag gjorde fel eller om det var han. Kan någon förklara vad jag borde ha gjort och om jag gjorde fel. Vill inte att det ska hända igen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 22:14
1
I dag 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov