Behöver hjälp med denna fråga.
”Efter ett dygnsvila har du kört taxi från kl.16.00. DU har gjort ett uppehåll i arbetet mellan 19.00 - 22.00, då får du en långkörning till Stockholm. Resan tar precis 10 timmar utan paus och lika lång tid tillbaka. Du startar hemresan från Stockholm. kl 16.00. Hur många timmar får du då köra som mest utan ny vila enligt vilotidsförordningen?”
Svaret är: 3 timmar.
Varför blir det så? Om jag gjorde uppehåll från 19-22 sen efter jag kom fram till Stockholm vid kl.8.00. Sen tar man väl vila till 16.00 då jag kommer starta hemresan? Då har jag en 11h i vila och kan väl köra 13h innan nästa vila?
Hjälp mig snälla!
Det stämmer att du har 11 timmar när du startar hemresan.
Men när klocken passerar 19 får du inte längre räkna hela vilan mellan 19-22 dagen innan.
Om du kör fram till kl 20 har du bara 10 timmar vila de senaste dygnet.
Superkrångligt. Jag tolkade frågan som du först men med facit i hand förstod jag till slut.
Detta exempel bygger på min nyss inskickade teori om att den ena tiden alltid måste vara 8 timmar.
I ditt exempel krymper din 3-timmarvila om du kör efter kl 19 och därför, på något sätt, blir det så här.
Vid varje klockslag ska man ha minst 11 timmars vila.
Om du startat hemresan kl 19 hade kunnat köra 13 timmar - då hade du haft 11 timmar oavbruten vila och kunnat strunta i 3-timmarvilan.
Tack för att du delar detta exempel, det hjälpte mig att förstå mer.
Den 22 augusti ska jag kunna detta som ett rinnande vatten!!! :-)