Start > Körkortsforum > Långsam person framför på påfa…

Långsam person framför på påfarten

Gäst 2018-03-23 17:21 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Hahaha jag visste att du skulle säga det och leka smart! :lol: Du har FEL!

En långsam bil är verkligen inte ett hinder enligt Trafikförordningen. Vi har pratat om detta på teorigenomgången på körskolan och då var exemplet en traktor som kör 20 på en 90-väg. Finns rättsfall på detta enligt körskoleläraren där ett hinder i första hand är något stillastående och absolut inte ett fordon i rörelse.

I vilka andra situationer är man ett ”hinder” enligt dina påhittade regler? Om jag kör i 60 på en 70-väg (landsväg), får du köra över heldraget då och köra om mig? :lol:
Helt ärligt så bryr jag mig inte väsentligt om moralpoliser (som du).

Kom ut i trafiken och skaffa dig lite körvana så inser du att man inte kan hålla på regler och lagar hela tiden. Jag har ett bra antal tusen mil bakom ratten och sett mycket värre saker än att köra över en heldragen linje. Sedan att det är fel är en annan femma, men är det säkert? Ja, faktiskt i de fall jag gör det, vilket är sällan. Det är betydligt farligare att inte komma upp i hastighet på påfarten.

Sedan får du gärna läsa hela TF.

”23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.”

Trafiklärare har också fel ibland, t.ex. hålla nere koppling vid rödljus (någon idiot-trafiklärare försökte säga att det INTE slet på kopplingen, vilket är TOKFEL!).


Finns det ingen som lider av det så brukar jag undvika blinkers också!! HELT SJUKT VA?
Gäst 2018-03-23 17:41 ! Citera #
Sedan förövrigt så hoppas jag inte att du är i trafiken om du kör i 60 på 70-väg ... med tanke på trafikförordningen då (som du gärna drar upp)

”14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.”. Du får med andra ord inte köra i 60 på en 70-väg under normala trafikförhållanden.

Men det är väl inte lätt att hålla på reglerna hela tiden, så länge man inte äventyrar trafiksäkerheten.
Gäst 2018-03-23 17:47 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Helt ärligt så bryr jag mig inte väsentligt om moralpoliser (som du).

Kom ut i trafiken och skaffa dig lite körvana så inser du att man inte kan hålla på regler och lagar hela tiden. Jag har ett bra antal tusen mil bakom ratten och sett mycket värre saker än att köra över en heldragen linje. Sedan att det är fel är en annan femma, men är det säkert? Ja, faktiskt i de fall jag gör det, vilket är sällan. Det är betydligt farligare att inte komma upp i hastighet på påfarten.

Sedan får du gärna läsa hela TF.

”23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.”

Trafiklärare har också fel ibland, t.ex. hålla nere koppling vid rödljus (någon idiot-trafiklärare försökte säga att det INTE slet på kopplingen, vilket är TOKFEL!).


Finns det ingen som lider av det så brukar jag undvika blinkers också!! HELT SJUKT VA?
Du brydde dig tillräckligt för att försöka använda Trafikförordningen till att rättfärdiga ditt beteende. :lol: Detta misslyckades du med. Nu försöker du smita undan med att hänvisa till dina ”bra antal tusen mil bakom ratten” och förlöjliga mig som en ”moralpolis”. Brukar bli så när argumenten är slut :lol:

Angående 23 §, självklart är det så, det är väl ingen som sagt något annat? Den långsamma bilen gör fel. Jag försvarar absolut inte de som segar på påfarterna. De bryter mot reglerna och är trafikfarliga!
Gäst 2018-03-23 17:53 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Sedan förövrigt så hoppas jag inte att du är i trafiken om du kör i 60 på 70-väg ... med tanke på trafikförordningen då (som du gärna drar upp)

”14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.”. Du får med andra ord inte köra i 60 på en 70-väg under normala trafikförhållanden.

Men det är väl inte lätt att hålla på reglerna hela tiden, så länge man inte äventyrar trafiksäkerheten.
Hahaha, kan du inte förstå konceptet kring ett exempel? Jag kunde lika gärna skriva att ”Kalle” kör i 60. Du försöker ”sätta dit” mig för en hypotetiskt situation där själva syftet är att någon kör långsammare än skyltat hastighet.

Jag förespråkar inte att man kör i 60 på 70-väg, men man måste ju kunna ta upp det som exempel, jisses! :lol:
Gäst 2018-03-23 18:00 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Hahaha, kan du inte förstå konceptet kring ett exempel? Jag kunde lika gärna skriva att ”Kalle” kör i 60. Du försöker ”sätta dit” mig för en hypotetiskt situation där själva syftet är att någon kör långsammare än skyltat hastighet.

Jag förespråkar inte att man kör i 60 på 70-väg, men man måste ju kunna ta upp det som exempel, jisses! :lol:
Ge ett förslag på lösning då, eftersom du gnäller på allt och vet allt?

Sedan har du ju i princip 0 trafikvana... det märks. :)
Gäst 2018-03-23 18:05 ! Citera #
Argumenten tynar inte. Jag har redan förklarat i ett senare inlägg att jag vet Om att jag gör fel. Men att i det fallet sker trafiksäkert.

Så helt onödigt för dig att ligga & trycka på det, eftersom jag redan skrivit det.

Verkligheten ser inte ut som teoriboken, om den hade så hade inga olyckor uppstått.

Men med tanke på ditt resonemang så kör du nog inte för fort heller. :)
Gäst 2018-03-23 18:18 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Ge ett förslag på lösning då, eftersom du gnäller på allt och vet allt?

Sedan har du ju i princip 0 trafikvana... det märks. :)
En lösning kan vara att själv sakta in på påfarten och därmed släppa iväg den långsamma bilen en bit. När avståndet är tillräckligt, kan man själv accelerera bestämt.

Min körvana är ganska stor och inte har jag upplevt det som mer säkert att skära en heldragen linje jämfört med att komma på motorvägen i lägre hastighet.

Jag menar, är det mycket trafik, känns det farligt och aggressivt att kasta sig över en heldragen linje. Bilarna på motorvägen förväntar sig inte det. Tycker inte heller att påfarter utformas på det sättet att man ”tjänar” så mycket på att köra över heldraget/spärrområde. Oftast blir det streckade linjer ganska snart vid påfarten.

Är det lite/ingen trafik på motorvägen, varför måste man komma upp i högsta hastighet så snabbt?
Gäst 2018-03-23 18:25 ! Citera #
Att sänka hastigheten om man har bakomvarande är inte bra, då kan man bl.a. få köbildning.

Om det långsamtgående fordonet först märks av (att det går långt under angiven hastighet) när man har kommit upp i hög hastighet är det mer riskfyllt att bromsa ned hastigheten på påfarten.

Har du några fler förslag?

Är din körvana stor? Hur mycket har du kört menar du?
Gäst 2018-03-23 18:40 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Att sänka hastigheten om man har bakomvarande är inte bra, då kan man bl.a. få köbildning.

Om det långsamtgående fordonet först märks av (att det går långt under angiven hastighet) när man har kommit upp i hög hastighet är det mer riskfyllt att bromsa ned hastigheten på påfarten.

Har du några fler förslag?

Är din körvana stor? Hur mycket har du kört menar du?
Allt beror ju mycket på situationen. Det går alltid att säga ”men, om, om, om”.

Under mina 14 000 mil/år i tjänsten och 3 000 mil/år privat sedan 1981 har jag inte stött på en situation där bästa lösningen är att kasta sig över ett spärrområde/heldragen linje.

Jag har inte heller tänkt ”fan va bra och trafiksäkert gjort” när jag sett någon annan göra det när jag befunnit mig som trafik på motorvägen.
Gäst 2018-03-23 18:52 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Allt beror ju mycket på situationen. Det går alltid att säga ”men, om, om, om”.

Under mina 14 000 mil/år i tjänsten och 3 000 mil/år privat sedan 1981 har jag inte stött på en situation där bästa lösningen är att kasta sig över ett spärrområde/heldragen linje.

Jag har inte heller tänkt ”fan va bra och trafiksäkert gjort” när jag sett någon annan göra det när jag befunnit mig som trafik på motorvägen.
Alltså är du inte den person jag först skrev med (eftersom hen refererade till trafiklärare o.s.v.)?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest