Körde upp idag och blev kuggad för jag inte kunde manövrera fordonet korrekt och det är för att jag har kört 90% av gångerna privat. Bilen jag kör privat är väldigt lågväxlad så fattade inte att man kunde köra 50 på trean så fick några motorstopp och blev ett hinder för trafiken. Så folk, alltid bäst att köra på bilskolan tills dem tycker du är redo sen köra en av deras bilar istället för att bli överrumplad av skillnaden som jag blev. Jag är även väldigt dålig att anpassa mig till saker så kan väl vara det med.
Hejsan!
Tråkigt att du kuggade, men jag tror inte att felet ligger hos bilarna man eventuellt får köra.
Felet ligger till största delen hos dig, eftersom du själv skrev att du är väldigt dålig på att anpassa dig..
Kör man en ny bil som man inte är van vid så ska det inte ta många meter eller minuter att kunna lista ut hur just den bilen fungerar. Sedan kan man köra mycket privat om man har en väldigt bra handledare som vet vad man ska träna på, och vet hur man ska placera sig i körfält samt hur man ska manövrera bilen på rätt sätt.
Jag körde som du till 90% privat med min handledare, men vi hade en jättebra kontakt med min körskola som gav oss lite uppgifter en gång i veckan som vi skulle träna lite extra på under den kommande veckan. Och jag tog bara 1-2 körlektioner i månaden för att läraren ville kolla av vissa körmoment som jag skulle ha lärt mig. Jag fick även köra 4 olika bilar under min körkortsutbildning, just för att jag skulle få känna på hur det var att köra andra bilar och inte bara låsa mig med en enda bil. Och det var bilar av olika åldrar och storlekar, allt från en gammal Nissan Micra från 2000 till körskolans nya Ford Mondeo från 2018, samt att det både var diesel och bensin bilar. Det gick super smidigt och det fungerade för mig,