1. Nu kan jag inte veta precis hur den första situationen såg ut och omständigheterna kring denna utifrån det du skrev, men att man ska planera sin körning utifrån sådant som kan hända är en av de viktigaste delarna av körkortsutbildningen och trafiksäkerheten. Tanten kanske bara hade gått ut i vägen utan förvarning eller gjort något annat som kunnat sluta illa. Vad jag kan se så gjorde du rätt i att sänka farten och söka ögonkontakt, men jag kan inte svara på varför du skulle ha kört långsammare enligt inspektören, men det fanns säkert något skäl till detta. Förstod du inte varför borde du kanske bett inspektören förklara hur hon menade. Det viktigaste är oavsett att du visar på riskmedvetande och även om det inte hände något i denna situationen hade något kanske kunnat hända i en likadan/liknande situation.
2. När det gäller landsvägen så förstår jag varför hon underkände dig. Det finns, som min körlärare sa, vissa situationer som man absolut inte får få motorstopp i, och om man får eller nästan får motorstopp i en sådan situation så kan de underkänna en. För i situationer med exempelvis högre hastigheter så kan ett motorstopp orsaka allvarliga olyckor. Poängen var alltså inte att lastbilen var 250 m bort, utan den var att den hade kunnat vara 50 m bort, eller det kunde ha varit en vanlig personbil. Du hade troligen blivit underkänd på det även om vägen varit helt tom, eftersom du inte visade på riskmedvetande och säkerhet med växlingen.
Problemet här var alltså inte att du körde upp i Helsingborg, utan att du inte visade tillräckligt riskmedvetande. (I alla fall av vad jag har kunnat förstå av det du skrev). Hade du kört upp i en annan stad och gjort samma fel så hade du med största sannolik också blivit underkänd där. Jag skulle tro att du behöver öva mer på riskmedvetande och sen är du nog redo att få ditt körkort.
Lycka till med din övningskörning och din nästa uppkörning!