Start > Körkortsforum > Backningsövningar förstör mig

Backningsövningar förstör mig

HannaB 2009-12-12 16:15 ! Citera #
Jo, jag vet itne om backning brukar vara en av de svåraste momenten för många, men jag kan säga att jag måste nog vara ett extremt fall. Vet absolut inte hur jag ska lösa det, för fattar varken min körlärares eller pappas förklaringar vid backning runt ett hörn. Min körlärare vill att bilen inte får gå ut en enda decimeter när vi kommit i själva hörnet, vilket antagligen är rätt, och pappa blir otålig och arg efter 10 minuter om det inte går bra. Han säger att han inte fattar hur jag inte klarar av det när jag borde göra det efter 2 timmars dubbellektion backning på körskolan och dagen efter även med honom. Faktum är att han har rätt, jag vet ju vilket håll jag ska vrida ratten osv, men i själva svängen och upprättningen därefter blir jag totalt förvirrad. Varje gång jag tränar backning runt hörn frågar jag mig själv varför jag ens började övningsköra. När andra blir så arga ( som pappa) och tittar konstigt på mig ( som min körlärare) fattar jag ju att jag inte har kapacitet till sånt. Efter backningsövningarna då jag ska köra rakt fram får jag blackout och mår dåligt så att jag får motorstopp fast jag nästintill aldrig brukar få det.

I övrigt har jag kommit ganska lagm långt i min utbildning, har kört både genom stan och mindre och större landsväg, men varje gång jag ska backa får jag sådan panik att jag verkligen, verkligen funderar varför i helvete började ajg övningsköra.

Tänkte bara skriva av mig lite, för att se om det finns fler som har problem med just backning, spec. runt ett hörn. OCh om ni kan dela med er av era historier... Ni behöver inte förklara hur man gör då man backar runt ett hörn, för jag har både läst , läst och lyssnat och provat på, men det fungerar inte. :(
Gäst 2009-12-12 20:04 ! Citera #
Det du ska tänka på vid backning är att det är bakhjulenhjulen som vrids. Så du ska börja svänga när bakhjulen är vid hörnet och följa det.
Dont panic 2009-12-12 22:06 ! Citera #
Hm, det var ju synd. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga då jag aldrig haft problem med backning.
Ett tips som du antagligen redan vet om är: När du backar runt ett hörn så ska du kolla i den högra sidospegeln för att se hur nära kanten du är, fråga din far om detta. Han kan nog förklara mera.
Du kan ju försöka lära dig backa runt ett hörn på det sättet först, sen när du kan det så börjar du kolla runt om dig också(om det kommer bilar or whatever), för det kommer du att få göra som fan när du kör upp.
Stressa inte när du backar, ta det lugnt.
Gäst 2009-12-21 19:50 ! Citera #
Det låter lite som att du börjat få en mental blockering, eftersom du beskriver det som att du i andra avseenden kommit långt framåt i utbildningen, men i det här momentet är fast väldigt tidigt.
Antagligen har du all kunskap som behövs för det och förmågan att klara det galant, men det låter som att du känner en hel del extern press att klara det.

Ifall du känner dig stressad i backsituationen och låser dig till den grad att du ger upp och inte kan fullfölja backningen så är nog enda botemedlet att försöka ta det lugnt, och fortsätta öva tills personligt uppbyggda stress för momentet är borta.

Här kommer ett alternativ som jag tror skulle fungera väldigt bra i ditt fall:
Ifall ni har ett lämpligt ställe (exempelsevis en inhägnad gård helt utan trafik) kolla då ifall du kan få öva själv i bilen, medans din pappa sitter och utför någon annan syssla med uppsikt över dig.
Dels kommer du ha mycket mer tid på dig, då ingen kommer sitta och stressa dig eller bli arg bredvid dig.
Din pappa kommer även att kunna se bättre vad du gör för fel rent tekniskt, det kan ibland vara väldigt svårt att se ifrån passagerarsätet utan att hålla i ratten själv.
Det skulle kunna vara så att mycket av hans frustration är för att han känner sig ”maktlös” i passagerarsätet. Han skulle säkert gärna vilja kunna ta tag i ratten och hjälpa dig. Det kan också vara att han blir irriterad över det faktum att han inte är helt 100 % säker på hur du ska ratta för att räta ut dig. (Det är som sagt väldigt svårt att avgöra det från passagerarstolen utan att ratta själv).

För att det ska funka måste du såklart känna att ni har tid på er och att din pappa har tid att vänta där ett tag, för det är själva stressen vi vill ta bort i momentet.
När du väl lyckats backa ordentligt några gånger kommer det gå jättefort för dig att lära dig det flytande.

Berätta gärna hur det går!
Gäst 2010-01-01 00:40 ! Citera #
Ush hatar backningen runt hörnet,. kör ju också privat då min pappa är min handledare. jag vet inte hur många gånger han ha skällt på mig. och varje gång han säger att vi ska öva på backningen får jag ångest så att benen börjar skaka. Men försök att vara lugn för du kommer att lära dig för eller senare! :D
Gäst 2010-01-06 16:17 ! Citera #
Jag hatar att backa i kurva. Det går aldrig nu för tiden och jag skulle vilja skylla det på snön men det är nog inte rätt :lol: Det är svårt det med att hålla koll på allt. Det känns osäkert om jag kollar för mycket och kontrollanten kanske inte ta mig på allvar..
Gäst 2010-01-16 17:36 ! Citera #
Hej

När jag läser detta blir jag glad att jag inte övningskör med föräldrar. Har hört så många exempel på att det inte funkar bra. Kan det ha att göra med vem man övningskör med och inte bara att det är svårt att backa???

Själv har jag nu en superbra körskollärare. Han uppmuntrar och berömmer när man gör något bra, vilket gör att man känner sig stärkt och tror på sin egen förmåga. När man tror att man kan kan man faktiskt mer. När han ser att jag inte vet hur man ska göra. Berättar han på ett tydligt och enkelt sätt (med bilder) hur man gör på bästa sätt tex. hur man kör i en rondell. Sedan får jag öva det utan att hela tiden höra alla fel jag gör. Oftast vet man vad man gör fel men behöver tid att lära sig göra rätt. Det är inte något konstigt att man måste öva om och om igen. Första gången jag backtränade runt hörn gick det inte alla speciellt bra. nästa gång gick det lite bättre och nu går det riktigt bra. Det gäller att inte ge upp utan att kämpa vidare. Du kommer säkert att lära dig :) Får du för mycket negativ kritik är mitt råd att köra med någon annan!

MVH R-M
Bella 2010-03-25 14:18 ! Citera #
Hahaha! jag är nästan i samma sits som du! Backa är verkligen assvårt! det är ju inte alls som att köra fram... min mamma blev också arg på mig, efter 2 min av misslyckande, irriterad och arg på min dumhet.. ängslig blev jag av detta o funderade faktiskt på att lägga ner skiten eftersom det kändes som världens ände... dock, efter en timmes försök så ändrade jag sidobackspegeln, helt plötsligt funkade det! o helt plötsligt fick jag bara in känslan för bilen, hur stor rumpan vad på den, o hur mycket/lite jag skulle svänga för att inte komma snett i min backn. mitt tips: GE INTE UPP TROTS ATT DU VÄLDIGT GÄRNA SKULLE VILJA GÖRA DET NU, GÖR OM SKITEN IGEN IGEN IGEN IGEN.. IGNORERA ATT DE SOM SITTER BREDVID DIG SITTER O TJURAR, FÖRSÖK IAF ATT IGNORERA DEM. FÅ IN KÄNSLAN SJÄLV, det hjälpte inte mycket när min mamma försökte förklara för mig ”ja, börja svänga vd 25%”.. 25%?!!?! fattar du nåt? inte jag iaf.. men sa inget o fixade det genom in egen intuition o inte hennes 25%, trots att hon nu faktiskt tror att det var tack vare hennes tips som jag grejade det till slut.. haha...
Gäst 2010-03-25 16:24 ! Citera #
Jag tyckte oxå att backning var svårt i början och hade ingen aning var jag skulle hålla blicken, men nu när jag övat mycket är det en simpel sak, öva lite varje gång så sätter det sig
Per 2010-04-21 20:46 ! Citera #
Jag hatar att backa på motorvägen, det är så många bilar som kommer bakifrån och så går det oftast så fort!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 23:52
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov