Start > Körkortsforum > Boendeparkering

Boendeparkering

kale 2017-12-13 18:48 ! Citera #
Tilläggstavla boendeparkering,få vem som helst parkera där?
Gäst 2017-12-13 21:03 ! Citera #
kale 2017-12-13
Tilläggstavla boendeparkering,få vem som helst parkera där?
Du får nog bara stanna inte parkera, det är till för just boendet
T 2017-12-14 20:19 ! Citera #
Menar du att ”Boende” finns som tilläggstavla till den sedvanliga parkeringsskylten [P]? Vem som helst får stå där; tilläggstavlan anger bara att de som är folkbokförda i området får parkera med särskilda villkor.
Gäst 2017-12-15 17:34 ! Citera #
T 2017-12-14
Menar du att ”Boende” finns som tilläggstavla till den sedvanliga parkeringsskylten [P]? Vem som helst får stå där; tilläggstavlan anger bara att de som är folkbokförda i området får parkera med särskilda villkor.
Där har du helt fel mr.T :)

Där jag bor finns det sådana skyltar, en vanlig P skylt samt en tilläggstavla där det står ”Boende” på.
Och det menas att vi som bor där har rätt att ha en parkeringsplats när vi kommer hem från skola/jobb om man har en bil.
Vi har alltså förtur till parkeringsplatserna är dom andra som bara är här och hälsar på någon.
Det ingår i vår hyra som vi betalar att vi har fri tillgång till en parkeringsplats. Det har inget med nått särskilt villkor att göra.
Så parkerar du på en sådan parkering och en boende kommer hem, så är det du som ska flytta din bil och ställa den någon annanstans...
T 2017-12-15 22:35 ! Citera #
Okej, då är det olika regler för olika områden. :) Där jag bor betyder tilläggstavlan ”Boende” endast att vi som är folkbokförda i området har det speciella villkoret att vi får stå parkerade för 20 kr/dygn plus får stå på samma plats sju dagar i följd, medan det kostar utomstående 15 kr/h mellan kl. 9-18. Vi som bor här har heller ingen förtur eller är garanterade en parkeringsplats utan vi får parkera i mån av plats. Hur ser övriga tilläggstavlor ut hos er?
T 2017-12-15 22:40 ! Citera #
Boendetilläggstavlan är för övrigt alltid villkorsbetingad, se Transportstyrelsen för mer informmation: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Tillaggstavlor/Boende/
Gäst 2017-12-16 14:16 ! Citera #
T 2017-12-15
Okej, då är det olika regler för olika områden. :) Där jag bor betyder tilläggstavlan ”Boende” endast att vi som är folkbokförda i området har det speciella villkoret att vi får stå parkerade för 20 kr/dygn plus får stå på samma plats sju dagar i följd, medan det kostar utomstående 15 kr/h mellan kl. 9-18. Vi som bor här har heller ingen förtur eller är garanterade en parkeringsplats utan vi får parkera i mån av plats. Hur ser övriga tilläggstavlor ut hos er?
Vad skumt att ni måste betala för att parkera där du bor, vi betalar inget alls, det är redan som sagt inlagt in hyran.
För övrigt har vi inga andra tilläggstavlor än dom 2 som jag redan beskrivit..

Kan dock meddela att jag kunde kräva min rätt till min parkeringsplats igår kväll när ett kommunalt bolag hade möte och en av dom hade tagit min plats, gick på deras möte och bad dom flytta sin bil. Det ville han naturligtvis inte göra, så vi ringde hyresvärden som fick komma ner för att lösa denna lilla konflikt. Hyresvärden sa då att vi som är boende har rätt till en plats när vi kommer hem, och att alla andra som som inte bor där måste flytta sin bilar ifall det skulle behövas. Och dom hade t.o.m skrivit in det i kontraktet när det kommunala bolaget ville låna en av hyresvärdens ena lokaler för att ha sina möten, att om dom nyttjar parkeringen så måste dom flytta sina bilar om dom boende kommer hem och behöver parkera.
Så det slutade med att han fick snällt gå ut och flytta sin bil så att jag kunde parkera :D :D
T 2017-12-16 22:03 ! Citera #
Är det inbakat i hyran också för alla som inte har bil? Så att liksom hela området ’betalar’ för själva parkeringen?

Haha, vad kul att du fick uppleva din rätt att parkera på riktigt. 8-) Förstår att han blev irriterad, men nu när du har förklarat att det är en P-skylt följt av endast en tilläggstavla är det tydligt vad som gäller. Tack också för att du har gjort mig uppmärksam på att verkligen hålla utkik gällande vad ”Boende” innebär i ett specifikt område.
Gäst 2017-12-17 22:56 ! Citera #
T 2017-12-16
Är det inbakat i hyran också för alla som inte har bil? Så att liksom hela området ’betalar’ för själva parkeringen?

Haha, vad kul att du fick uppleva din rätt att parkera på riktigt. 8-) Förstår att han blev irriterad, men nu när du har förklarat att det är en P-skylt följt av endast en tilläggstavla är det tydligt vad som gäller. Tack också för att du har gjort mig uppmärksam på att verkligen hålla utkik gällande vad ”Boende” innebär i ett specifikt område.
Ja alla boenden har rätt till en 1 parkeringsplats, oavsett om man har bil eller inte. Så då kan dom som inte har bil nyttja sin rätt om dom skulle få besök som kommer med bil.

Vad roligt att man kan hjälpa till, tack själv för att du berättade hur du har det hos er :)
Roligt att se hur andra har det, men samtidigt så får det mig att fundera om det ser olika ut från kommun till kommun.
För jag vet att hos våran grannkommun så har dom exakt samma skyltkombination som vi har, men där får alla parkera om det finns någon plats ledig, så där har inte dom boenden någon som helst förtursrätt till en parkeringsplats.
Boende Sö 2018-01-16 23:22 ! Citera #
Om man bor på Södermalm i Stockholm och vill ha boendeparkering betalar man dels ca 300 kr om året i tillstånd till Stockholms stad för att ha boendeparkering överhuvudtaget och sen 1100 kr varje månad för själva parkeringen. Om man bara betalar månadskostnaden utan tillstånd kan man få böter på 750 kr vilket jag själv bittert fått erfara. Med detta tillstånd kan parkera var som helst på Söder där det står tilläggsskylt ”Boende Sö”. Om man parkerar på en plats där denna tilläggsskylt inte finns får man betala som vanligt. Tillståndet gäller inte heller i andra stadsdelar. Det är inte bara de som har tillstånd som får parkera på platser med tillståndsskylten utan även de som betalar korrekt enligt områdeskoden som står på på parkeringsskylten. Appen ”Betala P” fungerar utmärkt att betala med.

Om en bostadsförening eller hyresfastighet har egna platser är de privata och är något helt annat och är endast för de som bor där.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov