Start > Körkortsforum > Stanna vid rödljus - hur nära …

Stanna vid rödljus - hur nära placera min bil till bilen framför

Nisse 2017-05-01 15:17 ! Citera #
Hur nära ska man stå bakom bilen som står framför - exempelvis vid ett rödljus?

Köra för nära = krock om någon kör in i mig och jag inte hinner bromsa.

köra för långt ifrån = icke miljövänligt..

Vad gäller?
Gäst 2017-05-01 17:18 ! Citera #
Vänd på frågan, hur skulle du själv vilja ha en bil bakom dig?
Väldigt tätt inpå eller ha en meter i mellan dig och bilen bakom?
Gäst 2017-05-02 12:40 ! Citera #
Gäst 2017-05-01
Vänd på frågan, hur skulle du själv vilja ha en bil bakom dig?
Väldigt tätt inpå eller ha en meter i mellan dig och bilen bakom?
Bra där :)
Johnny 2017-05-02 13:52 ! Citera #
Svårt att säga exakt men kring en meter rent generellt. Framför allt om ni står lite i en uppförsbacke. Den framför kanske är ovan bilen och rullar ett par decimeter bakåt innan vederbörande hittat dragläget tex. Skulle denne rulla in i dig så kan du åka på det för att inte ha hållt avstånd. Det har blivit hårdare och hårdare på det där med att hålla avstånd och det är nästan alltid den som är bakom som blir skyldig.
Gäst 2017-05-02 23:20 ! Citera #
Johnny 2017-05-02
Svårt att säga exakt men kring en meter rent generellt. Framför allt om ni står lite i en uppförsbacke. Den framför kanske är ovan bilen och rullar ett par decimeter bakåt innan vederbörande hittat dragläget tex. Skulle denne rulla in i dig så kan du åka på det för att inte ha hållt avstånd. Det har blivit hårdare och hårdare på det där med att hålla avstånd och det är nästan alltid den som är bakom som blir skyldig.
Absolut, men det säger sig självt om man har lite sunt förnuft att inte ställa sig för nära en bil om man kommer till korsning med kö i och där det inte är plan mark :) Då är det ganska öppen bart att man lämnar åtminstone en halv meter till bilen framför.
Gäst 2017-05-03 14:59 ! Citera #
2 meter funkar perfekt vare sig det är en backe eller plant underlag. Bakom lastbilar och bussar 4 meter minst så slipper ni massa sot och hemska lukter när dom startar
Gäst 2017-05-03 17:16 ! Citera #
Gäst 2017-05-03
2 meter funkar perfekt vare sig det är en backe eller plant underlag. Bakom lastbilar och bussar 4 meter minst så slipper ni massa sot och hemska lukter när dom startar
2 och 4 meter !?!?!?!.....
Herregud vad mycket onödig plats du tar upp/lämnar för andra som kanske också vill stanna i samma kö.
Gör du så på dina körlektioner också? Och i sådana fall, hur kan din körlärare godkänna dig?
Gäst 2017-05-03 18:55 ! Citera #
Gäst 2017-05-03
2 och 4 meter !?!?!?!.....
Herregud vad mycket onödig plats du tar upp/lämnar för andra som kanske också vill stanna i samma kö.
Gör du så på dina körlektioner också? Och i sådana fall, hur kan din körlärare godkänna dig?
Va? 2 meter är väll ingenting, man ska hålla avstånd, vad händer om bilen framför börjar rulla bakåt? Du hinner åtminstone ge en signal, Eller om bilen bakom ligger alldeles för nära, då finns det en möjlighet för dig att köra lite längre fram, kör med framförhållning, det finns inget värre när bilarna bakom ligger och slickar en i baken.
2 meter? 2017-05-03 19:49 ! Citera #
Gäst 2017-05-03
Va? 2 meter är väll ingenting, man ska hålla avstånd, vad händer om bilen framför börjar rulla bakåt? Du hinner åtminstone ge en signal, Eller om bilen bakom ligger alldeles för nära, då finns det en möjlighet för dig att köra lite längre fram, kör med framförhållning, det finns inget värre när bilarna bakom ligger och slickar en i baken.
Så du anser att det är normalt för fordon att rulla bakåt över 2 meter?!?! Sätt dig in i denna situation, det är rusningstrafik och kö så långt ögat kan se. Den kö du står i leder in till nästa fil som blockerar trafiken. Ska du då ha ditt avstånd på 2-4 meter för att en bil kan rulla tillbaka, eller ska du hålla ett avstånd på kanske 1 meter så att färre bilar blockerar bakomvarande trafik?
Gäst 2017-05-03 21:14 ! Citera #
2 meter? 2017-05-03
Så du anser att det är normalt för fordon att rulla bakåt över 2 meter?!?! Sätt dig in i denna situation, det är rusningstrafik och kö så långt ögat kan se. Den kö du står i leder in till nästa fil som blockerar trafiken. Ska du då ha ditt avstånd på 2-4 meter för att en bil kan rulla tillbaka, eller ska du hålla ett avstånd på kanske 1 meter så att färre bilar blockerar bakomvarande trafik?
Det har hänt mig 2 gånger att jag fått ge signal för att bilarna rullat bak åt mitt håll, riktigt obehagligt, nja nu skrev jag inte att jag ställer mig 2 meter överallt hela tiden, vilket jag ber om ursäkt för att jag inte skrev, är det en sån situation du beskriver så får man ju anpassa efter den, men är det lungna gatan så fungerar 2 meter alldeles utmärkt. Min körlärare tyckte inte om det, men jag gjorde och uppenbarligen min uppkörnings inspektör också.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo