Start > Körkortsforum > Kuggad p.g.a hastighetsbegräns…

Kuggad p.g.a hastighetsbegränsning?

Gäst 2019-08-17 14:22 ! Citera #
Danne 2019-08-16
Oj. Hamnade här av en slump. Tråden har ju några år på nacken och jag är absolut ingen expert på tolkningar av trafikregler. Men jag har varit yrkeschaufför i 40 år. Kört tradare, buss, limousine och taxi i jobbet. Hoj och vanlig bil privat. Tagit olika körkort för mc, bil, lastbil och buss. Busskortet tog jag så sent som 2012. Så jag har pluggat och praktiserat en hel del.

Att man ska hålla så nära högsta tillåtna hastigheten är fullständigt, totalt nonsens. Det är i helt OK att hålla t.ex. 50 på en 100-väg så länge man inte gör det för att jävlas utan har ”goda skäl”.

”Goda skäl” kan vara vad som helst. T.ex. att man är ny och ovan. Eller att bilen går dåligt. Eller att man själv upplever dimma eller mörker som jobbig. Eller att man glömt glasögonen. Eller att man spanar efter en avtagsväg. Eller att man försöker spara soppa.

Anledningen till detta är ju glasklar: du ska aldrig köra fortare än vad du själv känner att du klarar av.
Det är väldigt tveksamt till att du har busskort på 2000-talet efter att ha läst dina uppmaningar till hur an ska köra.
Det är inte alls okej att köra 50 på en 100- väg, det är fullständigt skitsnack från din sida.
Skulle jag ha gjort när jag tog mitt lastbilskort så hade jag kuggat direkt!

Och av dina så kallade ”goda skäl” till att köra extremt långsamt är följande fel:
Om bilen går dåligt så ger man fasiken i att köra..
Om man upplever dimma/mörker som jobbigt så kanske man ska vänta med att köra
Har man glömt glasögonen så ska man inte köra alls!!
Försöker an spara soppa genom att köra extremt långsamt på en 100 väg så kanske man ska ta en annan väg!
Nina 2019-08-18 00:21 ! Citera #
Helt rätt att kugga om någon kör omotiverat långsamt vid bra förhållanden. Man hindrar trafiken.
Att ligga i 85km/h på fin motorväg med 100km/h utan hinder, bra väder osv är inte bra.

Sen finns det såklart tillfällen då man ska, bör och måste köra långsammare. Är det snöstorm på motorvägen kan ju körtempot gå ner till 30km/h. Dåligt väder och halka gör att man behöver sänka hastigheten. Det kan vara en 50-väg med dålda korsningar där man behöver krypa förbi långsammare. I dessa fall finns det skäl. Vissa ”skogsvägar” kan ha tillåten hastighet 70km/h men med sträckor och kurvor där 40-50km/h är rimligt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov