När har man friläge?
Blir så himla förvirrad! ???? Vissa säger att man ska ha friläge och handbroms när man parkerar och vissa säger
ettan eller backen.. Vad är rätt egentligen? Vad hade ni gjort på uppkörningen?
När ska man egentligen använda friläge? Får man använda det i några sekunder om man inte vet om man ska växla över till 1:an eller 2:an? Eller är det helt förbjudet att ens befinna sig i friläge?
Tacksam..
Parkerar du bilen så sätter du bilen i växel och eller alternativt drar åt handbromsen. Att sätta bilen i växel förhindrar bilen från att komma i rullning som däremot skulle kunna ske om den befann sig i friläge. Jag hade bilen i friläge när jag stod vid rödljus och det blev jag godkänd på.
På uppkörning spelar det ingen som helst roll. Men vill man spara på bilen är det bra att lägga i friläge + handbroms när man väntar på tåg, parkerar plant, osv. Parkerar du dock i motlut, lägg i ettans växel och handbroms. I medlut, backen och handbroms.
Friläge är det bästa i morderna bilar, man måste ha det för att start/stoppfunktionen ska aktiveras.
Jag vet inte exakt vad man får lära sig på trafikskolan, men när man stannar eller parkerar så anser jag att det är säkrast att ha 1:ans växel alternativt backväxeln ilagd, för att hålla bilen stillastående, med tanke på risken för bilen att komma i rörelse i händelse att handbromsen plötsligt havererar - men sålänge handbromsen är i funktion så ska man naturligt dra åt den, i varje fall vid parkering på kraftigare lutningar.
Vissa övningskörningslärare lär kanske sin elev att ha handbromsen åtdragen medan man stannar vid rött ljus, men jag själv upplever att det är en olämplig vana, för det är mycket lämpligare och dessutom lättast att starta vid grönt ljus att, istället för att ha handbromsen i, trampa ned bromspedalen - och det är ändå ingen skillnad mellan att ha handbromsen i och att hålla bromspedalen nere för bilen är ju stillastående alldeles oavsett.
Vad gäller friläge vid rött ljus så är det rimligast i modernare bilar, men mindre rimligt i äldre, att lägga växeln i neutralt läge medan man stannar vid stoppsignal. Modernare bilar är ju konstruerade för att tillfälligt stänga av motorn när bilen är stillastående i neutralt växelläge och starta motorn på nytt så fort man trampar på kopplingen för att lägga i startväxeln (strax före växling till grönt ljus) - och det är därför miljövänligt att lägga växeln i neutralt läge medan man tillfälligt är stillastående med en nyare bil, medan det däremot gör mer skada än nytta i en äldre bil som inte har sådan motorfunktion.
På en automatväxlad bil är det såvitt jag vet läge N som är neutralt läge, som skall vara ilagt när bilen är tillfälligt stillastående (exempelvis vid rött ljus). Men jag undrar om det verkligen är skillnad mellan att ha läge N ilagt och att hålla bromspedalen nere, det går snabbare att starta vid grönt ljus om man håller bromspedalen nere istället för att ha läge N ilagt.
Nån snubbe skrev för övrigt att i en trafiksituation som denna nämnda så är det rimligast att bromsa med vänster fot (även om trafiklärarna kanske lär sina elever att alltid använda höger fot för att bromsa), för genom att hålla bromspedalen nere med vänster fot så kan man vid start från stillastående läge släppa upp bromsen och samtidigt ge gas med höger fot - istället för att behöva flytta höger fot från broms- till gaspedal för att kunna gasa - precis som att man släpper upp kopplingen med vänster fot och gasar med höger vid start med manuellt växlad bil, vilket är det snabbaste sättet att starta; det går ju inte lika fort att starta om man bromsar med höger fot och måste släppa bromsen innan man kan börja gasa.
På SAAB:s bilar är man alltid tvungen att ha backväxeln ilagd när man stannar eller parkerar, för det går ju inte att ta nyckeln ur tändlåset utan backväxeln ilagd på SAAB-bilar, för de är tydligen utrustade med en spärr som ”låser fast” nyckeln sålänge inte backväxeln är ilagd - och man ska naturligtvis inte stanna eller parkera ett fordon med nyckeln kvar i bilen; enligt Trafikförordningen måste en fordonsförare som stannat eller parkerat alltid se till att hindra fordonet från att kunna användas av någon av misstag och att kunna komma i rörelse av sig självt.
När fordonet är stillastående så är det väl nödvändigt att ha antingen startväxeln eller backväxeln ilagd, som ”håller fast” fordonet i stillastående läge, för att hindra fordonet från att komma i rörelse i händelse att handbromsen havererar. Det måste vara så SAAB tänkte med spärren som hindrar nyckeln från att tas ur tändlåset utan backväxeln ilagd.
På SAAB:s bilar är man alltid tvungen att ha backväxeln ilagd när man stannar eller parkerar, för det går ju inte att ta nyckeln ur tändlåset utan backväxeln ilagd på SAAB-bilar, för de är tydligen utrustade med en spärr som ”låser fast” nyckeln sålänge inte backväxeln är ilagd - och man ska naturligtvis inte stanna eller parkera ett fordon med nyckeln kvar i bilen; enligt Trafikförordningen måste en fordonsförare som stannat eller parkerat alltid se till att hindra fordonet från att kunna användas av någon av misstag och att kunna komma i rörelse av sig självt.
När fordonet är stillastående så är det väl nödvändigt att ha antingen startväxeln eller backväxeln ilagd, som ”håller fast” fordonet i stillastående läge, för att hindra fordonet från att komma i rörelse i händelse att handbromsen havererar. Det måste vara så SAAB tänkte med spärren som hindrar nyckeln från att tas ur tändlåset utan backväxeln ilagd.
Saab tänkte att om nån tjuvkopplar bilen kan man bara backa pga spaken är låst.
Det gäller dock inte 9-3 03- där du kan ha valfri växel och ta ut nyckeln samt nya 9-5 som har keyless.
Hur som haver, ha både pbroms och växel i vid parkering för extra säkerhet.
Saab tänkte att om nån tjuvkopplar bilen kan man bara backa pga spaken är låst.
Det gäller dock inte 9-3 03- där du kan ha valfri växel och ta ut nyckeln samt nya 9-5 som har keyless.
Hur som haver, ha både pbroms och växel i vid parkering för extra säkerhet.
Jag önskar att Volvo kunde ha tänkt som SAAB. Volvo borde tycker jag tillämpa gammal SAAB-teknik nu när Volvo är enda aktiva svenska bilmärket, sedan SAAB gick i konkurs till följd av 2008-2009 års finanskris. (Volvo ägdes tydligen av Ford 1999-2010 liksom att SAAB ägdes av General Motors).
Jag önskar att Volvo kunde ha tänkt som SAAB. Volvo borde tycker jag tillämpa gammal SAAB-teknik nu när Volvo är enda aktiva svenska bilmärket, sedan SAAB gick i konkurs till följd av 2008-2009 års finanskris. (Volvo ägdes tydligen av Ford 1999-2010 liksom att SAAB ägdes av General Motors).
1) I princip omöjligt att tjuvkoppla nya bilar pga all datorisering.
2) Automat på nya bilar, alltså P-växel.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget