Start > Körkortsforum > Dubbellektioner eller enskilda…

Dubbellektioner eller enskilda?

Nicke 2018-04-10 01:23 ! Citera #
Hej! Jag vet att detta kan vara individuellt, men jag vill ändå höra era åsikter och tankar. Min fråga är, vilket av följande som låter bäst: Ta två dubbellektioner i veckan som är 90 min långa eller komma till trafikskolan fyra gånger i veckan och köra 45 minuter varje lektion? Jag är sjukt osäker på vad som ger bäst effekt... Antingen komma till trafikskolan lite färre gånger i veckan, men köra ganska länge per lektion - eller komma till skolan oftare, men att lektionerna då är kortare. Jag har verkligen ingen aning om hur jag ska göra... Jag har för övrigt inget emot att gå till trafikskolan så ofta som 4 ggr/vecka, för jag är verkligen redo att göra allt för körkortet. Men min trafiklärare ser helst att jag tar dubbla lektioner. Dock är det inte helt solklart för mig vad som är så mycket bättre med dubbla lektioner egentligen? Så ni får gärna berätta hur ni hade gjort och framförallt varför! Jag har fortfarande en del kvar att slipa på med min körning och jag har uppkörning om en månad. Och jag har ingen lust att flytta på uppkörningen bara för att jag fortfarande kör för dåligt, och därför ska jag ta så många lektioner i veckan ifall någon undrar. För jag måste bättra mig ganska snabbt haha. Så därför vill jag forska lite kring vad man egentligen får ut mest av: Dubbellektioner eller enskilda?
Gäst 2018-04-10 10:09 ! Citera #
Personligen tycker jag singellektioner är bättre då det blir mindre risk att läraren drar ut på vissa moment plus att man lär sig bättre om man studerar i kortare intervall med raster emellan.
Gäst 2018-04-10 12:40 ! Citera #
Gäst 2018-04-10
Personligen tycker jag singellektioner är bättre då det blir mindre risk att läraren drar ut på vissa moment plus att man lär sig bättre om man studerar i kortare intervall med raster emellan.
Jag håller helt med dig..
Gäst 2018-04-10 13:58 ! Citera #
Har själv frågat läraren och de rekommenderar dubbellektioner då vissa moment kan ta mer än 40min, t.ex. vid landsväg. Det tar även tid att hämta bilen/kolla igenom vilka moment som ska övas/färdigställa bilen/diskussion.
Gäst 2018-04-10 14:14 ! Citera #
I början medan man lär sig nya moment är det ofta ganska bra med enkellektioner, men när man sen ska köra motorväg och framförallt landsväg så är det faktiskt bättre med dubbellektioner. Min körskola låg mitt inne i centrala Malmö och då blir det ju en viss transportsträcka innan man kommer ut på motorväg landsväg. Sen i slutet på utbildningen tycker jag också att det är bättre med dubbellektioner då jag mest kände det som att jag slängde bort en massa enkellektioner som jag hade fått ut mycket mer av om jag tagit dem dubbla istället då vi inte hann mer än att komma ut på motorvägen och köra av på nästa avfart.
Så jag tycker att det beror på vad ni ska göra och hur långt du har kommit i utbildningen.
Gäst 2018-04-11 12:34 ! Citera #
Jag tycker dubbellektioner är bättre i 99% av fallen.

När du startar din lektion kan det ju vara en 5min snack, sen kanske 5min att köra ut till platsen ni ska öva på. Sen får man ju räkna 5 min tillbaka och 5 min snack i slutet. Det är ju halva 40-minuterslektionen som går åt till bara det. Dubbellektion hinner man verkligen öva på momentet ordentligt.

Det finns väl några få typer av lektioner som funkar på 40 minuter, t e x öva på säkerhetskontroll och olika sorters manövrering t e x fickparkering.
Gäst 2018-04-11 13:05 ! Citera #
Gäst 2018-04-11
Jag tycker dubbellektioner är bättre i 99% av fallen.

När du startar din lektion kan det ju vara en 5min snack, sen kanske 5min att köra ut till platsen ni ska öva på. Sen får man ju räkna 5 min tillbaka och 5 min snack i slutet. Det är ju halva 40-minuterslektionen som går åt till bara det. Dubbellektion hinner man verkligen öva på momentet ordentligt.

Det finns väl några få typer av lektioner som funkar på 40 minuter, t e x öva på säkerhetskontroll och olika sorters manövrering t e x fickparkering.
Jag blir lite nyfiken på viken körskola du gick på om din körtid räknas ner när ni bara sitter i bilen och pratar..
Där jag gick så påbörjade inte mina 40 minuter att rulla fören jag startade bilen och började köra, det är ju trots allt KÖRTID man har och inte prat tid. Visst hade vi också samtal om vilka moment vi skulle genomföra, samt så fick jag en uppdatering efter körlektionen om hur körläraren tyckte att det hade gått, men det var som sagt utanför körtiden..

Sedan kan man slå in olika moment på vägen ut till det man ska göra, som exempel om man ska träna på vänstersväng på landsväg, ja då får man stadskörning, förbi passering av gående, övergångsställe passering, rondellkörning samt mycket annat på köpet innan man ens har kommit ut på landsvägen (i alla fall där jag bor) så alla dom momenten buntade vi ihop till en enda lektion, så vart vi än åkte så försökte läraren att bunta ihop så mycket som möjligt så vi hann med så mycket som möjligt, och jag hann även öva på mina vänster svängar från landsväg..

Det går att göra mycket om bara läraren lägger upp körtiden och körrutten så man får ut så mycket som möjligt på dom 40 minuterna.
Hej 2018-04-11 13:07 ! Citera #
Dubbellektioner är alltid det bästa :)
Nicke 2018-04-12 21:50 ! Citera #
Tack för era svar! Efter att ha läst vad ni skrivit, lutar det faktiskt åt att jag följer min trafiklärares råd och tar dubbellektioner
Gäst 2018-04-12 22:28 ! Citera #
Nicke 2018-04-12
Tack för era svar! Efter att ha läst vad ni skrivit, lutar det faktiskt åt att jag följer min trafiklärares råd och tar dubbellektioner
Gör det som känns bäst för DIG personligen, inte vad andra tycker på ett internetforum..
Och självklart vill din körlärare sälja dubbellektioner eftersom dom då får in mer pengar :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest