Start > Körkortsforum > Betala dotterns körkort?

Betala dotterns körkort?

Gäst 2018-02-11 14:25 ! Citera #
Min dotter är 17 år och vill börja övningsköra, men jag vet inte om jag ska betala hennes körkort. Vad tycker ni? Argument för och emot? Diskutera gärna
Alexandra 2018-02-11 15:07 ! Citera #
Det får ni göra upp inom familjen :D
Men vi gjorde så att jag betalade alla mina körlektioner, halkbanan och uppkörningen själv..
Sedan fick jag hjälp av mina föräldrar att betala resten, vilket i säg bara en små summor.
Men ni får ju själva se över hur eran ekonomi ser ut.
Själv anser jag att jag är mer rädd om mitt körkort eftersom jag vet hur mycket allt kostar och vill inte behöva betala allt en gång till... Är man så pass gammal så borde man kunna stå lite på egna ben, men det är ju helt ok om man får hjälp med en del utgifter..
Gäst 2018-02-11 23:50 ! Citera #
För: Hon kommer igång tidigt.
Mot: Bortskämd blir hon.
Gäst 2018-02-12 06:29 ! Citera #
Jag fick inskrivning på körskola i julklapp och ett antal lektioner i födelsedagspresent men kommer förmodligen betala resten själv. :)
Gäst 2018-02-12 09:18 ! Citera #
Jag fick 10k, sedan var det hur jag skulle fördela dom 10k upp till mig.

I slutändan kostade bara kortet 7,3k. :p
gäst 2 2018-02-13 02:20 ! Citera #
Gäst 2018-02-11
Min dotter är 17 år och vill börja övningsköra, men jag vet inte om jag ska betala hennes körkort. Vad tycker ni? Argument för och emot? Diskutera gärna
Jag tycker att föräldrar ska hjälpa barnen på traven, sedan beror de även på om hon har en inkomst som täcker kostnaderna för ett körkort, om de inte finns och du som förälder inte är redo att bidra med pengar så kan man avstå tills det att barnet får det bra ekonomiskt ställt, dock kan hon börja övningsköra under tiden med en förälder.
Gäst 2018-02-14 19:19 ! Citera #
Tycker att föräldrarna ska betala hela eller i alla fall hjälpa till med att betala körkortet. Mina föräldrar betalade hela mitt körkort och hade de inte gjort det så hade jag inte fått mitt körkort en månad efter jag fyllt 18. Annars hade det dröjt många år innan jag hade kunnat betala det själv då det är rätt svårt att få ihop tillräckligt med pengar med ett studiebidrag på 1050 kr och eventuellt pengar från ett sommar/extrajobb. Tycker därför att ni ska betala hennes körkort om ni har möjlighet. Hon kommer vara evigt tacksam för det sen.
Gäst 2018-02-14 19:22 ! Citera #
Tycker att ni ska betala hennes körkort, eller i alla fall hjälpa henne med stora delar av det om ni har möjlighet. Mina föräldrar betalade hela mitt körkort och annars hade jag inte kunnat ta det en månad efter min 18-årsdag. Det är ju jättesvårt att få ihop tillräckligt med pengar på ett studiebidrag på 1050 kr i månaden och eventuellt egentjänade pengar. Om ni hon inte heller får sitt studiebidrag själv nu innan hon fyllt 18 så tycker jag verkligen att ni ska betala det för då har hon inte haft nån större summa att spara ihop pengarna ifrån.
Andy 2019-04-17 15:25 ! Citera #
Men asså herregud. Hon går ju för fan fortfarande i skolan.... Betala av skitet åt henne. Vad är det här för j***la västerländsk kultur, det är ditt barn....
Börje Kugg 2019-04-18 03:32 ! Citera #
Om du vill rationalisera det utifrån från ekonomisk synpunkt:

Dottern kan enklare få arbete efter gymnasiet och börja försörja sig själv. Flytta hemifrån. Bli vuxen. Bli en del av samhället.

Och du slipper försörja henne sen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest