Det är sant som du säger, man ska vara i slutet på körkortsutbildningen när man gör halkbanan.
Det säger dom även där på plats.
Förstår inte varför trafikskolan hetsar dej till att den ska göras så fort som möjligt.
Man ska kunna manövrera bilen och kunna en del teori.
Det börjar med en genomgång av dagen där instruktören förklarar att om man inte kan hantera fordonet, utgör en fara, inte lyssnar på och genomför instruktionerna får du inte längre delta och blir kuggad på en gång.
Annars är det väldigt väldigt ovanligt att man blir kuggad.
Man kan inte göra fel om man bara följer instruktionerna.
Som han sa till oss ”det är meningen att göra misstag här”.
Målet är bara att man ska få en förståelse för riskerna i trafiken.
Hur ofta övningskör du per vecka?
Det handlar ju om att mängdträna.
Jag tänker att om det är om en månad och du kör flera gånger i veckan så kanske du får tillräckligt med körvana tills dess.
Och varvar med teori.
Du kan inte vara på öva-på parkeringsplatser-stadiet.
Sen håller jag med ovan om att det är busenkelt.
Det är roligare än man tror och inget att vara nervös över alls.
Det är ingen utvärdering eller ett prov.
Det är en upplevelse.
Jag gjorde min halkbana för några veckor sen på Gillingebanan i Stockholm.
Där har dom endast elbilar som är automatväxlade.
Så ALLA ELEVER kör automat på halkbanan där.
Instruktören sa ”ni är inte här för att lära er växla”.
Jag vet dock inte hur det är på andra ställen.
Tänkte ge en ungefärlig sammanfattning på hur det går till så du får ett hum om vad som väntar och kanske känner dej mer säker på vilket beslut du ska ta
4 timmar utan rast.
Genomgång i början ca 30min.
Det enda man gör är en del teori och en del praktik.
Alltså lite info/teori om däck, olyckor och risker av olika slag kring vilt, last i bil, väglag, funktion/skick av bil, tyngd, skador, hastigheter och stoppsträckor osv osv.
Sen får man åka upp och ner i en bil långsamt för att prova ”volta” och att krocka i 7km/h. Båda är frivilligt!
Praktikdelen är ju att köra på halt väglag.
Du ska kunna köra självständigt och komma upp i 30-90km/h.
Du kommer köra mellan koner och bromsa i olika hastigheter och väglag.
Instruktören talar om för dej vad du ska göra via en komradio i bilen.
- ”Hannah kör upp i 50km/h och bromsa vid röda konerna så du får stopp på bilen, varsågod”
Alltså plattan i marken på bromsen.
Man gör det ett par varv en efter en i som sagt olika hastigheter på olika väglag och genom ett par koner.
That’s it.
Halkbanan är INTE svår.
Bara du klarar att komma upp i hastighet, bromsa när du ska och lyssna till instruktören så är det piece of cake.
Han var dessutom väldigt skämtsam och gjorde hela stämningen rolig.
Jag tror inte det är några problem för dej att göra halkbanan om en månad om du kör en del tills dess.
Om du känner dej osäker på om du klarar det har du till senast 24 timmar innan att omboka!
Lycka till!!!