Start > Körkortsforum > Betalar handledare

Betalar handledare

Sebbe 2017-04-19 09:47 ! Citera #
Hej,

Jag har en vän som är min handledare. Jag betalar 200kr/timma.

Helt och håller rimligt att jag betalar! Varför ska hen offra sin tid för mig, min fråga är mer huruvida summan är rimlig.

Det är ju helt klart att det är billigare än körskolans körning (dock skillnad på kvalitet naturligtvis)

Åsikter?
Guest 2017-04-19 14:20 ! Citera #
Orimligt att betala, överhuvudtaget. Får du kvitto på dina 200,-? Om inte så är det svartjobb din handledare sysslar med. Vill alltså bara tjäna extra pengar.
Jag är också handledare. Skulle aldrig drömma om att ta betalt av min son eller hans kompis. Däremot tankar de bilen motsvarande för vad de kör. Precis som jag själv skulle göra. Också en form av kompensation, men mer rimlig.
Gäst 2017-04-19 15:41 ! Citera #
Guest 2017-04-19
Orimligt att betala, överhuvudtaget. Får du kvitto på dina 200,-? Om inte så är det svartjobb din handledare sysslar med. Vill alltså bara tjäna extra pengar.
Jag är också handledare. Skulle aldrig drömma om att ta betalt av min son eller hans kompis. Däremot tankar de bilen motsvarande för vad de kör. Precis som jag själv skulle göra. Också en form av kompensation, men mer rimlig.
Man får anställa någon privat och betala max 1000kr. Om jag inte är helt ute o cyklar.
Sebbe 2017-04-19 16:28 ! Citera #
Jag skulle heller aldrig ta betalt om en vän ber mig övningsköra. Bensin naturligtvis men inte mer än så.
Sen har jag ingen bekant som jag kan köra med/mångdträna. Och då måste jag betala ändå. Men det blir ju väldigt dyrt att betala de pengarna till någon som inte är utbildad.

Blir lite kluven...
ÅSIKTER 2017-04-23 00:15 ! Citera #
Du ber om åsikter angående om det är moraliskt rätt att kräva betalt för att vara handledare? Det i sig säger ju att du känner dig utnyttjad. Om svaret är nej så sluta klaga och öppna plånboken.
Gäst 2017-04-23 00:48 ! Citera #
ÅSIKTER 2017-04-23
Du ber om åsikter angående om det är moraliskt rätt att kräva betalt för att vara handledare? Det i sig säger ju att du känner dig utnyttjad. Om svaret är nej så sluta klaga och öppna plånboken.
Har du en dålig dag så att du måste kommentera på alla inlägg?
Gäst 2017-04-23 14:41 ! Citera #
Gäst 2017-04-23
Har du en dålig dag så att du måste kommentera på alla inlägg?
Nej! Jag ger relevant information till förhållandevis dumma frågor och påståenden. Hade du något mer att komma med?
Mehlee 2018-08-17 09:34 ! Citera #
Nu är tråden något gammal, men om 200kr är mycket det är naturligtvis en definitions fråga.
Om ”kompisen” är en SK vanlig bilist dvs en i mängden så är det lite i överkant. Är kompisen en vaken person som vet vad ett fordon är, hur man framför den osv. Som det sutom har många mil i bagagen eller är rent av en yrkesförare så är det rätt liten avgift samtidigt säkert bättre och smartare val än att betala de flästa ”körkortslärare”

Jag skriver detta då jag själv hjälp 2 att ta körkort (uppkörning klarad på första försöket av båda) har varit yrekförare i 6år med många tusen mil i bagaget.

Men åter igen för er som läser detta och skall ta körkort. Tänk på att körskolelärare är utbildade, deras bilar är avsedda för övning och att deras företag har de försäkningar som behövs. Samt att de tar betalt där efter.
Känner ni nån som jag nämnde innan? Ja det är bara köra privat!
Tyra M 2019-01-09 20:27 ! Citera #
Alltså nej man ska inte betala en handledare pengar! Man betala redan mycket pengar för att får riktig professionell hjälp på körskolan - handledaren är där för att hjälpa dig och guida dig genom boken.
Johanna 2019-01-09 20:41 ! Citera #
+1 Tyra

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest