Start > Körkortsforum > Broms- och styrservo

Broms- och styrservo

Sara 2017-10-19 18:03 ! Citera #
Hej!

Gäller den inre säkerhetskontrollen; den delen där man kontrollerar broms- och styrservon. Jag förstår praktiskt vad som behöver göras men är lite osäker på hur det egentligen fungerar teoretiskt. Någon som kan förklara detta på ett enkelt sätt?

Det jag förstått:

Man pumpar bromsen tills det inte går att pumpa något mera - tills den blir helt stum. Om den sjunker ner i botten, vad är orsaken? Man brukar prata om något sorts läckage. Av vätskor? Luft?

Tacksam för svar!!
Gäst 2017-10-19 18:34 ! Citera #
Läser du körkortsboken? Där står allt man behöver veta. bromsvätskenivån kan vara dålig eller så har det kommit luft i systemet, det kan också bero på att packningarna i din huvudbromscylinder gett vika
T 2017-10-19 22:06 ! Citera #
Hej Sara!

Jag fick det här som säkerhetskontroll på min uppkörning. Inspektören var sjukt chill. Jag berättade bara vad jag gjorde, typ: ”Jag pumpar några gånger på bromspedalen när bilen är avstängd. Bromsen ska gå ner ungefär halvvägs och kännas liksom stum. Ratten är låst i sin position och går inte att vrida. Sen startar jag bilen och känner hur bromspedalen sjunker något, det betyder att bromsservon fungerar som den ska. Nu kan jag också vrida ratten utan några problem, vilket betyder att styrservon funkar.” Han frågade inte efter någonting mer specifikt än så. :)

Om du är intresserad av det tekniska står det lite mer här: https://korkortonline.se/teori/bromsar/. Jag vet inte om du är genuint intresserad eller mest vill gardera dig för att klara säkerhetskontrollen, hehe. Jag har inget minne av att det står mycket om detta i boken, alltså ner på detaljnivå.
Gäst 2017-10-20 13:27 ! Citera #
Hej T!

Tack för svar! :) Min handledare på den trafikskola jag kör på sa att jag skulle kunna förklara hur det funkar i detaljnivå; förklara anledningen bakom om pedalen skulle ”svampa” eller ”sjunka i botten” när jag tryckte på den. Jag ska kunna förklara att det handlar om någon form av läckage av vätska eller luft? Eftersom det är ett slutet system.

Jag läste i boken men det står ingen djupare förklaring till detta, precis som du säger, därmed mitt inlägg här!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor