Start > Körkortsforum > Uppkörning sollentuna

Uppkörning sollentuna

Marcus 2017-05-09 11:22 ! Citera #
Hej

Jag tog körkortet i sollentuna på tredje försöket, klarade teorin på första. Läste här mycket innan alla uppkörningar för hjälp, eftersom jag var så nervös. Nu tänkte jag att jag kan bidra lite, har ni några frågor om hur det är i sollentuna kan jag svara på de.
Nervös 2017-05-09 13:36 ! Citera #
Har du några allmäna tips? Vad fick du göra för kontroll innan ni åkte? Fick du parkera?
Gäst 1 2017-05-09 15:14 ! Citera #
Nervös 2017-05-09
Har du några allmäna tips? Vad fick du göra för kontroll innan ni åkte? Fick du parkera?
Alla får väl parkera när man gör sin uppkörning, att parkera och backa runt hörn är standard som alla måste göra oavsett vart i landet man än kör upp, för det är nått man måste kunna. Givetvis så ska man kunna allt som man kan tänkas få göra, men just dom två sakerna är nått alla inspektörer har i sina uppkörningar :)
Gäst 2017-05-09 15:46 ! Citera #
Gäst 1 2017-05-09
Alla får väl parkera när man gör sin uppkörning, att parkera och backa runt hörn är standard som alla måste göra oavsett vart i landet man än kör upp, för det är nått man måste kunna. Givetvis så ska man kunna allt som man kan tänkas få göra, men just dom två sakerna är nått alla inspektörer har i sina uppkörningar :)
Parkering i någon form får man alltid göra men jag backade endast runt hörn på en av mina fyra uppkörningar så det stämmer inte :)
Marcus 2017-05-09 21:38 ! Citera #
Tipsen är väl redan innan uppkörningen ta 2-3 lektioner. Det onödigaste jag vart med om är att ha gjort första uppkörningen. Om du tar några lektioner så har du betydligt större chans att klara första uppkörningen. Andra tipset är att köra väldigt lugnt (överdrivet lugnt). Inspektörerna gillar att se att du kör trafiksäkert och ha en rörlig blick. Ha gärna i 2ans växel i villaområde och kör på 20-25. Ha 5ans i motorväg. Lägg bara in 6an om du kör över 80km/h.

Prioriterna inte ecodriving och tänk inte så mycket på det. Alla kan hoppa över växlar, tänk på att du istället måste planera din körning och ha växel efter det. Om du ska svänga höger i en korsning om 30 meter (50väg). Lägg inte en 4an för att bromsa snabbt och lägga in 2an. Glid istället igenom på 3an och sedan 2an. Då har du en mer planerad körning och du undviker hårda inbromsningar.

Glöm inte att du har råd med några fel på uppkörningen, i min tredje och sista. Så gjorde jag 3 fel. Jag körde 60 på en 50 väg. Hon sa till mig att sänka hastigheten. Råkade att lägga in 4an istället för 2an vid låg hastighet och fick motorstopp mitt i en korsning. Och när jag skulle fickparkera vid rotebro kom jag för långt ut i bilvägen.

Det är lätt att fixera sig på de misstagen och tro att det är kört, men så länge du kör trafiksäkert och planerat, så kommer de gå bra!!!!
hehe xD 2017-05-09 21:44 ! Citera #
Gäst 1 2017-05-09
Alla får väl parkera när man gör sin uppkörning, att parkera och backa runt hörn är standard som alla måste göra oavsett vart i landet man än kör upp, för det är nått man måste kunna. Givetvis så ska man kunna allt som man kan tänkas få göra, men just dom två sakerna är nått alla inspektörer har i sina uppkörningar :)
Backade bara när jag skulle ut med bilen från parkeringen, dvs ingen backning runt hörn.

har inte heller behövt parkera direkt. men det kanske inte räknas när man bara ska lämna tillbaka bilen vid trafikverket :)
Gäst 2017-05-09 23:46 ! Citera #
hehe xD 2017-05-09
Backade bara när jag skulle ut med bilen från parkeringen, dvs ingen backning runt hörn.

har inte heller behövt parkera direkt. men det kanske inte räknas när man bara ska lämna tillbaka bilen vid trafikverket :)
Eftersom du backade ut från parkeringen så fick du ju uppvisa där att du kan just backmomentet :)
Och alla parkerar, vare sig man får göra det när man är ute och kör eller när man kommer tillbaka till Trafikverket, så jo, både parkering och backning ingår alltid!
Gäst 2017-05-09 23:48 ! Citera #
Gäst 2017-05-09
Parkering i någon form får man alltid göra men jag backade endast runt hörn på en av mina fyra uppkörningar så det stämmer inte :)
Eftersom du gjorde det på din första uppkörning så antar jag att du vart godkänd på den punkten och därmed inte behövde göra om det. Om en inspektör får en aspirant som har kuggat tidigare så fokuserar inspektören mer på vilka brister du har, inte vilka moment du redan har klarat...
’nervös’ 2017-05-10 09:17 ! Citera #
Tack för svaret!! Jag ska också köra upp i sollentuna så tänkte om du vet några av de vanligaste trafiksituationer man stöter på där, aldrig kört i sollentuna hehe..
Förstår att de på nåt sätt alltid ingår parkering men tänkte mer vilken typ av pakering :p
Gäst 2017-05-10 15:13 ! Citera #
’nervös’ 2017-05-10
Tack för svaret!! Jag ska också köra upp i sollentuna så tänkte om du vet några av de vanligaste trafiksituationer man stöter på där, aldrig kört i sollentuna hehe..
Förstår att de på nåt sätt alltid ingår parkering men tänkte mer vilken typ av pakering :p
Gällande parkering så är det svårt att säga vad just du kommer få göra. Men du ska nog vara förberedd på att få kunna göra alla sorters parkeringar, vissa får bara köra rätt in mellan två bilar, medans andra får backparkera mellan bilar och göra en fickparkering. Själv fick jag både fickparkera och köra rätt in mellan två bilar när jag skulle parkera.

Trafiksituationerna beror på vilken tid du ska köra upp, kör du upp mitt i morgonrusning så kan du räkna med mycket bilar, så där gäller det att vara extra uppmärksam på alla speglar och döda vinkeln. Kör du upp efter morgonrusningen så är det lite lugnare :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov