Start > Körkortsforum > Stadskörning-

Stadskörning-

Gäst 2017-08-11 13:41 ! Citera #
Hej! Jag kör runt i staden, där det är en massa personer som går över gator och liknande, och då blir man ofta tvungen att stå still framför gångbanan

då ett gäng går över -> blir tomt -> jag börjar krypköra -> helt plötsligt börjar någon gå över (som självklart inte ser mig krypköra) -> jag blir tvungen att stanna återigen och vänta på en annan ’’lucka’’ efter folkmassan.

Undrar om ni har tips på vad man ska göra vid en sådan situation? Min handledare blir lite stressad pga. bilar börjar köa bakom (men det gör det åt båda riktningarna).

En annan fråga, vid större vägar med gångbana brukar det finnas en plats för personer att stå mellan två körfält, lite såhär:


. . .
. . .
. - ( ) - .
. . .
. . .


där området runt parantesen är en plats för gående att stå och vänta (om de vill). Om någon har börjat gå över vägen, men inte hunnit fram till det området, är jag fortfarande skyldig att stanna trots att den gående kan vänta på den platsen? Eller kan jag köra förbi, då jag hinner?
Gäst 2017-08-11 13:57 ! Citera #
Självklart blev bilden ful när jag skickade!
Gäst 2017-08-11 15:53 ! Citera #
Ja du ska stanna när folk är på väg över ett övergångsställe, oavsett vilken sidan dom börjar gå över ifrån :D
T. 2017-08-11 20:41 ! Citera #
Om det är en bred väg och folk är på väg över den bortre delen av övergångsstället (innan den där platsen mellan körfälten där man kan stå och vänta) kan du gott köra över om du gör det under lugna & kontrollerade former. Du ska inte störa/skrämma fotgängare, men du behöver inte heller stå och vänta onödigt länge. :)
Gäst 2017-08-14 16:40 ! Citera #
T. 2017-08-11
Om det är en bred väg och folk är på väg över den bortre delen av övergångsstället (innan den där platsen mellan körfälten där man kan stå och vänta) kan du gott köra över om du gör det under lugna & kontrollerade former. Du ska inte störa/skrämma fotgängare, men du behöver inte heller stå och vänta onödigt länge. :)
Tack så mycket! Säg att det tar ex. 3sek för den att nå mitt körfält, då ska jag vänta, trots att jag under de 3 sekunderna KAN köra förbi? så att de bakom inte kör efter mig och kör på fotgängaren?
T. 2017-08-14 22:01 ! Citera #
Gäst 2017-08-14
Tack så mycket! Säg att det tar ex. 3sek för den att nå mitt körfält, då ska jag vänta, trots att jag under de 3 sekunderna KAN köra förbi? så att de bakom inte kör efter mig och kör på fotgängaren?
Det här är en lite knivig situation, men principen är egentligen densamma som när du kommer fram till stopp- och väjningspliktsskyltar, det vill säga att bilarna bakom inte ska ”hänga på” dig. Bara för att det är fritt för dig betyder det inte att det är det för bilarna bakom också. Var och en får själv ta ansvar för att köra så trafiksäkert och respektfullt som möjligt. :) Kom bara ihåg att fotgängare vid ett (obevakat) övergångsställe inte ska behöva stanna för att du ska få köra först.
Hej! 2017-08-14 22:11 ! Citera #
T. 2017-08-14
Det här är en lite knivig situation, men principen är egentligen densamma som när du kommer fram till stopp- och väjningspliktsskyltar, det vill säga att bilarna bakom inte ska ”hänga på” dig. Bara för att det är fritt för dig betyder det inte att det är det för bilarna bakom också. Var och en får själv ta ansvar för att köra så trafiksäkert och respektfullt som möjligt. :) Kom bara ihåg att fotgängare vid ett (obevakat) övergångsställe inte ska behöva stanna för att du ska få köra först.
Tack så mycket! Ibland kör jag över ett övergångsställe precis då en fotgängare börjar gå över (lite rörigt i stan, svårt att se vart folk ska gå). Då vill man inte tvärbromsa, precis.
Nick 2017-08-15 11:39 ! Citera #
Tror inte detta hade uppskattats på en uppkörning. Titta långt och brett och planera.
Hej! 2017-08-15 12:38 ! Citera #
Nick 2017-08-15
Tror inte detta hade uppskattats på en uppkörning. Titta långt och brett och planera.
Ska tänka på det! Tackar! Har lite svårt för att planera.
Gäst 2017-08-15 13:47 ! Citera #
Hej! 2017-08-15
Ska tänka på det! Tackar! Har lite svårt för att planera.
Då har du en hel del att öva på...
Så ha inga planer på att boka nått prov inom en snart framtid

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor