Start > Körkortsforum > Hur tänker ni som tar körkort …

Hur tänker ni som tar körkort för manuellt växlade bilar?

Gäst 2017-06-14 17:55 ! Citera #
Nick 2017-06-14
Du tänker i fel generation. Det är snarare tvärtom; att man aktivt väljer manuellt körkort visar på att man har lite sunt förnuft.

Att automatbilar blir allt vanligare vid nya inköp, det betvivlar jag är ett okänt faktum för majoriteten. Det är mätningar. Det hela bottnar i att man gör en bedömning utifrån hur verkligheten ser ut Just Nu och att manuella växellådor och att denna, eller nästa, generation kommer vi fortsätta stöta på Många manuellt växlade bilar. Vi stöter på betydligt fler manuellt växlade bilar i dag än vad vi gör med automat, och det kommer vi också göra ett bra tag framöver. Lägg ihop ett och ett så hoppas jag logiken fastnar varför manuellt körkort inte enbart är intressant för att det är kul och känslan.
Kör hälften av alla nybilar då (Y) Eller typ 20% av alla totala bilar då om du ska ta automatkort. Riktiga tankevurpor i ditt tänkande.
Gäst 2017-06-14 17:56 ! Citera #
Jag som skrev ovan, citerade fel. :) Skulle ju vara den andra som tänkte fel, haha. Inte du.
Gäst 2017-06-14 17:56 ! Citera #
Gäst 2017-06-14
Jag säger som Jeremey Clarkson från ”Top Gear” en gång sa:

”Man väljer automatväxlade bilar bara för att man inte bryr sig om själva bilkörningen, utan man vill bara från punkt A till punkt B. Sedan har resan dit ingen betydelse” :D
Betvivlar på att han sagt det eftersom det är en stor tankevurpa.
Gäst 2017-06-14 18:00 ! Citera #
Experten 2017-06-12
Hur tänker alla ni som tar körkort på manuellt växlade bilar? Tekniken är ju uråldrig, det tar mer lektioner och kostar mer pengar. Fler och fler bilar blir automatväxlade och det finns ett brett utbud, dessutom så är de nyare automatbilarna betydligt mer bränslesnålare. Så jag undrar bara hur ni resonerar? Är det grupptryck? Påtryck från familjen etc?
”Tekniken är ju uråldrig”


”Oldsmobile var tidiga med automatlåda och den första helautomatiska växellådan kom redan 1940.”

eaglemountain.se/48oldsdel2.htm

Ja, det är inte enkelt att vara dum ibland...
Gäst 2017-06-15 11:47 ! Citera #
Hur tänker du som startade denna tråd? varför vill du begränsa dig till att bara kunna köra automat? Varför påstår du att det kostar mer? Ja, 2 första lektionerna tog det att lära sig o växla så 800:- mer men när man ändå lägger några tusen på lappen så är väl 800kr värt det så.
Gäst 2017-06-18 13:40 ! Citera #
Nick 2017-06-12
Vad menar du? Automatväxlade bilar är också ”uråldrig” teknik. Att man kontinuerligt effektiviserar tekniken är välkänt, men detta gäller både för manuell- och automat.

Automatväxlade bilar är dessutom generellt dyrare i drift (tekniken är mer avancerad och komplex) och drar mer bränsle. (Nyare automatbilar erbjuder visserligen ibland en växelfunktion i syfte för ekonomi), men den gör knappast så mycket nytta för folk med automatkörkort.

Hur jag resonerar? - Hur verkligheten ser ut.
Att automat kostar mer i drift är inte sant idag, Nick. Det var det förr, men inte idag. Innan året det gick om registrerades endast 44% automatbilar. Direkt när det försvann blev det ett enormt kliv till 51% och automatbilar registreras fler än manuella nu.

Det är ingen slump. Anledningarna varför man skall låsa sig till manuella bilar blir färre och färre, och därför ökar de som väljer automatkörkort också. Trenden är att automat växer fort och det kommer fortsätta så.
Nick 2017-06-18 14:59 ! Citera #
Gäst 2017-06-18
Att automat kostar mer i drift är inte sant idag, Nick. Det var det förr, men inte idag. Innan året det gick om registrerades endast 44% automatbilar. Direkt när det försvann blev det ett enormt kliv till 51% och automatbilar registreras fler än manuella nu.

Det är ingen slump. Anledningarna varför man skall låsa sig till manuella bilar blir färre och färre, och därför ökar de som väljer automatkörkort också. Trenden är att automat växer fort och det kommer fortsätta så.
Att aututomat kostar generellt mer i drift. Att skillnaden har varit större tidigare? Ajemän, det är ingen nyhet. Varför det fortfarande finns en skillnad är intr svår att greppa.

Den statistik du presenterar, visserligen utan källreferens men åtminstone siffrorna, är redan välkänd; du tillför inget som helst nytt här. Du talar m.a.o. inte emot något av argumenten.
Gäst 2017-07-01 01:38 ! Citera #
Anta att din bil ska in på verkstad och deras lånebil är manuell.

Anta att du ska hyra bil på semestern och det enda som finns ledigt är manuella.

Anta att du hittar en kanon bra deal på en bil som är manuell.

Tja, jag skulle kunna fortsätta listan men du förstår nog redan poängen med att valfrihete är en rätt bra sak, speciellt som det inte kostar mer.

Kör automat till vardags för det är bekvämt och smidigt i köer, men skulle inte vilja begränsa mig till automat.
Gäst 2021-06-18 08:17 ! Citera #
Efterbliven tråd
Gäst 2021-06-18 08:34 ! Citera #
Men viktig nog för att en 4 år gammal tråd behövde bumpas upp ?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor