Start > Körkortsforum > Backningsövningar förstör mig

Backningsövningar förstör mig

Gäst 2010-04-21 21:12 ! Citera #
Kom ihåg att det är förbjudet att stanna/backa på motorvägen.
jimboba9 2010-04-23 16:08 ! Citera #
Det finns olika bra metoder din lärare säkert kan som du kan dra nytta av, exempelvis vid fuickpaktering och att backa in bilen.och hindra inte trafiken när du backar.
mattlo 2010-05-07 15:51 ! Citera #
Testa en annan körlärare för en lektion! Och SLAPPNA AV. Det är en blockering, snart sitter det perfekt!

Herregud, jag lyckades aldrig ens plugga matte med mina föräldrar, föräldrar är sällan de bästa lärarna för sina barn, det är så mycket känslor inblandat...
SiDDHaPPy 2010-05-08 12:37 ! Citera #
HannaB
Jo, jag vet itne om backning brukar vara en av de svåraste momenten för många, men jag kan säga att jag måste nog vara ett extremt fall. Vet absolut inte hur jag ska lösa det, för fattar varken min körlärares eller pappas förklaringar vid backning runt ett hörn. Min körlärare vill att bilen inte får gå ut en enda decimeter när vi kommit i själva hörnet, vilket antagligen är rätt, och pappa blir otålig och arg efter 10 minuter om det inte går bra. Han säger att han inte fattar hur jag inte klarar av det när jag borde göra det efter 2 timmars dubbellektion backning på körskolan och dagen efter även med honom. Faktum är att han har rätt, jag vet ju vilket håll jag ska vrida ratten osv, men i själva svängen och upprättningen därefter blir jag totalt förvirrad. Varje gång jag tränar backning runt hörn frågar jag mig själv varför jag ens började övningsköra. När andra blir så arga ( som pappa) och tittar konstigt på mig ( som min körlärare) fattar jag ju att jag inte har kapacitet till sånt. Efter backningsövningarna då jag ska köra rakt fram får jag blackout och mår dåligt så att jag får motorstopp fast jag nästintill aldrig brukar få det.

I övrigt har jag kommit ganska lagm långt i min utbildning, har kört både genom stan och mindre och större landsväg, men varje gång jag ska backa får jag sådan panik att jag verkligen, verkligen funderar varför i helvete började ajg övningsköra.

Tänkte bara skriva av mig lite, för att se om det finns fler som har problem med just backning, spec. runt ett hörn. OCh om ni kan dela med er av era historier... Ni behöver inte förklara hur man gör då man backar runt ett hörn, för jag har både läst , läst och lyssnat och provat på, men det fungerar inte. :(



Jag ber i förväg om ursäkt ifall jag upprepar någonting som någon annan redan har sagt.
Som någon tidigare skrivit är det troligen inte kunskapen som saknas, utan ditt problem är mer psykologiskt. Sättet du skriver på och så som du förklarar tyder på att du byggt upp en stor rädsla för att förlora någonting. Tänk dig att du är jättebra på att pricka rätt i pilkastning, men helt plötsligt står någonting viktigt på spel; om du missar den här gången förlorar någon sitt liv, du kommer troligtvis misslyckas om du är stresskänslig.
Jag föreslår att du övar mer på att hantera stress eftersom du kommer att behöva den kunskapen i trafiken, sedan ska du fråga dig själv om din far är en lämplig person att övningsköra med. Har du ingen annan?
Jag tycker även att du ska försöka få en annan körlärare då det är hans/hennes jobb att utbilda DIG på bästa sätt, det är trots allt en utbildning, och en bra lärare anpassar sig efter individen just under utildningen. När du sedan ska köra upp är det du som har det stora ansvaret, tills dess ska den du betalar att utbilda dig se till att du utvecklas på bästa sätt. Ingen normal människa som fått ett jobb/uppdrag (du har faktiskt ”anställt” körläraren för att utbilda dig med dina pengar) sitter och surar för att det inte går som han/hon vill.
Du behöver öva med någon som är lugn och låter DIG rätta till misstagen, man kan behöva upprepa gång på gång och då hjälper det inte alls att någon sitter och skriker ”FEL FEL FEL”. På det sättet får du inte en chans att tänka på hur du ska göra rätt utan du kommer bara att vilja få tyst på den irriterande rösten.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 19:43
1
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov