Start > Körkortsforum > Uppkörning Eskilstuna

Uppkörning Eskilstuna

D4 2022-05-22 23:12 ! Citera #
Jag ska köra upp i Eskilstuna och var där för att bekanta mig idag.

Årbyrondellen är ju lite speciell men man blev bekväm med den snabbt tycker jag ändå.
Det enda jag undrar är under uppkörning hur man ska tänka med att blinka ut? Vanligtvis ska man ju börja blinka ut när man ligger jämsides med avfarten innan den man ska ut på men i Årbyrondellen känns det lite overkill.

Någon som vet hur man ska tänka kring det?

Tack på förhand!
Björn He 2023-09-25 12:24 ! Citera #
Molly 2019-07-28
Vad menar du med att vägarna är trafiksäkra?
Förklara gärna det, för jag ser ingen skillnad på någon väg där jag hittills har kört.

Bilarna i Eskilstuna är VW Passat (manuell), Volvo V60 (manuell), Volvo V60 (automat)
Om du vore jag så hade du säkert upplevt att vägarna är dåliga och mindre trafiksäkra i exempelvis Lidköping. Jag hatar Lidköping, och en Lidköpingstjej som blev kuggad på hemmaplan tycker också att det är en riktig skitstad för uppkörning; hon klarade dock uppkörningen på andra försöket, då hon var i Sunne och körde upp istället.

Jag önskar att jag inte hade blivit tvungen att köra upp i Lidköping. Jag har läst någonstans att det kan bli möjligt i framtiden, eller kanske t.o.m. redan har blivit möjligt, för en kuggad uppkörningselev att få ett föreläggande att komplettera uppkörningen hos en trafikskola för att kunna få körkort ISTÄLLET för att göra en helt ny uppkörning. Hade möjligheten att komplettera hos trafikskola funnits hösten 2013 när jag höll på att ta körkort så hade jag INTE behövt göra en andra uppkörning, som av en slump blev i Lidköping, eftersom jag hade kunnat nöja mig med att träna mer på de brister jag bedömdes uppvisa på körprovet och sedan vända mig till en körskola hemma i Stockholm alternativt i Västerås där jag körde upp för att ”köra upp” de brister jag bedömdes behöva träna mer på, och sen hade väl körskolan anmäla min första uppkörning som ”godkänd efter komplettering”. De brister jag ansågs uppvisa i Västerås på första försöket borde dock helst av allt inte ha lett till kuggning.

Jag minns att en snubbe här som kallade sig för ”corax” berättade i ett inlägg 2014 att han/hon körde i 40 på en 30-väg (av misstag), men trots den lindriga fortkörningen blev ”corax” godkänd, på första försöket dessutom, men det blev inte jag.
Gäst 2023-09-25 22:02 ! Citera #
Björn He 2023-09-25
Om du vore jag så hade du säkert upplevt att vägarna är dåliga och mindre trafiksäkra i exempelvis Lidköping. Jag hatar Lidköping, och en Lidköpingstjej som blev kuggad på hemmaplan tycker också att det är en riktig skitstad för uppkörning; hon klarade dock uppkörningen på andra försöket, då hon var i Sunne och körde upp istället.

Jag önskar att jag inte hade blivit tvungen att köra upp i Lidköping. Jag har läst någonstans att det kan bli möjligt i framtiden, eller kanske t.o.m. redan har blivit möjligt, för en kuggad uppkörningselev att få ett föreläggande att komplettera uppkörningen hos en trafikskola för att kunna få körkort ISTÄLLET för att göra en helt ny uppkörning. Hade möjligheten att komplettera hos trafikskola funnits hösten 2013 när jag höll på att ta körkort så hade jag INTE behövt göra en andra uppkörning, som av en slump blev i Lidköping, eftersom jag hade kunnat nöja mig med att träna mer på de brister jag bedömdes uppvisa på körprovet och sedan vända mig till en körskola hemma i Stockholm alternativt i Västerås där jag körde upp för att ”köra upp” de brister jag bedömdes behöva träna mer på, och sen hade väl körskolan anmäla min första uppkörning som ”godkänd efter komplettering”. De brister jag ansågs uppvisa i Västerås på första försöket borde dock helst av allt inte ha lett till kuggning.

Jag minns att en snubbe här som kallade sig för ”corax” berättade i ett inlägg 2014 att han/hon körde i 40 på en 30-väg (av misstag), men trots den lindriga fortkörningen blev ”corax” godkänd, på första försöket dessutom, men det blev inte jag.
Vem tvingade dig att köra upp i Lidköping?

Olika städer kan ha någon enstaka specialare, annars är vägnätet i Sverige standardiserat.

Sluta hata Lidköping och acceptera istället att du gjorde fel och blev kuggad.

Lycka till
Björn He 2023-09-25 23:22 ! Citera #
Gäst 2023-09-25
Vem tvingade dig att köra upp i Lidköping?

Olika städer kan ha någon enstaka specialare, annars är vägnätet i Sverige standardiserat.

Sluta hata Lidköping och acceptera istället att du gjorde fel och blev kuggad.

Lycka till
I Västerås finns det väl inget övergångsställe direkt efter en järnvägskorsning, som det tydligen finns i Lidköping?! Förresten behöver det inte vara ett trafikregelbrott att köra in på en landsväg på ett sätt som hindrar/bromsar ned fordon som redan kör på lansvägen; jag fick ingen prick för att inte följt trafikregler (om väjningsplikt vid infart på huvudled), utan bara för att ha visat brister i förmåga att ”förutse, bedöma och anpassa körsättet efter potentiella trafiksäkerhetsrisker”.

Alltså, om jag skulle köra in på en landsväg eller liknande huvudled, i vägen för en polisbil som då hade behövt bromsa kraftigt för att undvika påkörning/kollision med min bil, skulle polisen då verkligen stoppa mig för att ge mig böter på att ha ”missat väjningsplikt (vid infart på huvudled)” + eventuellt frånta mig körkortet, eller skulle polisen bara ignorera och glömma saken och låta mig köra vidare?

Hade jag varit i Lidköping och kört bil idag så hade jag med stor sannolikhet gjort samma sak som jag gjorde på uppkörningen där vid infart på en större landsväg. Jag har för övrigt skrivit till Lidköpings kommun att jag tycker den där landsvägskorsningen borde byggas om till en cirkulationsplats, för att sänka fordonens hastighet, eftersom en sån där landsvägskorsning känns fullständigt livsfarlig - med tanke på att så gott som alla fordonsförare på landsvägen bara susar förbi korsningen i cirka 80-90 km/tim.
Björn He 2023-09-30 22:41 ! Citera #
Gäst 2023-09-25
Vem tvingade dig att köra upp i Lidköping?

Olika städer kan ha någon enstaka specialare, annars är vägnätet i Sverige standardiserat.

Sluta hata Lidköping och acceptera istället att du gjorde fel och blev kuggad.

Lycka till
Jag hade inte hatat Lidköping om staden bara vore mer trafiksäker och haft bättre och säkrare vägar! Sålänge inte Lidköping har säkra vägar så borde körprovsverksamhet där förbjudas, de kan lika gärna bedriva all körprovsverksamhet i Skövde istället, där det verkar vara bättre och säkrare vägar än i Lidköping.

Förresten tycker jag nu efteråt att Staffans trafikskola hemma i Älvsjö skulle ha hjälpt mig att klara uppkörningen, när jag ändå övningskörde hos dem ett par veckor före första försöket. Hade de erbjudit mig att låna en av deras bilar för uppkörningen så hade jag haft betydligt större chans att klara mig på första försöket, med tanke på att jag hade fått slippa låna Trafikverkets förbaskade idiotbilar och med tanke på att någon av körlärarna då säkert hade åkt med mig till Västerås, där jag bokade uppkörning, och där kunnat förbereda mig genom att låta mig ta en övningskörningstur inom staden innan uppkörningen började, så att jag fick möjlighet att lära känna vägarna tillräckligt bra innan körprovet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 21:40
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo