Start > Körkortsforum > Svängningsregeln, vem ska lämn…

Svängningsregeln, vem ska lämna företräde?

Vilse 2018-04-20 18:29 ! Citera #
Kan någon snälla förklara för mig hur det fungerar med svängningsregeln, Jag vet att man måste lämna företräde åt mötande trafik om man svänger vänster, men vad om t.ex jag kör i en T-korsning UTAN skyltar och det står en bil till vänster korsningen om mig redan som vill köra ut men jag vill svänga vänster där bilen står.

Vem ska lämna företräde? Bilen som står i vänster korsningen som har högerregel eller jag eftersom jag svänger på hans väg?
Gäst 2018-04-20 18:33 ! Citera #
Eftersom högerregeln gäller så har du företräde. Enligt svängningsregeln ska du endast lämna företräde åt de bilar som kommer på mötande väg inte på de som kommer från sidorna.
Vilse 2018-04-20 18:41 ! Citera #
Så även om jag svänger vänster utan skyltar så måste bilen till vänster lämna mig företräde pga högerregeln?
Amy 2018-04-20 20:23 ! Citera #
Hej, jag fick köra med min körskolan idag träna just det vänsters Svängningsregeln det giller Högerregeln, DU ska svänga DU ska VÄNTA.
Vilse 2018-04-21 12:25 ! Citera #
Menar du alltså även om högerregeln gäller så måste jag vänta eftersom jag svänger vänster?
Jag förstår inte.. alla säger olika :(
Gäst 2018-04-22 16:17 ! Citera #
Du ska alltid vänta om du ska svänga, FÖRUTOM när det finns skyltar eller regler som säger att de andra ska lämna dig företräde. Alltså ska du köra först eftersom högerregeln gäller och den bilen har väjningsplikt mot dig.
Andreas Möller 2018-04-22 19:20 ! Citera #
Även trots högerregeln gäller bör man försöka få ögon kontakt. Man kan inte lita på att dom alltid kan reglerna
Gäst 2018-04-23 09:30 ! Citera #
Vilse 2018-04-21
Menar du alltså även om högerregeln gäller så måste jag vänta eftersom jag svänger vänster?
Jag förstår inte.. alla säger olika :(
Svängningsregeln gäller när du svänger och det finns mötande trafik vars körfält du måste korsa.

Om någon kommer från vänster är denne således inte mötande trafik och då gäller istället högerregeln.
Vilse 2018-04-24 17:02 ! Citera #
Tack alla för svar :)
gäst1 2019-10-17 09:50 ! Citera #
Fråga:
Om man har mötande trafik som oxå ska svänga vänster, vem har väjningsplikt då?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor