Start > Körkortsforum > Ilsken handledare.

Ilsken handledare.

Gäst 2010-07-26 18:13 ! Citera #
Jag har världens mest nervöse handledare när jag ska köra privat vilket inte känns kul alls. Skriker ”AKTA!” istället för att ge instruktioner o.s.v. Har ändå inte hänt något farligt men mycket stöd i bilen de gångerna upplever jag inte. Har även på körskola kört 6 lektioner för en lärare som var av ungefär samma slag. Han skrek, ryckte ratten ur händerna på mig, förklarade mig inkompetent att framföra fordon o.s.v. Det var hemskt och jag stannade vid vägkanten minst 3 gånger för att hålla tillbaka tårarna. Jag skulle behöva över 30 lektioner för o ens närma mig körkort enligt denna - jag la av och körde nästan inte på ett år. Finns alltså rötägg överallt. Nu 7 lektioner senare på en annan körlärare så kör jag upp på måndag. Har haft två undebrara körlärare och de lär mig hundra gånger med på en lektion än en nervös handledare eller en ilsken.

Det är din inlärning, blir du nervös av handledaren, leta efter en ny.
GiuliaDS 2010-07-28 14:01 ! Citera #
Jag har haft världens tur !
Har jätte snäll och lugn person som hjälper mig !
Dock sa brukar vi hade ganska roligt !! alltsa en ganska pedagogisk övningkörning!
Vilket ibland är bra när man börjar med grunden ! =)

Om jag hade haft en nervvrak hade jag nog failat pa att ens övningköra !=)
evelinafj 2011-08-31 15:36 ! Citera #
En handledare som blir arg när du gör fel i början är inte bra. Du som elev tappar gnistan att köra, blir rädd för att göra fel (vilket alla gör i början) ch spänner sig därför över onödigheter. Man har tillräckligt att oroa sig över som nybörjare i trafiken.

Jag skulle rekomendera att köra så pass mycket på körskolan i början så att du känner dig säker på de grundläggande momenten i körning, de resterande momenten kommer ofta ganska snabbt efter att man har klarat av grundgas, växling osv.

Sedan kan du börja att testa att köra med din handledare igen. Om ni märker att det fortfarande inte fungerar, skulle jag säga att du bör försöka hitta en ny handledare. Det är varken roligt för dig som elev eller för handledaren om körningen alltid ska förknippas med ilska och irritation.
Gäst 2011-11-22 14:37 ! Citera #
Man behöver inte gå till en trafikskola bara för din handledare skriker, försök istället säga till handledaren att du inte mår bra av det och att istället lära mig bättre.

Mvh
tjugosexan 2011-12-20 17:25 ! Citera #
Evelinahansson
Om handledaren blir väldigt arg och frustrerad när man gör fel, ska man då hellre köra på körskolan?
Svårt att göra allt rädd när man är ny på sånt!


Känner igen mig jätteväl! Gör det som känns bäst, det är ju du som ska ta körkortet och bli en säker förare.
Jasper 2012-01-18 17:15 ! Citera #
Om din handledare inte passar så kan det vara en bra idé att byta till körskolan, eller om du vet någon annan som vill och kan köra med dig! Du ska ju känna dig säker med din handledare :)
rollonup 2012-01-31 17:36 ! Citera #
Ja, kan dra ett exempel med min handledare (pappa). Hade kört i ungefär ett halvår, några lektioner på körskolan. Dock mest landsväg, ytterområden/ industriområden och inte så mycket mitt i gröten (centrum). Bor i Uppsala och centrum är väldigt kaotiskt stundvis med en huvudgata med dubbdäcksförbud, gångfarts områden och enkelriktade gator hejvilt överallt vilket gör det ganska problematiskt för en nybörjare.

Men men, efter ett halvår har man ju såklart inga problem med motorstop speciellt ofta. Det var runt kl halv 5, mörkt ute och väldigt mycket bilar, och desto närmare vi kom centrum desto mer osäker blev både jag och min pappa. Vilket ledde till att jag fick motorstopp och gjorde småmisstag hela tiden, vilket ledde till att han brusade upp sig och stressade= gick ännu sämre. Slutade med att jag parkerade vid sidan av vägen så bytte vi plats och han körde oss därifrån sen bytte vi tillbaka.

Tog stadskörningen med körskolan och försökte sedan med min pappa igen, då gick det galant. Det jag försöker komma fram till är att det sällan går bra om handledaren brusar upp sig och stressar, eftersom då blir det bara total blockad och allt blir fel.
Gäst 2012-02-07 16:56 ! Citera #
Kör på trafikskola! Där är dem experter på att ha tålamod med nyblivna trafikanter
Gäst 2012-02-22 19:44 ! Citera #
Oj det lät absolut inte bra. Det kan vara så att ens körledare verkligen är en dålig sådan och att man inte går ihop. Då tycker jag du ska sluta köra med denna person då det förstör för din lärning inom trafiken. Du störs och du kan inte fokusera, vilket man alltid måste göra i trafiken!! Antingen kan du försöka prata med personen och säga som det är och hur du känner dig. Går inte det så borde du börja köra på körskola, där skall de vara professionella och inte vara arga och ha dåligt tålamod. Det är dessa som skall lära dig allt du skall kunna i trafiken och det är ju därför de är så bra! :)
Mia 2012-03-04 09:20 ! Citera #
Som privat handledare ska man vara medveten om att man kan vara väldigt utsatt bredvid där du inte kan göra något mer än prata. Jag tror man normalt sett bör vara lugn men hamnar man i fara för att inte eleven ser en trafikfara kan t.o.m jag bli rädd och brusa upp. Vem gör inte det om man ser att det kan bli en krock. Som exempel kan jag ta min son som i början trodde han var ”kung” i rondeller. Han tyckte att han hade företräde och andra fick flytta på sig....... ofta brusade jag upp för att få honom att inse att det även där finns något som heter företräde. Och inser man att det är dags att bromsa snabbt för att undvika krock så skriker nog jag till en extra gång än håller mig lugn o vi krockar :o

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo