Gäst 2018-03-23
Hahaha jag visste att du skulle säga det och leka smart! Du har FEL!En långsam bil är verkligen inte ett hinder enligt Trafikförordningen. Vi har pratat om detta på teorigenomgången på körskolan och då var exemplet en traktor som kör 20 på en 90-väg. Finns rättsfall på detta enligt körskoleläraren där ett hinder i första hand är något stillastående och absolut inte ett fordon i rörelse.
I vilka andra situationer är man ett ”hinder” enligt dina påhittade regler? Om jag kör i 60 på en 70-väg (landsväg), får du köra över heldraget då och köra om mig?
Kom ut i trafiken och skaffa dig lite körvana så inser du att man inte kan hålla på regler och lagar hela tiden. Jag har ett bra antal tusen mil bakom ratten och sett mycket värre saker än att köra över en heldragen linje. Sedan att det är fel är en annan femma, men är det säkert? Ja, faktiskt i de fall jag gör det, vilket är sällan. Det är betydligt farligare att inte komma upp i hastighet på påfarten.
Sedan får du gärna läsa hela TF.
”23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.”
Trafiklärare har också fel ibland, t.ex. hålla nere koppling vid rödljus (någon idiot-trafiklärare försökte säga att det INTE slet på kopplingen, vilket är TOKFEL!).
Finns det ingen som lider av det så brukar jag undvika blinkers också!! HELT SJUKT VA?