Jag tycker dubbellektioner är bättre i 99% av fallen.
När du startar din lektion kan det ju vara en 5min snack, sen kanske 5min att köra ut till platsen ni ska öva på. Sen får man ju räkna 5 min tillbaka och 5 min snack i slutet. Det är ju halva 40-minuterslektionen som går åt till bara det. Dubbellektion hinner man verkligen öva på momentet ordentligt.
Det finns väl några få typer av lektioner som funkar på 40 minuter, t e x öva på säkerhetskontroll och olika sorters manövrering t e x fickparkering.
Jag blir lite nyfiken på viken körskola du gick på om din körtid räknas ner när ni bara sitter i bilen och pratar..
Där jag gick så påbörjade inte mina 40 minuter att rulla fören jag startade bilen och började köra, det är ju trots allt KÖRTID man har och inte prat tid. Visst hade vi också samtal om vilka moment vi skulle genomföra, samt så fick jag en uppdatering efter körlektionen om hur körläraren tyckte att det hade gått, men det var som sagt utanför körtiden..
Sedan kan man slå in olika moment på vägen ut till det man ska göra, som exempel om man ska träna på vänstersväng på landsväg, ja då får man stadskörning, förbi passering av gående, övergångsställe passering, rondellkörning samt mycket annat på köpet innan man ens har kommit ut på landsvägen (i alla fall där jag bor) så alla dom momenten buntade vi ihop till en enda lektion, så vart vi än åkte så försökte läraren att bunta ihop så mycket som möjligt så vi hann med så mycket som möjligt, och jag hann även öva på mina vänster svängar från landsväg..
Det går att göra mycket om bara läraren lägger upp körtiden och körrutten så man får ut så mycket som möjligt på dom 40 minuterna.