”backa runt hörn” behöver du inte göra om du inte kör fel. Men däremot har man ett manöverprov som kan vara antingen en 45a vänster eller höger eller en sidoförflyttning av ekipaget till höger eller vänster jag fick en ”45a” höger back vilket inte var nått svårt alls så här när man tänker efter.
OBS tog mitt CE 2013 så är inte säker på att det är samma nu som då OBS.
Jag fick köra i stad,motorväg,industri område, vända på en vändplan och åka och parkera/koppla isär last bil och släp för att parkera dom bredvid varandra inte så mycket mer.
Tack för svar!
Du tog ditt kort relativt nyligen ändå, så jag tror nog att det är samma principer som gäller idag som det var då.
Jag kollade lite på youtube igår om hur dom gör i England när dom kör upp för C/CE. Där börjar dom med en 30 minuters säkerhetskontroll där inspektören ställde en massa frågor, och sedan fick den som körde upp berätta eller visa vart eller vad han skulle göra/eller vart sakerna sitter och hur man kollar dom.
Nä det var klart så var dags för en backövning, då skulle han köra rakt fram c:a 40-45 meter och stanna vid en gul fyrkant med fronten av lastbilen, sedan backa och svänga lite åt höger genom 2 koner för att efter det räta upp hela ekipaget och fortsätta backa rakt bakåt mot en uppriggad lastkaj, och även där fanns det en gul fyrkant som bakändan av lastbilen skulle stanna innan för. När det var gjort så återstod själva körprovet ute på vägen, och då skulle man tydligen vara ute och köra i olika områden och körningen skulle hålla på minst 1 timme... Jag tycker det låter jäkligt lång tid, men det kanske tar så pass lång tid här också? Och det är nog bra om det gör det, för det är ju inga små eller lätta fordon man ska ha kontroll över..