Start > Körkortsforum > Långsam person framför på påfa…

Långsam person framför på påfarten

Gäst 2018-03-20 22:22 ! Citera #
Hej!

Idag hamnade jag i en jobbig situation. Skulle göra påfart på motorväg och bilen framför mig var väldigt långsam och kom knapp upp i 60km/h i accelerationsfältet. Detta gjorde att det inte gick att komma upp ordentligt i fart själv - som tur var bytte bilarna på motorvägen fil vilken underlättade.

Men...vad ska man egentligen göra i en sån här situation? Hade det varit mörkt ute kanske man kunde ha blinkat till med helljuset för att få sölkorven att fatta att det är dags att trampa lite på gasen. Men i dagsljus? Och hur löser man denna situation så trafiksäkert som möjligt?
Gäst 2018-03-20 22:40 ! Citera #
Du kan inte göra så mycket, man kan iofs blinka med helljus och tuta när det är dagsljus, men förutom det så kan du inte göra så mycket tills du kommer ut på motorvägen och kan göra en omkörning.
Gäst 2018-03-21 20:13 ! Citera #
Lösa trafiksäkert?
Omöjligt.

Blir arg? Ja, helljus brukar få dom flesta att accelerera. Möter ofta sådana, och ibland kör jag över heldraget för att bli av med fanskapen ... (har körkort sen 2 år tillbaka, och nej, jag kör inte aggressivt.)
Gäst 2018-03-23 08:55 ! Citera #
Gäst 2018-03-21
Lösa trafiksäkert?
Omöjligt.

Blir arg? Ja, helljus brukar få dom flesta att accelerera. Möter ofta sådana, och ibland kör jag över heldraget för att bli av med fanskapen ... (har körkort sen 2 år tillbaka, och nej, jag kör inte aggressivt.)
Håller med dig! Brukar också köra över heldragen linje vid påfart när sniglarna är ute och kör, vissa ska tydligen inte ha körkort
Gäst 2018-03-23 08:57 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Håller med dig! Brukar också köra över heldragen linje vid påfart när sniglarna är ute och kör, vissa ska tydligen inte ha körkort
...precis, såna som kör över heldragna linjer ska inte ha körkort. :lol:
Gäst 2018-03-23 09:53 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
...precis, såna som kör över heldragna linjer ska inte ha körkort. :lol:
Härligt hur du resonerar. Då ska ingen lastbilschaufför ha körkort m.a.o. :)
Gäst 2018-03-23 10:11 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Härligt hur du resonerar. Då ska ingen lastbilschaufför ha körkort m.a.o. :)
Hur menar du? Att skära över en heldragen linje för att fordonets storlek kräver det är tillåtet.

Trafikförordningen:

Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.
Gäst3 2018-03-23 13:41 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Hur menar du? Att skära över en heldragen linje för att fordonets storlek kräver det är tillåtet.

Trafikförordningen:

Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.
Detta handlar inte om någon vägkorsning som kan vara liten/smal, utan det handlar om påfart till en motorväg, och då får även en lastbil plats utan några som helst problem, så den chauffören behöver inte skära över en heldragen linje..

Men däremot finns det bilister som gör det allt för ofta, bara för att dom hamnar bakom en annan bilist eller lastbil som ökar farten långsamt. Dock vill jag ta lastbilarna i försvar genom att säga att dom kan ha laster som väger allt mellan 20-60 ton!
Och då tar det tid att komma upp i fart, en lastbil accelererar inte på samma sätt som en bil, så skulle man hamna bakom en lastbil på en påfartsväg till en motorväg så är det bara att ta det lugnt och köra om så fort man kommit ut på motorvägen. Man behöver inte bryta trafiklagen genom att köra över heldragen linje bara för att man blir stressad. Dessutom tjänar man inte speciellt mycket tid på att köra som en idiot.
Gäst 2018-03-23 16:34 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
Hur menar du? Att skära över en heldragen linje för att fordonets storlek kräver det är tillåtet.

Trafikförordningen:

Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.
Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.
”...precis, såna som kör över heldragna linjer ska inte ha körkort. :lol:

Precis som du skrev, så nu säger du emot dig själv.

Sedan får du läsa #1
”1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,”
Ett långsamtgående fordon på en påfart är ett hinder. :)
Gäst 2018-03-23 17:04 ! Citera #
Gäst 2018-03-23
”...precis, såna som kör över heldragna linjer ska inte ha körkort. :lol:

Precis som du skrev, så nu säger du emot dig själv.

Sedan får du läsa #1
”1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,”
Ett långsamtgående fordon på en påfart är ett hinder. :)
Hahaha jag visste att du skulle säga det och leka smart! :lol: Du har FEL!

En långsam bil är verkligen inte ett hinder enligt Trafikförordningen. Vi har pratat om detta på teorigenomgången på körskolan och då var exemplet en traktor som kör 20 på en 90-väg. Finns rättsfall på detta enligt körskoleläraren där ett hinder i första hand är något stillastående och absolut inte ett fordon i rörelse.

I vilka andra situationer är man ett ”hinder” enligt dina påhittade regler? Om jag kör i 60 på en 70-väg (landsväg), får du köra över heldraget då och köra om mig? :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 08:59
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo