Start > Körkortsforum > Lastbilskort

Lastbilskort

Etunabo 2018-01-21 17:40 ! Citera #
Hejsan!

Jag har en frågan om det svårt att ta lastbilskort?
Har blivit erbjuden att ta ta det via Arbetsförmedlingen och tänkte höra mig för om det mer att tänka på när det gäller den teoretiska biten om man jämför med hur det var med B-körkortet.
Vet inte vilken sorts lastbilskort det handlar om.
Men alla ni som vet och som har lite tips får gärna dela med er :D
Gäst 2018-01-21 21:55 ! Citera #
Är inte särskilt svårt, bara att ta ut svängar och att tänka på överhäng m.m.
Däremot teorin blir detso svårare. Där finns det mesta, även fordonets delar (det som ej brukar komma på B-kort). Men självklart också lite vanliga KK-frågor.
Etunabo 2018-01-21 22:32 ! Citera #
Gäst 2018-01-21
Är inte särskilt svårt, bara att ta ut svängar och att tänka på överhäng m.m.
Däremot teorin blir detso svårare. Där finns det mesta, även fordonets delar (det som ej brukar komma på B-kort). Men självklart också lite vanliga KK-frågor.
Själva körningen av en lastbil är jag inte direkt orolig för då jag redan tänkt som du säger att man måste ta ut svängar och tänka på överhäng.
När du skriver om fordonets delar, är det typ kardanaxlar, boogies och sådan saker du menar då?
Vad är KK frågor? ;)
Gäst 2018-01-22 20:29 ! Citera #
Etunabo 2018-01-21
Själva körningen av en lastbil är jag inte direkt orolig för då jag redan tänkt som du säger att man måste ta ut svängar och tänka på överhäng.
När du skriver om fordonets delar, är det typ kardanaxlar, boogies och sådan saker du menar då?
Vad är KK frågor? ;)
KK-frågor =körkortsfrågor
Luftankar, däck, lastsäkring, ykb å mö till ...
Etunabo 2018-01-22 22:17 ! Citera #
Gäst 2018-01-22
KK-frågor =körkortsfrågor
Luftankar, däck, lastsäkring, ykb å mö till ...
Ber om ursäkt, jag var as trött igår så min hjärna fungerade inte som den skulle :)
Självklart står KK-frågor för ”Körkortsfrågor” :D :D

Jag har kollat lite på youtube gällande säkerhetskontroller på lastbil.
Och det är ju mycket som är likt en vanlig säkerhetskontroll för personbil, dock så skilde sig det något.
Och det var precis som du skrev, att man skulle kolla luftankar, däcktryck (där han slog med en liten slägga på däcken) lastsäkring, men såg inget om varken om YKB eller färdskrivare..

Någon som har tips om en bra sida där man kan se eller läsa en fullständig säkerhetskontroll?
All hjälp tar tacksamt emot.
Gäst 2018-01-23 21:45 ! Citera #
Etunabo 2018-01-22
Ber om ursäkt, jag var as trött igår så min hjärna fungerade inte som den skulle :)
Självklart står KK-frågor för ”Körkortsfrågor” :D :D

Jag har kollat lite på youtube gällande säkerhetskontroller på lastbil.
Och det är ju mycket som är likt en vanlig säkerhetskontroll för personbil, dock så skilde sig det något.
Och det var precis som du skrev, att man skulle kolla luftankar, däcktryck (där han slog med en liten slägga på däcken) lastsäkring, men såg inget om varken om YKB eller färdskrivare..

Någon som har tips om en bra sida där man kan se eller läsa en fullständig säkerhetskontroll?
All hjälp tar tacksamt emot.
Säkerhetskontrollen har inget med färdskrivare att göra.
Du måste däremot kunna manövrera färdskrivare för att ta C-kort.
YKBn slipper du nog dock.

Men du har massa andra teorifrågor, och de skiljer sig rätt mycket.
Etunabo 2018-01-23 22:39 ! Citera #
Gäst 2018-01-23
Säkerhetskontrollen har inget med färdskrivare att göra.
Du måste däremot kunna manövrera färdskrivare för att ta C-kort.
YKBn slipper du nog dock.

Men du har massa andra teorifrågor, och de skiljer sig rätt mycket.
Jo man ska tydligen manövrera en färdskrivare ifall rullen skulle ta slut, sedan ska man ställa in färdskrivaren på ”Annat jobb” när man gör sin uppkörning. Jag läste om det inne på ”Flaschback” från andra som nyligen hade tagit lastbilskort. Så jag tror att man faktiskt måste kunna sköta färdskrivaren.

Finns det någon bra och pålitlig sida som du kan rekommendera när det gäller teorin för lastbil?
Yajirou 2018-01-24 10:52 ! Citera #
Mest kommer det nog frågor om vikt och last samt vanliga körkortsfrågor under teoriprovet. Vid säkerhetskontrollen kommer de säkert fråga, vad ska du göra om lufttrycket plötsligt försvinner och hur man får tillbaka det. Till exempel. Jag behövde inte säga något om färdskrivaren, bara hur bladet fylls i, om det är en sån där gammal dags version.

Här kan du läsa lite teori, rekommenderar dock tungboken. www.lastbilsteori.se
Gäst 2018-01-24 17:07 ! Citera #
Etunabo 2018-01-23
Jo man ska tydligen manövrera en färdskrivare ifall rullen skulle ta slut, sedan ska man ställa in färdskrivaren på ”Annat jobb” när man gör sin uppkörning. Jag läste om det inne på ”Flaschback” från andra som nyligen hade tagit lastbilskort. Så jag tror att man faktiskt måste kunna sköta färdskrivaren.

Finns det någon bra och pålitlig sida som du kan rekommendera när det gäller teorin för lastbil?
”Jo man ska tydligen manövrera en färdskrivare ifall rullen skulle ta slut,”
Va? Finns ingen rulle i digitala färdskrivare.
Såvida du inte menar utskrift ... men det ska man i normalfallet inte göra ...
Etunabo 2018-01-24 17:07 ! Citera #
Yajirou 2018-01-24
Mest kommer det nog frågor om vikt och last samt vanliga körkortsfrågor under teoriprovet. Vid säkerhetskontrollen kommer de säkert fråga, vad ska du göra om lufttrycket plötsligt försvinner och hur man får tillbaka det. Till exempel. Jag behövde inte säga något om färdskrivaren, bara hur bladet fylls i, om det är en sån där gammal dags version.

Här kan du läsa lite teori, rekommenderar dock tungboken. www.lastbilsteori.se
@Yajirou

Tack så jättemycket för ditt inlägg och dina tips..
Jag ska genast kolla sidan du tipsade om :D

Jag har hittat en sida som heter ”Körfrågor.se”
Där kan man testa lite teori, men jag tycker att det är samma frågor som återkommer gång på gång.
Så jag skulle gärna vilja hitta en sida som har mer varierande frågor.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo