Start > Körkortsforum > Antal frågor på provet?

Antal frågor på provet?

Gäst 2018-04-02 21:29 ! Citera #
Har jag fattat det rätt att det är 70 frågor och 5 av dessa räknas ej då det är testfrågor, dvs att du kan ha fel på alla 5 utan att de räknas?
Så med andra ord kan du ha 13+5 fel om du prickar in alla fel på testfrågorna? Eller är jag ute och cyklar nu?
B 2018-04-02 21:43 ! Citera #
Ja exakt!

5 st frågor är ju ”test frågor” och du måste få minst 52 av 65 för att blir godkänt så ja du kan alltså ha fel på resterande frågor men under provet ha inte den inställningen att du får ha sådana många fel utan fokusera på att du vill pricka in alla och om du upplever att en fråga är svår vilket vissa av de kan vara eftersom att svars alternativen liknar mycket så kör på uteslutnings metoden!

Och läs varenda ord jätte noga på provet, misstolkar du ett enda ord kommer du missuppfatta hela frågan och därmed svara fel.
Gäst 2018-04-02 22:36 ! Citera #
Då var det precis som jag fattat. Mina tankar är absolut inte att ha 52 poäng, utan självklart så många som möjligt. Jag var mestadels bara fundersam kring dessa testfrågor hurvida svaren räknades eller inte. Men då vet jag hur det är upplagt. Stort tack för hjälpen :)

Har uppkörning och prov om en månad och har nött teori 1½ månad och kommer köra minst 2h varje dag fram tills dess. Varierar läsning och tester om vartannat. Tester på olika onlinesidor för att få variation på frågor! Känner mig väldigt säker på att jag kommer sätta teorin med god marginal!
Gäst 2018-04-03 15:43 ! Citera #
Gäst 2018-04-02
Då var det precis som jag fattat. Mina tankar är absolut inte att ha 52 poäng, utan självklart så många som möjligt. Jag var mestadels bara fundersam kring dessa testfrågor hurvida svaren räknades eller inte. Men då vet jag hur det är upplagt. Stort tack för hjälpen :)

Har uppkörning och prov om en månad och har nött teori 1½ månad och kommer köra minst 2h varje dag fram tills dess. Varierar läsning och tester om vartannat. Tester på olika onlinesidor för att få variation på frågor! Känner mig väldigt säker på att jag kommer sätta teorin med god marginal!
Det låter som att du är väl förberedd. Lycka till! :)
Björn He 2019-08-21 23:45 ! Citera #
Det är ALLTID 70 frågor på teoriprovet, dock varav 5 är utvärderingsfrågor som används för utvärdering huruvida de passar under ett prov eller inte. Övriga 65 frågor är ”huvudfrågor”, alltså de frågor som ger 1 poäng för varje rätt svar. Man måste, för att bli godkänd, få åtminstone 52 poäng av 65 möjliga (80%), men även om man får ha upp till 13 fel så skall man i alla fall undvika svara fel så gott det går, det är bara dåligt och onödigt att svara fel med flit.
Gäst 2019-08-22 14:01 ! Citera #
Björn He 2019-08-21
Det är ALLTID 70 frågor på teoriprovet, dock varav 5 är utvärderingsfrågor som används för utvärdering huruvida de passar under ett prov eller inte. Övriga 65 frågor är ”huvudfrågor”, alltså de frågor som ger 1 poäng för varje rätt svar. Man måste, för att bli godkänd, få åtminstone 52 poäng av 65 möjliga (80%), men även om man får ha upp till 13 fel så skall man i alla fall undvika svara fel så gott det går, det är bara dåligt och onödigt att svara fel med flit.
Återigen så gav du svar på en fråga som redan hade fått svar, bra jobbat! :D
Och det är väl självklart att man INTE svarar fel med flit!!!

Men det kanske var det du gjorde när du kuggade ditt teoriprov?? :lol: :lol:
Björn He 2019-08-22 15:23 ! Citera #
Gäst 2019-08-22
Återigen så gav du svar på en fråga som redan hade fått svar, bra jobbat! :D
Och det är väl självklart att man INTE svarar fel med flit!!!

Men det kanske var det du gjorde när du kuggade ditt teoriprov?? :lol: :lol:
Nej, jag svarade inte alls fel medvetet under teoriprovet! Det var bara inte så lätt att veta exakt vilket svarsalternativ som passade bäst.

Den främsta orsaken till att jag blev kuggad på teoriprovet var nog att jag glömde läsa Körkortsboken, jag tänkte inte på att man måste läsa Körkortsboken innan man skriver teoriprov. Men jag köpte ju en Körkortsbok efteråt och läste på ordentligt om och om igen tills jag kände att jag kunde allt innehåll i boken utantill, vilket tog 4-5 dagar, först därefter bokade jag tid för nytt teoriprov och klarade det på andra försöket. På första försöket fick jag 45 poäng av 65 möjliga och det är ju ej godkänt eftersom man måste få minst 52 poäng, men jag fick 52 på andra försöket. Även om 52 inte är jättebra så är det ju ändå godkänt! Det går ju tyvärr inte att göra om teoriprovet bara för att man vill höja sig.
sara 2019-08-24 10:13 ! Citera #
Men vet man på provet vilka 5 testfrågor det är?
Molly 2019-08-24 12:42 ! Citera #
sara 2019-08-24
Men vet man på provet vilka 5 testfrågor det är?
Hej Sara!

Nej, man får inte veta vilka som är test frågor och vilka som är själva provfrågorna.
Så det gäller att du svarar rätt så gott som du bara kan på alla frågor.
Björn He 2019-08-24 14:46 ! Citera #
sara 2019-08-24
Men vet man på provet vilka 5 testfrågor det är?
Det är ju inte meningen att man skall veta vilka frågor som kommer att komma på provet. Man måste ju ha såpass bra kunskaper att man kan svara rätt på vilka frågor som helst. Man skall ju läsa på ALLT i Körkortsboken ordentligt före teoriprovet, det kommer ju ställas frågor baserade på innehållet i Körkortsboken men inte allt samtidigt förstås utan det görs ju ett urval eftersom det bara får vara 65 frågor. Men man måste lyckligtvis inte svara rätt på alla 65 frågorna men det krävs ju rätt svar på åtminstone 52 st (80%).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
91
I dag 19:28
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest