Start > Körkortsforum > Boendeparkering

Boendeparkering

Gäst två 2019-05-15 21:07 ! Citera #
Gäst 2017-12-15
Där har du helt fel mr.T :)

Där jag bor finns det sådana skyltar, en vanlig P skylt samt en tilläggstavla där det står ”Boende” på.
Och det menas att vi som bor där har rätt att ha en parkeringsplats när vi kommer hem från skola/jobb om man har en bil.
Vi har alltså förtur till parkeringsplatserna är dom andra som bara är här och hälsar på någon.
Det ingår i vår hyra som vi betalar att vi har fri tillgång till en parkeringsplats. Det har inget med nått särskilt villkor att göra.
Så parkerar du på en sådan parkering och en boende kommer hem, så är det du som ska flytta din bil och ställa den någon annanstans...
RÄTT och FEL!
Läs trafikverkets webb om P-skyltar.

Tilläggsskylten ”BOENDE” betyder bara att boende kan stå på andra villkor än övriga. (De ska då ha särskilt tillstånd synligt i fordonet.)

Boende har inte särskild rätt till parkering! De får INTE avvisa andra!

Läs på!
Gäst 2021-04-26 20:09 ! Citera #
Har just parkerat på en parkering där det finns en blå P-skylt med 2 separata tilläggstavlor: ”p-skiva 3 tim 9-17” och en annan tilläggstavla ”Boende Ba” (antar att Ba står för Baggeby, området där jag parkerade). Klockan var 18:00; fick jag stå där i en timme ? Förstår inte hur det funkar med Boende; platser är ju inte förhyrda, det står inte någon markering, står inte ”hyrd parkering” eller ” reserverad plats” som står t ex på min parkeringsplats som jag månadsvis betalar för. Alltså får jag böter om jag parkerar där efter kl 17?
Gäst 2021-05-05 14:31 ! Citera #
Boende får stå där längre tid än 3 timmar även mellan 9 och 17.
LarsErik 2022-10-25 23:36 ! Citera #
Alla får parkera på boendeparkeringar, oavsett om de har tillstånd eller inte. Du som bor och är folkbokförd i ett område med boendeparkering kan ansöka om ett tillstånd som gör att du får parkera under längre tid och betala lägre avgift.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 08:59
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo