Start > Körkortsforum > Hur tänker ni som tar körkort …

Hur tänker ni som tar körkort för manuellt växlade bilar?

Experten 2017-06-12 04:28 ! Citera #
Hur tänker alla ni som tar körkort på manuellt växlade bilar? Tekniken är ju uråldrig, det tar mer lektioner och kostar mer pengar. Fler och fler bilar blir automatväxlade och det finns ett brett utbud, dessutom så är de nyare automatbilarna betydligt mer bränslesnålare. Så jag undrar bara hur ni resonerar? Är det grupptryck? Påtryck från familjen etc?
Växellåda 4 lyf 2017-06-12 08:35 ! Citera #
Hur tänker du som begränsar ditt körkort till en liten del av alla personbilar? Är det inte bättre att kunna köra alla? Jag tycker iallafall att det är fett osportigt att köra automat... Som att inte kunna köra bil asså nästan :lol:
Nick 2017-06-12 09:53 ! Citera #
Experten 2017-06-12
Hur tänker alla ni som tar körkort på manuellt växlade bilar? Tekniken är ju uråldrig, det tar mer lektioner och kostar mer pengar. Fler och fler bilar blir automatväxlade och det finns ett brett utbud, dessutom så är de nyare automatbilarna betydligt mer bränslesnålare. Så jag undrar bara hur ni resonerar? Är det grupptryck? Påtryck från familjen etc?
Vad menar du? Automatväxlade bilar är också ”uråldrig” teknik. Att man kontinuerligt effektiviserar tekniken är välkänt, men detta gäller både för manuell- och automat.

Automatväxlade bilar är dessutom generellt dyrare i drift (tekniken är mer avancerad och komplex) och drar mer bränsle. (Nyare automatbilar erbjuder visserligen ibland en växelfunktion i syfte för ekonomi), men den gör knappast så mycket nytta för folk med automatkörkort.

Hur jag resonerar? - Hur verkligheten ser ut.
Gäst 2017-06-12 11:59 ! Citera #
Du har helt fel i att det måste ta fler lektioner bara för att man vill köra manuell, det hela handlar om hur fort man lär sig och hur mycket egen tid man lägger ner på sin fritid att verkligen vilja lära sig, och inte bara öva när man kommer till körskolan..

Jag har sett personer härinne som har tagit 20-25 körlektioner fast dom tar för automat, tar man så pass många så är det inte bilen dom har problem med, utan allt det andra.. Att lära sig växla tar bara 1 max 2 extra lektioner, beroende på som jag skrev tidigare hur villig man är på att lära sig...

Själv tog jag för manuell bara för att jag inte ville låsa mig att bara få köra automat, och det har gynnat mig i mitt jobb då jobbet har både manuella och automatväxlade bilar. Och det är inte säkert att den bilen som har automat alltid finns inne när jag ska påbörja mitt jobb, så jag tycker att man inte ska låsa sig och bara ta för automat..
Gäst 2017-06-12 12:43 ! Citera #
Experten 2017-06-12
Hur tänker alla ni som tar körkort på manuellt växlade bilar? Tekniken är ju uråldrig, det tar mer lektioner och kostar mer pengar. Fler och fler bilar blir automatväxlade och det finns ett brett utbud, dessutom så är de nyare automatbilarna betydligt mer bränslesnålare. Så jag undrar bara hur ni resonerar? Är det grupptryck? Påtryck från familjen etc?
Leker du dum eller är du dum på riktigt?
”Tekniken är ju uråldrig” - Automatväxlade kom på 40-50talet någongång och är också uråldrig
”det tar mer lektioner och kostar mer pengar” Körde privat och kostade exakt lika mycket som automatkort hade gjort.
”Fler och fler bilar blir automatväxlade” Ja, NYREGISTRERADE BILAR. Sedan har vi äldre bilar också -_-
”dessutom så är de nyare automatbilarna betydligt mer bränslesnålare” ”mer bränslesnålare”? Lär dig svenska förih.
Dom är inte BETYDLIGT mer bränslesnåla om du vet hur man kör manuellt!

Tänk om, tänk rätt!
Gäst 2017-06-12 12:45 ! Citera #
Nästa fråga är, hur tänker du?

Låsa sig till att köra automatväxlat? Det är ju idioti på en högre skala om man resonerar som du gör.
Sedan kan jag förstå att vissa tar automatkörkort p.g.a. ekonomi eller dylikt. Fast att låsa sig till automat är... efterblivet.
Gäst 2017-06-12 16:10 ! Citera #
Men LoL,...

Jag tänkte så här, varför låsa mig vid att endast kunna köra automat? När jag tog mitt körkort hade jag ingen bil så jag hyrde från mackar, automat bilar är nämligen dyrare att hyra än manuell, sparade på så vis pengar på det..

Nu har jag visserligen en automat som jag fått av en släkting.. Skit tråkig att köra men bil är ändå bil..

Så har vi detta snacket som jag personligen tröttnat på.. ”Manuela bilar är snart ute å automater tar över mer och mer”
Min farsa har nu gått runt å sagt så där i minst 20 år.. Jag har inte märkt varken uppgång eller nedgång av någon av typerna..

Sist vill ja bara tillägga att det inte tar veckor eller månader att lära sig manuel.. Jag lärde mig på en lektion, sen efter några körlektioner satt det, vist det kan va skillnad från person till person om hur snabbt man lär sig, men det kostar definitivt inte flera 1000 lapar mer bara för att man tar manuel...

Varför inte bara göra som du själv vill istället för att störa sig på att folk tar manuellt körkort, vist du nu tycker de e så dyrt å tycker att det är billigare att ta automat kan du väll i så fall vara nöjd med att du sparat pengar... Även om de inte alltid stämmer ...
Gäst 2017-06-13 18:32 ! Citera #
Gäst 2017-06-12
Men LoL,...

Jag tänkte så här, varför låsa mig vid att endast kunna köra automat? När jag tog mitt körkort hade jag ingen bil så jag hyrde från mackar, automat bilar är nämligen dyrare att hyra än manuell, sparade på så vis pengar på det..

Nu har jag visserligen en automat som jag fått av en släkting.. Skit tråkig att köra men bil är ändå bil..

Så har vi detta snacket som jag personligen tröttnat på.. ”Manuela bilar är snart ute å automater tar över mer och mer”
Min farsa har nu gått runt å sagt så där i minst 20 år.. Jag har inte märkt varken uppgång eller nedgång av någon av typerna..

Sist vill ja bara tillägga att det inte tar veckor eller månader att lära sig manuel.. Jag lärde mig på en lektion, sen efter några körlektioner satt det, vist det kan va skillnad från person till person om hur snabbt man lär sig, men det kostar definitivt inte flera 1000 lapar mer bara för att man tar manuel...

Varför inte bara göra som du själv vill istället för att störa sig på att folk tar manuellt körkort, vist du nu tycker de e så dyrt å tycker att det är billigare att ta automat kan du väll i så fall vara nöjd med att du sparat pengar... Även om de inte alltid stämmer ...
Fast automatade bilar tar ju över? 2016 såldes det fler automatbilar än manuella från svenska bilhandlare. Jag förstår om man tog kortet för 20 år sen. Men det är helt ologiskt och iq befriat att ta för manuell idag när det är en döende teknik.
Nick 2017-06-14 15:18 ! Citera #
Gäst 2017-06-13
Fast automatade bilar tar ju över? 2016 såldes det fler automatbilar än manuella från svenska bilhandlare. Jag förstår om man tog kortet för 20 år sen. Men det är helt ologiskt och iq befriat att ta för manuell idag när det är en döende teknik.
Du tänker i fel generation. Det är snarare tvärtom; att man aktivt väljer manuellt körkort visar på att man har lite sunt förnuft.

Att automatbilar blir allt vanligare vid nya inköp, det betvivlar jag är ett okänt faktum för majoriteten. Det är mätningar. Det hela bottnar i att man gör en bedömning utifrån hur verkligheten ser ut Just Nu och att manuella växellådor och att denna, eller nästa, generation kommer vi fortsätta stöta på Många manuellt växlade bilar. Vi stöter på betydligt fler manuellt växlade bilar i dag än vad vi gör med automat, och det kommer vi också göra ett bra tag framöver. Lägg ihop ett och ett så hoppas jag logiken fastnar varför manuellt körkort inte enbart är intressant för att det är kul och känslan.
Gäst 2017-06-14 15:44 ! Citera #
Jag säger som Jeremey Clarkson från ”Top Gear” en gång sa:

”Man väljer automatväxlade bilar bara för att man inte bryr sig om själva bilkörningen, utan man vill bara från punkt A till punkt B. Sedan har resan dit ingen betydelse” :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:30
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo