Start > Körkortsforum > Uppkörning Uppsala/Västerås

Uppkörning Uppsala/Västerås

L.N. 2017-03-17 21:42 ! Citera #
Jag är snart 30,bor i Uppsala,har kört mycket privat och 15 lektioner via körskolan nu på slutet,innan uppkörningen.Tänkte bara putsa till det som behövs och få lite tips av en lärare.
Bokade en tid (i Uppsala) för teori i Januari och klarade på en gång 63 rätt av 65.Nöjd som fan!
Tid för uppkörningen hade de inte före MARS!!! Men jag och min lärare tyckte att det var helt ok,för att jag kör bra och är redo.Men...nej! Kuggade på första gången.Han tyckte att jag körde för försiktigt!?!?! Va??? Om man kör i Flogsta/Studentstaden där cyklister från Bangladesh regnar stup i kvart och kör 43-45 där man har 50 är det FÖR försiktigt ?!?! ....Ok...jag bokade en ny tid... Den här gången bad jag min lärare sitta i baksätet.Kuggade igen!!!...Den här gubben pratade om sitt privatliv,separation och gav instruktionerna sent och otydligt.Men ändå var jag säker på att jag klarat det. Men icke...Han gav mig långa,diffusa förklaringar och sa att det kanske är dags att göra om teori provet!...VA??? VARFÖR???
Min körlärare till och med pratade med honom och fattade INGENTING,varför jag hade inte klarat det.
Allt slutade med att min lärare direkt bokade en ny tid i Västerås (för att det fanns inga tider i Uppsala och det var bara en dag kvar innan den där 2 mån. per. har gått ut) och dagen därefter åkte vi till Västerås!
Jag körde hela vägen till dit.Har ALDRIG varit där! Var nervös som fan! Fick en instruktör.
Vi körde 45 min,landsväg mot Barkarö,vänster sväng på landsväg,parkering (backa mellan 2 bilar),backa runt hörn,rondeller...Han var lugn,jag kunde fråga om jag missuppfattade nånting,han sa att ingen kör perfekt så jag ska slappna av och ska försöka göra mitt bästa. Och jag klarade allt!!! Han bara sa-”Du kör riktigt bra!Grattis Linda!” Hur FAN klarade jag inte provet 2ggr där jag bor och känner gator,har kört massor,men körde utan problem på ett ställe där jag har aldrig varit?!?!?
Jag skulle lätt rekommendera att köra upp i Västerår.Bara ha koll på Högerregel och körfil.Det finns många såna tillfälle där 2 filar blir ett,ganska ofta.
Lycka till ni alla som ska köra upp snart! :)
M 2017-03-29 15:45 ! Citera #
Åh gud, jag ska köra upp i Uppsala i nästa vecka. Detta är min mardröm. Är ganska ny i stan och hittar inte så bra men har kört med körskolan inne i stan.
Förarprövaren 2017-03-29 17:09 ! Citera #
M 2017-03-29
Åh gud, jag ska köra upp i Uppsala i nästa vecka. Detta är min mardröm. Är ganska ny i stan och hittar inte så bra men har kört med körskolan inne i stan.
Hej M!
Oroa dig inte och ta inte allt du läser om inspektörer mm på alltför stort allvar. Jag arbetade som trafikinspektör på Trafikverket Förarprov i Uppsala i ca fem år och är väldigt bekant med de flesta inspektörerna där. Det som trådskaparen skrev om Uppsala, skriver andra om Västerås eller om vilken annan provort som helst. Uppsalas trafikinspektörer är inte bättre eller sämre, hårdare eller mjukare, justare eller ojustare än några andra. De vill att du ska lyckas! Slappna av, gör ditt allra bästa och kom ihåg att din körning inte måste vara perfekt för att bli godkänd.

Vill du läsa mer från en f.d. trafikinspektör så gå in på min blogg: www.uppkorningsblog.com
/Rune
M 2017-03-29 19:59 ! Citera #
Tack Rune! Känner mig ganska lugn egentligen men vill så gärna ta kortet och behöver det verkligen (ensam småbarnsmamma) så typiskt om jag hamnar hos en suris så jag blir nervös och kuggar. Ska kolla in bloggen!
Förarprövaren 2017-03-29 20:13 ! Citera #
M 2017-03-29
Tack Rune! Känner mig ganska lugn egentligen men vill så gärna ta kortet och behöver det verkligen (ensam småbarnsmamma) så typiskt om jag hamnar hos en suris så jag blir nervös och kuggar. Ska kolla in bloggen!
Hej igen M!
Det finns inga surisar bland inspektörerna i Uppsala. De är alla vanliga människor precis som du och jag. Om du kommer ihåg får du gärna hälsa från mig.
F 2017-03-29 21:54 ! Citera #
När jag körde upp i Uppsala för ett år sedan träffade jag en mycket trevlig och professionell förarprövare. Nervositeten försvann tack vare hens vänliga bemötande och jag kunde koncentrera mig på det viktiga - själva bilkörningen.
Panik 2017-04-06 21:31 ! Citera #
Hej!
Körde upp i Uppsala idag för andra gången och klarade det TROTS att jag fick en mindre panikångestattack under körningen. De sa att de märkte att jag mådde väldigt dåligt men att jag trots det körde på ett riskfritt och lugnt sätt. Tror inte att Uppsala är svårare än någon annan stad, det viktiga är helt enkelt att man kan köra säkert.
M 2017-04-11 10:24 ! Citera #
Jag kuggade. Gubben jag körde med var väldigt opedagogisk och rentav otrevlig så jag blev skitnervös och körde som en sopa.
M 2017-04-12 16:49 ! Citera #
...men idag klarade jag uppkörningen i Gävle. Ge aldrig upp!!
Sydneyswe 2017-06-01 16:18 ! Citera #
Hej Alla trevliga!

Vill gärna ha lite tips om uppkörning i uppsala stan. Jag är från Norrtälje och har förrare prov den 7 juni. Jag har kört ca 20 år i Indien och Australien och några månader i . Jag blev kuggad en gång i körprov i Norrtälje och kunde inte boka något tid förran Sept. Många skrämmde mig att uppsala är en av värsta stad att få körkort och jag har ingen åning om vilka gatar inspektören tar bilen överhuvudtåget och vilka gator lite krångliga. Tack på förhand.

San

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor