Start > Körkortsforum > Utbildning & kostnad > Hur man tar körkort på 3 månad…

Hur man tar körkort på 3 månader...

Supermannen1 2017-08-20 22:22 ! Citera #
Stressad över körkortet? LUGN Så här fixade jag körkortet på endast tre månader (bortser från teorilektionerna), dvs snabbt, billigt och enkelt:

Bestäm dig att ta körkort. Mycket viktigt steg, utan vilja kommer man ingenstans. Du ska själv vilja ta körkort, inte för någon annan.
Gå på handledarkursen. Det här som man kan spara pengar. Gå med ett äldre syskon eller en bra vän om föräldrarna inte har körkort.
Köp begagnade böcker. Välj dock den nyaste utgåvan. Böckerna kommer man ändå bara använda ett par gånger.
Gör bara det du känner du måste. Jag gick på teorilektionerna. Personligen känner jag det gick in i ena örat och ut genom andra. Frågar du mig så är det bortkastade pengar. Körlektioner med trafikskola är i min syn mycket givande eftersom du får ett helt nytt perspektiv på ditt körande. (Plus min handledare var ljusår ifrån den bästa läraren, och kanske var anledningen varför jag tog körlektioner. Annars hade jag säkert hoppat över dem med eftersom det kostade skjortan)
Anmäl dig på en körskola i vilket fall. För du ska ha tillgång till en webbsida där du kan träna på frågor (elevcentralen). Elevcentralen är essentiell för att lyckas med teorin (mer om det längre ned). Boka in uppkörning och teoriprov om inte skolan gör det.
Träna körning:
Med handledare: Lyssna på handledaren och följ handledarboken. Efter varje körning ska du själv reflektera vad du kunde göra bättre. Tänk på allt eftersom du blir bättre på att köra har din handledare svårare och svårare att hitta fel. Då är det du själv som får hitta felen (står mycket bra beskrivet i Köra bil.) Öka antalet timmar successivt med handledaren allt eftersom uppkörningen kryper närmare. Jag körde ungefär 1,5 timmar/2 ggr i veckan de två första veckorna, sedan ungefär 3-5 ggr veckorna efter. De två sista körde jag 2 timmar dagligen (om inte mer) i uppkörningsstaden.

Med trafikskolelärare: Ta till dig ALLT, trafikskoleläraren säger. Läraren är en trafikinspektör (förarprövare), det är bara titeln som är skillnaden. Det trafikskoleläraren påpekar kommer även trafikinspektören att se. Det tar man med hem och övar på. Kom ihåg på ett ungefär vilka vägar du kör med trafikskoleläraren. Kör sedan samma rutt med handledaren.

Med dig själv: Handledaren har inte alltid tid och då måste man ta till andra knep. Jag är säker på att jag spenderade mer tid med att tänka på hur jag ska köra än den totala tiden bakom ratten. Föreställde mig vanliga scenarion och gick igenom steg för steg. Väl bakom ratten visste jag vad jag skulle göra. För att köra bil handlar om komma ihåg muskelrörelser och veta när man ska göra vad.
Allteftersom lärde man sina fel, (dels från reflekterandet av sin körning och kommentarer från trafikläraren), och föreställde mig därför oftare sådana situationer.

Träna teori: GLÖM BOKEN. Du ska trycka rätt på frågor med alternativ, inte skriva långa utförliga svar som man gör i skolan. Trafikskolans frågor liknar många frågor som man får på teorin. Gå igenom alla frågor och skriv upp det du hade fel på. LÄS BARA PÅ DET och skriv ner svaren. Det är bara slöseri med tid med att läsa på sånt som man redan kan. Efter det är det bara tester som gäller. Fortsätt med att skriva ner svaren på de du svarat fel på testerna.

Sista veckan:
KÖR, KÖR, KÖR. Åk till staden där uppkörningen kommer vara. Kör både på små och stora vägar. Jag körde så mycket sista veckan att jag kunde staden utantill. Hastigheter, vägar med högerregeln, risker på vägen osv. allt visste jag. Det är inget fel att komma förberedd men det är ett misstag att inte vara det.

TEORI, TEORI, TEORI. Använd din lediga tid för att titta på de fel du gjort i början och under testerna. Plugga på det. Varva med tester.

Körkortsdagen:
Uppkörningen: Framstå självsäker. Se ut att du vet vad du gör. Tänk dig själv, vem sitter inspektören helst hos: A, självsäker och gör misstag eller B, osäker och gör misstag. Jag hade valt A utan tvekan. Håll exakt 5km/h under maxhastigheten och var bromsberedd på vägar med högerregeln. Hastigheten och högerregeln vet man efter att ha kört så mycket i uppkörningsstaden. (kan du inte så har du inte kört tillräckligt).

Teorin: Ta med felpappret med svaren, du kan ta med pappret och göra sista minuten plugg. Behövs det inte, fantastiskt! Men när man väl är vid provsalen, och är nervös så att man nästan kissar på sig, kan det vara skönt att ha med sig något att plugga på. På testet svarar man på de frågor som man är 100% säker på. Inte 99%, utan 100%. Är man något tveksam markerar man frågan och går vidare. Dessa görs sedan vid slutet slutet. På så sätt sparar man massor med tid. Hellre ha fel på de som man är tveksam på än att missa flera frågor i slutet som man faktiskt kunde.

Kostnad för mitt körkort: 2 handledarkurs (400kr), 1 startpaket (teori, böcker, risk 1 & 2, 6 körlektioner) (8650kr), 3 körlektioner (3x840kr), hyra av bil (750kr), tillverkningsavgift (150kr), foto (80kr), förarprov (800kr) och teoriprov (375). Plus en hel del bensin.
Slutsumma: 14075kr

Följs ovanstående sätt: - paket (8650kr) + elevcentralen (500kr) + böcker (100kr) + 9 körlektioner (9x840)(Finns säkert körlektionspaket att köpa).
Slutsumma: 13585kr

Att lyckas ta körkort på 3 månader är riktigt tufft och det kommer kräva extremt mycket vilja. En intensivutbildning är att föredra, men jag hade inte möjlighet att åka på två veckors semester och lämna allt bakom sig. Jag tror att många sitter i samma båt och kan inte lämna sitt liv bakom sig eller har den ekonomiska förutsättningen. Därför tycker jag ändå detta sätt är det billigaste, snabbaste och bästa sättet att ta ett körkort.

Lämna gärna en kommentar om denna text har varit till någon nytta! :)
//Supermannen1
Gäst 2017-08-20 23:49 ! Citera #
Kan ni som lyckats av ren tur klara teorin sluta förespråka ytinlärning i varenda jäkla tråd? Det är väldigt tröttsamt. Ni lär er absolut inget än att x svar hör till y fråga. ”Glöm boken” är det värsta jag hört.

Om jag skulle ut med dig i trafiken nu en längre tid finns det inte en chans att du hade vetat hur du skulle bete dig.

Det är det som är synd med ett stickprov. Du hade tur i 25-40minuter och nu har du körkort. Men du kan fortfarande inget eftersom du bara övat frågor och svar.
Supermanen1 2017-08-21 01:19 ! Citera #
Jag förespråkar inte om ytinlärning. Jag talar bara om att mycket i boken handlar om saker man redan vet och att man inte bör ödsla tid på det. Mycket bygger på sunt förnuft och tänker man bara logiskt så finns det bara ett rätt alternativ. Dock så finns det frågor som är omöjliga att kunna om man inte kan de exakta siffrorna i huvudet. Jag ytinlär mig dessa siffror eftersom jag vet att jag kommer att glömma dem och att jag vet att man söka upp det när man väl behöver det.

Ytterligare skrev jag i inlägget ” Gå igenom alla frågor och skriv upp det du hade fel på. Läs bara på det och skriv ner svaren”. Det hade varit en annan sak om jag hade talat för att lära sig frågan. Det vill säga bara trycka tills det blir grönt, vilket jag aldrig har nämnt i inlägget. Man ska lära sig av sina misstag och inte göra om dem. Hur gör man det? Närläser i boken i det kapitel frågan finns.
Det jag tycker Gäst vill föra fram är att man ska göra läsa igenom boken om och om tills man får alla rätt. Det är helt klart ett fungerande sätt men inte det effektivaste. Jag vill ge alla ett alternativt sätt på hur man kan göra och sedan är det upp till var och en om man vill följa det eller inte.

Tycker Gäst det är rimligare att läsa en ”alldeles för lång och tråkig” bok om och om igen, eller bara fokusera på det du inte kan?

Avslutningsvis vill jag säga jag har haft x antal diskussioner med vänner om hur ytligt detta teoriprov är. Ge provet till någon med körkort och låt de få svara på det. En del hade inte ens fått 52 rätt som krävs för att ta körkort. Fast det menas inte att de är en dålig trafikant!
//Supermannen1
Gäst 2017-08-21 13:40 ! Citera #
Löjlig information...
Nick 2017-08-26 00:06 ! Citera #
Supermanen1 2017-08-21
Jag förespråkar inte om ytinlärning. Jag talar bara om att mycket i boken handlar om saker man redan vet och att man inte bör ödsla tid på det. Mycket bygger på sunt förnuft och tänker man bara logiskt så finns det bara ett rätt alternativ. Dock så finns det frågor som är omöjliga att kunna om man inte kan de exakta siffrorna i huvudet. Jag ytinlär mig dessa siffror eftersom jag vet att jag kommer att glömma dem och att jag vet att man söka upp det när man väl behöver det.

Ytterligare skrev jag i inlägget ” Gå igenom alla frågor och skriv upp det du hade fel på. Läs bara på det och skriv ner svaren”. Det hade varit en annan sak om jag hade talat för att lära sig frågan. Det vill säga bara trycka tills det blir grönt, vilket jag aldrig har nämnt i inlägget. Man ska lära sig av sina misstag och inte göra om dem. Hur gör man det? Närläser i boken i det kapitel frågan finns.
Det jag tycker Gäst vill föra fram är att man ska göra läsa igenom boken om och om tills man får alla rätt. Det är helt klart ett fungerande sätt men inte det effektivaste. Jag vill ge alla ett alternativt sätt på hur man kan göra och sedan är det upp till var och en om man vill följa det eller inte.

Tycker Gäst det är rimligare att läsa en ”alldeles för lång och tråkig” bok om och om igen, eller bara fokusera på det du inte kan?

Avslutningsvis vill jag säga jag har haft x antal diskussioner med vänner om hur ytligt detta teoriprov är. Ge provet till någon med körkort och låt de få svara på det. En del hade inte ens fått 52 rätt som krävs för att ta körkort. Fast det menas inte att de är en dålig trafikant!
//Supermannen1
Du förespråkar att man skall plugga för att klara provet, och det spelar ingen roll om att du säger att det inte är ytinlärning - för det är dessvärre resultatet. Hade jag frågat dig om något hade du tänkt tillbaka till det du läst, men du skulle inte kunna resonera dig fram till det. Det blir skillnaden, och sånt avspeglas mycket tydligt i ens handlingar i trafiken. Varför du inte verkar förstå detta är för att du just studerat för att klara provet.
Mats 2017-08-26 11:10 ! Citera #
Nick 2017-08-26
Du förespråkar att man skall plugga för att klara provet, och det spelar ingen roll om att du säger att det inte är ytinlärning - för det är dessvärre resultatet. Hade jag frågat dig om något hade du tänkt tillbaka till det du läst, men du skulle inte kunna resonera dig fram till det. Det blir skillnaden, och sånt avspeglas mycket tydligt i ens handlingar i trafiken. Varför du inte verkar förstå detta är för att du just studerat för att klara provet.
Jag håller med dig, det TS har skrivit är ett klassiskt exempel på just ytinlärning.
Bara plugga det nödvändigaste för att klara provet, inte för att lära sig för livet..
Skulle man be TS sätta sig och göra om provet efter 2-3 månader så hade han garanterat inte klarat det.

Men vill vissa plugga så, så visst, det är upp till dom. Men det kan drabba alla oss andra som möter dessa person ute på våra vägar. Och vet man inte tillräckligt eller har glömt bort vissa saker, ja då är man en trafikfara!
Men så pass långt tänker inte vissa personer...Sorgligt!
Gäst 2017-11-06 01:37 ! Citera #
Supermannen1 2017-08-20
Stressad över körkortet? LUGN Så här fixade jag körkortet på endast tre månader (bortser från teorilektionerna), dvs snabbt, billigt och enkelt:

Bestäm dig att ta körkort. Mycket viktigt steg, utan vilja kommer man ingenstans. Du ska själv vilja ta körkort, inte för någon annan.
Gå på handledarkursen. Det här som man kan spara pengar. Gå med ett äldre syskon eller en bra vän om föräldrarna inte har körkort.
Köp begagnade böcker. Välj dock den nyaste utgåvan. Böckerna kommer man ändå bara använda ett par gånger.
Gör bara det du känner du måste. Jag gick på teorilektionerna. Personligen känner jag det gick in i ena örat och ut genom andra. Frågar du mig så är det bortkastade pengar. Körlektioner med trafikskola är i min syn mycket givande eftersom du får ett helt nytt perspektiv på ditt körande. (Plus min handledare var ljusår ifrån den bästa läraren, och kanske var anledningen varför jag tog körlektioner. Annars hade jag säkert hoppat över dem med eftersom det kostade skjortan)
Anmäl dig på en körskola i vilket fall. För du ska ha tillgång till en webbsida där du kan träna på frågor (elevcentralen). Elevcentralen är essentiell för att lyckas med teorin (mer om det längre ned). Boka in uppkörning och teoriprov om inte skolan gör det.
Träna körning:
Med handledare: Lyssna på handledaren och följ handledarboken. Efter varje körning ska du själv reflektera vad du kunde göra bättre. Tänk på allt eftersom du blir bättre på att köra har din handledare svårare och svårare att hitta fel. Då är det du själv som får hitta felen (står mycket bra beskrivet i Köra bil.) Öka antalet timmar successivt med handledaren allt eftersom uppkörningen kryper närmare. Jag körde ungefär 1,5 timmar/2 ggr i veckan de två första veckorna, sedan ungefär 3-5 ggr veckorna efter. De två sista körde jag 2 timmar dagligen (om inte mer) i uppkörningsstaden.

Med trafikskolelärare: Ta till dig ALLT, trafikskoleläraren säger. Läraren är en trafikinspektör (förarprövare), det är bara titeln som är skillnaden. Det trafikskoleläraren påpekar kommer även trafikinspektören att se. Det tar man med hem och övar på. Kom ihåg på ett ungefär vilka vägar du kör med trafikskoleläraren. Kör sedan samma rutt med handledaren.

Med dig själv: Handledaren har inte alltid tid och då måste man ta till andra knep. Jag är säker på att jag spenderade mer tid med att tänka på hur jag ska köra än den totala tiden bakom ratten. Föreställde mig vanliga scenarion och gick igenom steg för steg. Väl bakom ratten visste jag vad jag skulle göra. För att köra bil handlar om komma ihåg muskelrörelser och veta när man ska göra vad.
Allteftersom lärde man sina fel, (dels från reflekterandet av sin körning och kommentarer från trafikläraren), och föreställde mig därför oftare sådana situationer.

Träna teori: GLÖM BOKEN. Du ska trycka rätt på frågor med alternativ, inte skriva långa utförliga svar som man gör i skolan. Trafikskolans frågor liknar många frågor som man får på teorin. Gå igenom alla frågor och skriv upp det du hade fel på. LÄS BARA PÅ DET och skriv ner svaren. Det är bara slöseri med tid med att läsa på sånt som man redan kan. Efter det är det bara tester som gäller. Fortsätt med att skriva ner svaren på de du svarat fel på testerna.

Sista veckan:
KÖR, KÖR, KÖR. Åk till staden där uppkörningen kommer vara. Kör både på små och stora vägar. Jag körde så mycket sista veckan att jag kunde staden utantill. Hastigheter, vägar med högerregeln, risker på vägen osv. allt visste jag. Det är inget fel att komma förberedd men det är ett misstag att inte vara det.

TEORI, TEORI, TEORI. Använd din lediga tid för att titta på de fel du gjort i början och under testerna. Plugga på det. Varva med tester.

Körkortsdagen:
Uppkörningen: Framstå självsäker. Se ut att du vet vad du gör. Tänk dig själv, vem sitter inspektören helst hos: A, självsäker och gör misstag eller B, osäker och gör misstag. Jag hade valt A utan tvekan. Håll exakt 5km/h under maxhastigheten och var bromsberedd på vägar med högerregeln. Hastigheten och högerregeln vet man efter att ha kört så mycket i uppkörningsstaden. (kan du inte så har du inte kört tillräckligt).

Teorin: Ta med felpappret med svaren, du kan ta med pappret och göra sista minuten plugg. Behövs det inte, fantastiskt! Men när man väl är vid provsalen, och är nervös så att man nästan kissar på sig, kan det vara skönt att ha med sig något att plugga på. På testet svarar man på de frågor som man är 100% säker på. Inte 99%, utan 100%. Är man något tveksam markerar man frågan och går vidare. Dessa görs sedan vid slutet slutet. På så sätt sparar man massor med tid. Hellre ha fel på de som man är tveksam på än att missa flera frågor i slutet som man faktiskt kunde.

Kostnad för mitt körkort: 2 handledarkurs (400kr), 1 startpaket (teori, böcker, risk 1 & 2, 6 körlektioner) (8650kr), 3 körlektioner (3x840kr), hyra av bil (750kr), tillverkningsavgift (150kr), foto (80kr), förarprov (800kr) och teoriprov (375). Plus en hel del bensin.
Slutsumma: 14075kr

Följs ovanstående sätt: - paket (8650kr) + elevcentralen (500kr) + böcker (100kr) + 9 körlektioner (9x840)(Finns säkert körlektionspaket att köpa).
Slutsumma: 13585kr

Att lyckas ta körkort på 3 månader är riktigt tufft och det kommer kräva extremt mycket vilja. En intensivutbildning är att föredra, men jag hade inte möjlighet att åka på två veckors semester och lämna allt bakom sig. Jag tror att många sitter i samma båt och kan inte lämna sitt liv bakom sig eller har den ekonomiska förutsättningen. Därför tycker jag ändå detta sätt är det billigaste, snabbaste och bästa sättet att ta ett körkort.

Lämna gärna en kommentar om denna text har varit till någon nytta! :)
//Supermannen1
Träna teori: GLÖM BOKEN

Du är inte färdig!!! Du kommer att få svårt i trafiken på längre sikt, dina kunskaper kommer att försvinna med tiden, du kommer märka detta när du blir riktigt prövad i trafiken. Jag föreslår att du läser boken och lär dig förstå trafikregler och får djupinlärning, och i boken kan man också läsa vad ytinlärning kan leda till. Tänk på att körkortet är en investering för livet/ lycka till
Gäst 2017-11-06 13:02 ! Citera #
Måste säga att du betalade väldigt mycket för ditt körkort fast du tog det på bara 3 månader.
Själv klarade jag mitt på 7 månader och la ut lite över 5000 kr ;)

Så hur ska man ta det så billigt som möjligt?
Jo man tar några körlektioner på trafikskolan så man får in dom rätta grunderna, sedan mängdtränar man hemma med sin privata handledare, det kommer ta lite längre tid. Men det finns tusenlappar att spara :)

Till teorin så rekommenderar jag att läsa körkortsboken noga minst 2-3 gånger. Sedan kan man göra tester på internet lite då och då för att se hur man ligger till..

Lycka till!
Gäst 2017-11-07 09:05 ! Citera #
Gäst 2017-11-06
Måste säga att du betalade väldigt mycket för ditt körkort fast du tog det på bara 3 månader.
Själv klarade jag mitt på 7 månader och la ut lite över 5000 kr ;)

Så hur ska man ta det så billigt som möjligt?
Jo man tar några körlektioner på trafikskolan så man får in dom rätta grunderna, sedan mängdtränar man hemma med sin privata handledare, det kommer ta lite längre tid. Men det finns tusenlappar att spara :)

Till teorin så rekommenderar jag att läsa körkortsboken noga minst 2-3 gånger. Sedan kan man göra tester på internet lite då och då för att se hur man ligger till..

Lycka till!
13k är inte speciellt mycket. Inte alla har mamsen och papsen som sponsrar med övningskörning.
Gäst 2017-11-07 13:40 ! Citera #
Gäst 2017-11-07
13k är inte speciellt mycket. Inte alla har mamsen och papsen som sponsrar med övningskörning.
13 tusen är jävligt mycket mer än 5 tusen ;)
Sedan har varken mamsen eller pappsen hjälpt till med sponsring när det kommer till min övningskörning :D
18 inlägg

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Teoriprov online – testa dina kunskaper

Teoriprov Körkortonline.se Gratis demo – testa 65 frågor