Start > Körkortsforum > Kuggad p.g.a hastighetsbegräns…

Kuggad p.g.a hastighetsbegränsning?

Jack 2017-06-15 22:43 ! Citera #
Har hört en kille blev kuggad p.g.a hastighetsbegränsning. Han körde 85km/h där hastighetsbegränsning var 100 km/h och inspektören har sagt att man ska köra 97-98 km/h. Jag har en fråga nu, ÄR DET OKEJ!?!?! och hur snabbt kan jag köra där hastighetsbegränsningen är 50km/h? Kan jag köra 45km/h? Elr ska det vara 49.99 :D :D :lol: :lol: ?
Gäst 2017-06-15 23:08 ! Citera #
Ja det är okej att bli kuggad för att man kör för sakta.
Kör du onödigt sakta så lir du hindrande i trafiken.. Och vi alla vill ju att trafiken ska flyta på så bra som möjligt...Eller hur?

Om du kör på 50 väg, ligg då så nära 50 som du bara kan.. Men dock ej över 50 km/h :)
Gäst 2017-06-16 19:48 ! Citera #
Inspektören gjorde helt rätt. Kuggning ska det vara om det går i 85 på 100-väg.
Nick 2017-06-16 21:43 ! Citera #
Nja, då har nog den inspektörn haft mer grund för att underkänna än att titta så fyrkantigt. Man skall själv kunna bedöma en lämplig hastighet. Är det eftersträvansvärt att alltid ligga runt omkring maxhastigheterna? Nej.

Vad var det som gjorde att du tyckte 85 km/h var en lämplig hastighet?
Gäst 2017-06-16 22:08 ! Citera #
Nick 2017-06-16
Nja, då har nog den inspektörn haft mer grund för att underkänna än att titta så fyrkantigt. Man skall själv kunna bedöma en lämplig hastighet. Är det eftersträvansvärt att alltid ligga runt omkring maxhastigheterna? Nej.

Vad var det som gjorde att du tyckte 85 km/h var en lämplig hastighet?
Där har du helt fel, det var fint väder, och inte halt.. Då ska man ligga så nära hastighetsbegränsningen som möjligt.
Sedan om det är köer eller tätt med trafik så är det en annan sak, men då hade inte inspektören kuggat..

Kör man 85 km/h på en 100 väg, så blir man hindrande för alla andra, och då är det rätt att kugga..
Ankan 2017-08-23 08:12 ! Citera #
Inspektören gjorde rätt. Är det fint väder, och god sikt utan halka, skulle jag kört i 97-100 km/h.

Vid vinterväglag, är det dock en annan femma.

Men ja. Är det fint väder, ska man kuggas om man kör 85 km/h. Och jag skulle säga att det kan räcka med en sån grej, för att bli kuggad. Om Inspektören anser att det är en säkerhetsrisk. (Jag är ju ingen inspektör, så det är därför jag använder begreppet Inspektören anser)
HEJ 2017-08-23 21:11 ! Citera #
Om man kör 95-100 då? Om jag är nervös kanske jag kör 100 på en 110 väg, varför skulle det vara fel egentligen? Det är ju säkrare att köra 100, och om man själv vet att man har tiden, varför inte liksom? Helt dumt att tvinga på någon att köra PRECIS vid hastighetsgränsen när det är 70km+
Dessutom, i ex. staden så är det 40, men det finns ju parkerade bilar på varje sida av vägen vilket gör att man nästan måste köra 20 då man inte kan köra längre till höger pga. mötande trafik. Ska jag bli kuggad då, eller? Ska jag köra 40 trots att det kan komma ut ett barn bakom en bil? Känns ju som om man blir godkänd på uppkörningen efter hur glada inspektörerna är.
Gäst 2017-08-24 13:06 ! Citera #
HEJ 2017-08-23
Om man kör 95-100 då? Om jag är nervös kanske jag kör 100 på en 110 väg, varför skulle det vara fel egentligen? Det är ju säkrare att köra 100, och om man själv vet att man har tiden, varför inte liksom? Helt dumt att tvinga på någon att köra PRECIS vid hastighetsgränsen när det är 70km+
Dessutom, i ex. staden så är det 40, men det finns ju parkerade bilar på varje sida av vägen vilket gör att man nästan måste köra 20 då man inte kan köra längre till höger pga. mötande trafik. Ska jag bli kuggad då, eller? Ska jag köra 40 trots att det kan komma ut ett barn bakom en bil? Känns ju som om man blir godkänd på uppkörningen efter hur glada inspektörerna är.
Har du missat ”rådande förhållanden” delen i bilkörningen totalt? Det spelar ingen roll vad som står på hastighetsskylten om rådande förhållanden gör att du bör köra 20 istl för 40 som är gränsen.

Är det dåligt väder och dåliga förhållanden, ner i fart.
Är det klart väder och bra sikt och förhållanden, då kan du köra nästan max.

Vad är det du inte förstår? Kan du inte särskilja hur stadsmiljö och motorväg skiljer sig i miljön?

Kör du 100 på en 110 väg när det är klart eller 85 på en 100 väg hindrar du i onödan.
Gäst 2017-08-25 13:05 ! Citera #
Gäst 2017-08-24
Har du missat ”rådande förhållanden” delen i bilkörningen totalt? Det spelar ingen roll vad som står på hastighetsskylten om rådande förhållanden gör att du bör köra 20 istl för 40 som är gränsen.

Är det dåligt väder och dåliga förhållanden, ner i fart.
Är det klart väder och bra sikt och förhållanden, då kan du köra nästan max.

Vad är det du inte förstår? Kan du inte särskilja hur stadsmiljö och motorväg skiljer sig i miljön?

Kör du 100 på en 110 väg när det är klart eller 85 på en 100 väg hindrar du i onödan.
Nej jag har inte missat den delen ’’rådande förhållanden’’ men problemet är just det att lärarna tolkar rådande förhållande på så pass olika sätt, vilket andra förare också gör. Har kört ca. 20 i staden då max är 40 pga. bilar som står parkerade, skymd sikt innan övergångställe osv, medan förare runtom kör om som bara den. Jättesurt om jag tolkar det som en fara att sänka hastigheten pga. parkerade bilar på rad medan någon kör om mig och hoppsan så får man ett ’’du borde kört snabbare där för den personen bakom körde ju om dig!! Kuggad!! ’’ även fast personen i fråga skulle kört om även ifall jag kört 10, 20, 30 eller tom. 42.
Uppkörningen är 100% beroende på vilket humör inspektören är på, SPECIELLT om man blir kuggad pga hastighet.
Är inte ett ’speciellt’ förhållande att man är nervös för att någon stirrar på mig? Borde man inte sänka hastigheten med 5km/h? Helt dumt, folk kör om mig på motorväg ifall jag kör 90, 100, 110 eller tom. 115. Man ska inte bry sig om andra kör om en, man ska inte justera sin hastighet för att andra kör om en, men inspektörerna kommer skylla på MIG om någon kör om mig även fast denna gjorde detta illegallt.
Danne 2019-08-16 22:29 ! Citera #
Oj. Hamnade här av en slump. Tråden har ju några år på nacken och jag är absolut ingen expert på tolkningar av trafikregler. Men jag har varit yrkeschaufför i 40 år. Kört tradare, buss, limousine och taxi i jobbet. Hoj och vanlig bil privat. Tagit olika körkort för mc, bil, lastbil och buss. Busskortet tog jag så sent som 2012. Så jag har pluggat och praktiserat en hel del.

Att man ska hålla så nära högsta tillåtna hastigheten är fullständigt, totalt nonsens. Det är i helt OK att hålla t.ex. 50 på en 100-väg så länge man inte gör det för att jävlas utan har ”goda skäl”.

”Goda skäl” kan vara vad som helst. T.ex. att man är ny och ovan. Eller att bilen går dåligt. Eller att man själv upplever dimma eller mörker som jobbig. Eller att man glömt glasögonen. Eller att man spanar efter en avtagsväg. Eller att man försöker spara soppa.

Anledningen till detta är ju glasklar: du ska aldrig köra fortare än vad du själv känner att du klarar av.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor