Start > Körkortsforum > Uppkörning Helsingborg - ngt f…

Uppkörning Helsingborg - ngt fel?

Gäst 2017-11-29 10:54 ! Citera #
Hej! Hade bokat in en uppkörning i malmö om ngr dagar men fick boka om pga akut operation dan innan. Den enda tiden jag kunde få var i Helsingborg i slutet av månaden och det lät ju jättebra att få en tid där med så kort varsel (det fanns inga i malmö förrän juni!!) men.. sen började jag googla, hittar en artikel om en körskola som flyttat alla sina elevers uppkörningar från Helsingborg till Hässleholm och Halmstad pga att de i Hbg kuggade folk för de löjligaste sakerna och har en tendens att inte titta på helheten när det kommer till körningen. Artikeln: helsingborg.lokaltidningen.se/nyheter/2015-10-21/-Trafikskola-nobbar-uppkörning-i-Helsingborg-281097.html

Kollade upp de andra orterna i Skåne och alla är helt uppbokade med inga nya tider förrän maj/juni - förutom Helsingborg. Där kan man typ välja och vraka i dec och jan. Så nu blir jag orolig, det är väl ett ganska dåligt tecken? Är detta sant, att hbg undviks??
Gäst 2017-11-29 11:47 ! Citera #
Gäst 2017-11-29
Hej! Hade bokat in en uppkörning i malmö om ngr dagar men fick boka om pga akut operation dan innan. Den enda tiden jag kunde få var i Helsingborg i slutet av månaden och det lät ju jättebra att få en tid där med så kort varsel (det fanns inga i malmö förrän juni!!) men.. sen började jag googla, hittar en artikel om en körskola som flyttat alla sina elevers uppkörningar från Helsingborg till Hässleholm och Halmstad pga att de i Hbg kuggade folk för de löjligaste sakerna och har en tendens att inte titta på helheten när det kommer till körningen. Artikeln: helsingborg.lokaltidningen.se/nyheter/2015-10-21/-Trafikskola-nobbar-uppkörning-i-Helsingborg-281097.html

Kollade upp de andra orterna i Skåne och alla är helt uppbokade med inga nya tider förrän maj/juni - förutom Helsingborg. Där kan man typ välja och vraka i dec och jan. Så nu blir jag orolig, det är väl ett ganska dåligt tecken? Är detta sant, att hbg undviks??
Det hela låter ju väldigt konstigt, jag känner ett par stycken som har kört upp i hbg, och alla har klarat det. Fler och fler som bor i Ängelholm, har fått söka sig till just helsingborg för att ha en möjlighet att hinna köra upp innan deras kunskapsprov löper ut, Ängelholm är helt fullbokade för tillfället
Gäst 2017-11-29 12:38 ! Citera #
Boka där ändå. Många har svårt för att acceptera att felet ligger hos dem, inte inspektören. Jag ansåg också att min inspektör var hård först, men efter att jag övade på det jag fick hört har jag blivit otroligt mycket bättre i trafiken. Det är lätt att tro bättre om sig själv än vad man egentligen är, och därför skyller många på inspektören.

Med andra ord, kan du köra så blir du godkänd.
Gäst 2017-11-29 22:36 ! Citera #
Ok jag förstår ditt resonemang om ”kan man köra så får man godkänt”. Så borde ju vara fallet men så funkar inte livet och precis som med allt så är detta ett prov där en människa ska bedöma en annan. Jag hör detta resonemang alldeles för ofta på detta forum, speciellt när folk tar upp att de kuggar på sin uppkörning så kommer nån besserwisser och säger att det var deras eget fel. Jag ställer frågan för att om en hel körskola flyttar sina uppkörningar pga de anser att det finns inspektörer på just detta trafikverket som bedömer elever på ett orättvist sätt så kan du inte påstå att det beror på att de inte kunde köra. Det var ju deras lärare som reagerade - lärare med körkort och som vet kraven. Det känns som en varningsklocka att det faktiskt finns onormalt många tider på just detta ställe när det är akut brist i resten av landet. Hur liksom? Jag ställde frågan för att höra om det finns några som kört upp i Hbg på sistone som upplevt detta eller har en annan bild av läget där.
inspektörn 2017-11-29 23:35 ! Citera #
Två år gammal artikel!
Om det skulle vara något problem där borde transportstyrelsen kollat det!
Gäst 2017-11-30 08:12 ! Citera #
Hur vet du att det är inspektörens fel? Vad jag egentligen försöker säga är att du ska skita i vad som händer alla andra. Många av dessa elever flyttade säkert sin uppkörning helt i onödan.

Jag är ingen besserwisser, det jag säger är sant. Jag förstår att många kan kugga på nervösitet, men oftast kuggar man för att man inte är redo helt enkelt.


Försök att inte läsa massa skit som den artikeln, du skrämmer bara upp dig själv i onödan. Lycka till.
DenStore 2017-12-03 17:17 ! Citera #
Är i samma sits och har bokat uppkörning i Helsingborg i januari. Alla andra orter i Skåne har tider i mars som tidigast i princip medan Hbg har redan början av januari.

Blev naturligtvis först extremt glad för att få tag på en uppkörning så pass tätt inpå men samtidigt orolig. Varför är t.ex. Hässleholm uppbokade tills maj medan Hbg har så mycket tider att välja och vraka på?
Förnamn 2018-10-11 14:20 ! Citera #
Jag blev precis underkänd i hbg för följande två anledningar.

1.Jag skulle köra förbi en äldre dam som stod vid sidan av vägen bredvid en parkerad bil så jag bestämde mig för att söka ögonkontakt med tanten och körde sedan förbi henne i ca 10 km/h på en 40 väg. Enligt inspektören var det oförlåtligt då hon kanske inte såg mig så enligt min inspektör skulle jag ha kört ännu långsammare. Så med andra ord blev jag underkänd för att ha agerat på fel sätt om situationen var annorlunda. lite skumt man kan nästa tro att man inte ska planera sitt kör sätt efter någon som inte händer. Men enligt henne så skulle man det.

2. Nästa fel så skulle köra av en landsväg in till en mindre grusväg så jag anpassade hastigheten och svängde in på vägen men glömde växla ner då jag är så van vid att köra automat. Tack vare detta så ansåg min inspektör att jag riskerade motorstopp och som alla vet så stannar bilen direkt som om man kört rätt in i en väg när man får motorstopp så hon underkände mig då hon ansåg att vi riskerade att bli träffade av en lastbil som var ca 250 m bort när jag körde över dess fältet. Låt oss ignorera att även om jag fått motorstopp så hade bilen rullat in på grusvägen och ur lastbilen väg.

Så med andra ord kör inte upp i hbg.
Gäst 2018-10-15 14:13 ! Citera #
Förnamn 2018-10-11
Jag blev precis underkänd i hbg för följande två anledningar.

1.Jag skulle köra förbi en äldre dam som stod vid sidan av vägen bredvid en parkerad bil så jag bestämde mig för att söka ögonkontakt med tanten och körde sedan förbi henne i ca 10 km/h på en 40 väg. Enligt inspektören var det oförlåtligt då hon kanske inte såg mig så enligt min inspektör skulle jag ha kört ännu långsammare. Så med andra ord blev jag underkänd för att ha agerat på fel sätt om situationen var annorlunda. lite skumt man kan nästa tro att man inte ska planera sitt kör sätt efter någon som inte händer. Men enligt henne så skulle man det.

2. Nästa fel så skulle köra av en landsväg in till en mindre grusväg så jag anpassade hastigheten och svängde in på vägen men glömde växla ner då jag är så van vid att köra automat. Tack vare detta så ansåg min inspektör att jag riskerade motorstopp och som alla vet så stannar bilen direkt som om man kört rätt in i en väg när man får motorstopp så hon underkände mig då hon ansåg att vi riskerade att bli träffade av en lastbil som var ca 250 m bort när jag körde över dess fältet. Låt oss ignorera att även om jag fått motorstopp så hade bilen rullat in på grusvägen och ur lastbilen väg.

Så med andra ord kör inte upp i hbg.
1. Nu kan jag inte veta precis hur den första situationen såg ut och omständigheterna kring denna utifrån det du skrev, men att man ska planera sin körning utifrån sådant som kan hända är en av de viktigaste delarna av körkortsutbildningen och trafiksäkerheten. Tanten kanske bara hade gått ut i vägen utan förvarning eller gjort något annat som kunnat sluta illa. Vad jag kan se så gjorde du rätt i att sänka farten och söka ögonkontakt, men jag kan inte svara på varför du skulle ha kört långsammare enligt inspektören, men det fanns säkert något skäl till detta. Förstod du inte varför borde du kanske bett inspektören förklara hur hon menade. Det viktigaste är oavsett att du visar på riskmedvetande och även om det inte hände något i denna situationen hade något kanske kunnat hända i en likadan/liknande situation.

2. När det gäller landsvägen så förstår jag varför hon underkände dig. Det finns, som min körlärare sa, vissa situationer som man absolut inte får få motorstopp i, och om man får eller nästan får motorstopp i en sådan situation så kan de underkänna en. För i situationer med exempelvis högre hastigheter så kan ett motorstopp orsaka allvarliga olyckor. Poängen var alltså inte att lastbilen var 250 m bort, utan den var att den hade kunnat vara 50 m bort, eller det kunde ha varit en vanlig personbil. Du hade troligen blivit underkänd på det även om vägen varit helt tom, eftersom du inte visade på riskmedvetande och säkerhet med växlingen.

Problemet här var alltså inte att du körde upp i Helsingborg, utan att du inte visade tillräckligt riskmedvetande. (I alla fall av vad jag har kunnat förstå av det du skrev). Hade du kört upp i en annan stad och gjort samma fel så hade du med största sannolik också blivit underkänd där. Jag skulle tro att du behöver öva mer på riskmedvetande och sen är du nog redo att få ditt körkort.

Lycka till med din övningskörning och din nästa uppkörning! :)
Gäst 2018-10-15 15:09 ! Citera #
På punkt nummer 1 har jag svårt att förstå varför du blev kuggad. Man kan ju ändå inte behöva utgå från att varje trafikant och fotgängare är ute efter att begå självmord.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest