Start > Körkortsforum > Lastbilskort

Lastbilskort

Etunabo 2018-01-27 13:40 ! Citera #
Yajirou 2018-01-24
Mest kommer det nog frågor om vikt och last samt vanliga körkortsfrågor under teoriprovet. Vid säkerhetskontrollen kommer de säkert fråga, vad ska du göra om lufttrycket plötsligt försvinner och hur man får tillbaka det. Till exempel. Jag behövde inte säga något om färdskrivaren, bara hur bladet fylls i, om det är en sån där gammal dags version.

Här kan du läsa lite teori, rekommenderar dock tungboken. www.lastbilsteori.se
Tack för sidan du tipsade om Yajirou!
Står mycket intressant där, men samtidigt är det sjukt mycket man ska lära sig.
Men antar att det blir lättare när man väl kommer in det lite mera.

På måndag ska jag på informationsmöte, så snart drar det igång på allvar :)
Även om det är mycket att lära när det kommer till att räkna ut lastvikt till att vet hur man lastsäkrar så är det sjukt roligt :D

Om någon annan kan komma med tips så tar jag tacksamt emot det :)
Gästen 2018-02-09 16:17 ! Citera #
Jag är också sugen på att ta lastbilskort (CE-kort)
Har försökt leta fram hur en uppkörning ser ut, men finner ju inget, varken via google eller Youtube, allt som kommer fram är ju bara om säkerhetskontrollen, hittar inget om hur man ska köra, om man ska backa runt hörn...

Så kan någon som kan detta tipsa om vart jag kan finna det, eller om ni har erfarenhet av en lastbilsuppkörning så får ni jätte gärna dela med er hur just ni fick göra vid eran uppkörning.

Sedan läste jag någonstans att teorin bygger upp till 85% på B-körkortsteorin, hur kan det komma sig att bara c:a 15% av teorifrågorna handlar om själva lastbilen??

Vore tacksam för svar!
Gäst 2018-02-10 17:25 ! Citera #
Gästen 2018-02-09
Jag är också sugen på att ta lastbilskort (CE-kort)
Har försökt leta fram hur en uppkörning ser ut, men finner ju inget, varken via google eller Youtube, allt som kommer fram är ju bara om säkerhetskontrollen, hittar inget om hur man ska köra, om man ska backa runt hörn...

Så kan någon som kan detta tipsa om vart jag kan finna det, eller om ni har erfarenhet av en lastbilsuppkörning så får ni jätte gärna dela med er hur just ni fick göra vid eran uppkörning.

Sedan läste jag någonstans att teorin bygger upp till 85% på B-körkortsteorin, hur kan det komma sig att bara c:a 15% av teorifrågorna handlar om själva lastbilen??

Vore tacksam för svar!
Jag vet egentligen inte, men det borde ju vara så att en stor del av frågorna handlar om trafikregler och säkerhet precis som till B-körkort men att det finns lite annat som man måste kunna som inte är samma för bil.
Gäst 2018-02-10 18:01 ! Citera #
Gäst 2018-02-10
Jag vet egentligen inte, men det borde ju vara så att en stor del av frågorna handlar om trafikregler och säkerhet precis som till B-körkort men att det finns lite annat som man måste kunna som inte är samma för bil.
Jo självklart är det samma trafikregler och till stor del samma säkerhet som det är till lastbil som det är till en vanlig bil.
Men jag menar, själva provet är på 55 frågor, och tar man då bort 85% av dom frågorna som är baserade på B-körkortet så återstår det inte speciellt många frågor kvar som tydligen ska vara den enda skillnaden till ett lastbilskort.
Jag finner det mycket märkligt, därför skulle jag vilja få svar från någon som har gjort teoriprovet för lastbil (C/CE) ganska nyligen som då kan bekräfta att så verkligen är fallet..
Gäst 2018-02-11 11:09 ! Citera #
Gästen 2018-02-09
Jag är också sugen på att ta lastbilskort (CE-kort)
Har försökt leta fram hur en uppkörning ser ut, men finner ju inget, varken via google eller Youtube, allt som kommer fram är ju bara om säkerhetskontrollen, hittar inget om hur man ska köra, om man ska backa runt hörn...

Så kan någon som kan detta tipsa om vart jag kan finna det, eller om ni har erfarenhet av en lastbilsuppkörning så får ni jätte gärna dela med er hur just ni fick göra vid eran uppkörning.

Sedan läste jag någonstans att teorin bygger upp till 85% på B-körkortsteorin, hur kan det komma sig att bara c:a 15% av teorifrågorna handlar om själva lastbilen??

Vore tacksam för svar!
”backa runt hörn” behöver du inte göra om du inte kör fel. Men däremot har man ett manöverprov som kan vara antingen en 45a vänster eller höger eller en sidoförflyttning av ekipaget till höger eller vänster jag fick en ”45a” höger back vilket inte var nått svårt alls så här när man tänker efter.
OBS tog mitt CE 2013 så är inte säker på att det är samma nu som då OBS.
Jag fick köra i stad,motorväg,industri område, vända på en vändplan och åka och parkera/koppla isär last bil och släp för att parkera dom bredvid varandra inte så mycket mer.
Gästen 2018-02-11 13:26 ! Citera #
Gäst 2018-02-11
”backa runt hörn” behöver du inte göra om du inte kör fel. Men däremot har man ett manöverprov som kan vara antingen en 45a vänster eller höger eller en sidoförflyttning av ekipaget till höger eller vänster jag fick en ”45a” höger back vilket inte var nått svårt alls så här när man tänker efter.
OBS tog mitt CE 2013 så är inte säker på att det är samma nu som då OBS.
Jag fick köra i stad,motorväg,industri område, vända på en vändplan och åka och parkera/koppla isär last bil och släp för att parkera dom bredvid varandra inte så mycket mer.
Tack för svar!
Du tog ditt kort relativt nyligen ändå, så jag tror nog att det är samma principer som gäller idag som det var då.
Jag kollade lite på youtube igår om hur dom gör i England när dom kör upp för C/CE. Där börjar dom med en 30 minuters säkerhetskontroll där inspektören ställde en massa frågor, och sedan fick den som körde upp berätta eller visa vart eller vad han skulle göra/eller vart sakerna sitter och hur man kollar dom.
Nä det var klart så var dags för en backövning, då skulle han köra rakt fram c:a 40-45 meter och stanna vid en gul fyrkant med fronten av lastbilen, sedan backa och svänga lite åt höger genom 2 koner för att efter det räta upp hela ekipaget och fortsätta backa rakt bakåt mot en uppriggad lastkaj, och även där fanns det en gul fyrkant som bakändan av lastbilen skulle stanna innan för. När det var gjort så återstod själva körprovet ute på vägen, och då skulle man tydligen vara ute och köra i olika områden och körningen skulle hålla på minst 1 timme... Jag tycker det låter jäkligt lång tid, men det kanske tar så pass lång tid här också? Och det är nog bra om det gör det, för det är ju inga små eller lätta fordon man ska ha kontroll över..
Gäst 2018-02-11 17:57 ! Citera #
Gästen 2018-02-11
Tack för svar!
Du tog ditt kort relativt nyligen ändå, så jag tror nog att det är samma principer som gäller idag som det var då.
Jag kollade lite på youtube igår om hur dom gör i England när dom kör upp för C/CE. Där börjar dom med en 30 minuters säkerhetskontroll där inspektören ställde en massa frågor, och sedan fick den som körde upp berätta eller visa vart eller vad han skulle göra/eller vart sakerna sitter och hur man kollar dom.
Nä det var klart så var dags för en backövning, då skulle han köra rakt fram c:a 40-45 meter och stanna vid en gul fyrkant med fronten av lastbilen, sedan backa och svänga lite åt höger genom 2 koner för att efter det räta upp hela ekipaget och fortsätta backa rakt bakåt mot en uppriggad lastkaj, och även där fanns det en gul fyrkant som bakändan av lastbilen skulle stanna innan för. När det var gjort så återstod själva körprovet ute på vägen, och då skulle man tydligen vara ute och köra i olika områden och körningen skulle hålla på minst 1 timme... Jag tycker det låter jäkligt lång tid, men det kanske tar så pass lång tid här också? Och det är nog bra om det gör det, för det är ju inga små eller lätta fordon man ska ha kontroll över..
Det som tar tid är just säkerhetskontrollen med bil och släp då det är rätt mycket att kolla och man ska göra det i hyfsat rätt ordning. det var först efter att jag var klar med säkerhetskontrollen som jag fick lite frågor gällande lastsäkring och nått mer kommer inte ihåg det exakt. Det den fick göra var en sidoförflyttning åt höger. jag kanske var ute 25-30min med ekipaget och åkte
Gästen 2018-02-11 18:14 ! Citera #
Gäst 2018-02-11
Det som tar tid är just säkerhetskontrollen med bil och släp då det är rätt mycket att kolla och man ska göra det i hyfsat rätt ordning. det var först efter att jag var klar med säkerhetskontrollen som jag fick lite frågor gällande lastsäkring och nått mer kommer inte ihåg det exakt. Det den fick göra var en sidoförflyttning åt höger. jag kanske var ute 25-30min med ekipaget och åkte
Tack för svar!

Kan förstå att säkerhetskontrollen tar längst tid, just med tanke på att det är en del att kolla igenom.
Okej, men då verkar det skilja en del mellan Englands prover och våra egna.
För dom fick även frågor om hur man ska kolla igenom en lastbil om man har varit på en färja..

Men vad mer ska man kolla i en säkerhetskontroll om man kopplar på ett släp förutom lampor, last, däck släpets handbroms samt alla kopplingssladdar som ska in?

Tack igen för svar, det uppskattas att få reda på ren fakta!
Gäst 2018-02-21 15:32 ! Citera #
Gästen 2018-02-11
Tack för svar!

Kan förstå att säkerhetskontrollen tar längst tid, just med tanke på att det är en del att kolla igenom.
Okej, men då verkar det skilja en del mellan Englands prover och våra egna.
För dom fick även frågor om hur man ska kolla igenom en lastbil om man har varit på en färja..

Men vad mer ska man kolla i en säkerhetskontroll om man kopplar på ett släp förutom lampor, last, däck släpets handbroms samt alla kopplingssladdar som ska in?

Tack igen för svar, det uppskattas att få reda på ren fakta!
Kom på att dränera lufttankarna ingår ju med under kontrollen mer kommer jag inte på nu..
Gästen 2018-02-21 17:22 ! Citera #
Gäst 2018-02-21
Kom på att dränera lufttankarna ingår ju med under kontrollen mer kommer jag inte på nu..
Tack för svar!

Jo det vet jag, det ingår ju oavsett om man har släp eller inte ;)

Har kollat lite på youtube när det kommer till säkerhetskontrollen på lastbil, men det finns inte någon video på en lastbil med släp, det är bara lastbilar som man kan köra med på C kort som visas...
Och det finns ingen video vad gäller en uppkörning. Skulle vara roligt att se eller läsa vad man verkligen får göra..

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov