Står man still vid ett trafikljus så ska man ha ettan i och kopplingen nedtryckt.
Varför då?
Jo jag fick bevisat för mig när jag hade en körlektion och frågade just detta, då lät min körlärare mig köra till två olika trafikljus där jag fick testa på dom olika alternativen. Och står man med neutral så drar motorn mer bränsle än vad den gör när man står med växel i och kopplingen nedtryckt. Fråga mig inte varför det var så, det har jag ingen aning om, även om han berättade om det just där och då, men det har jag glömt idag.
Sedan är det ju alltid bra att vara körklar när det växlar om från rött till grönt så man kommer iväg snabbt och inte blir ett hinder för att man ska hålla på att lägga i växel
”Och står man med neutral så drar motorn mer bränsle än vad den gör när man står med växel i och kopplingen nedtryckt”
Åh, nu har du den härliga bevisbördan här.
Påstå något = Bevisa det.
Nej, den drar logiskt sett (nu behöver du kunna vad en motor och växellåda är) lika mycket, någon skillnad är delbart i ppm.
Det du sparar på bränsle torskar du på att byta urtrampningslager oftare.
”Sedan är det ju alltid bra att vara körklar när det växlar om från rött till grönt så man kommer iväg snabbt och inte blir ett hinder för att man ska hålla på att lägga i växel”
Det är absolut inget problem att få i växel om man kan köra bil, det finns gott om tid för det.