Start > Körkortsforum > Uppkörning kuggad

Uppkörning kuggad

Gäst 2017-05-30 15:46 ! Citera #
Dafuq dude 2017-02-21
Man ska kunna köra alla bilar? Är du dum eller?

Du fattar väl att det tar tid att vänja sig vid en ny bil om man aldrig tidigare har kört den förut?

Körde upp i en Volvo S60 2015/2016 och det tog ett tag att vänja sig vid den.

Att säga att man ska kunna köra alla bilar är absurt.
Man ska kunna köra vilken bil som helst, vart som helst och vid vilken tidpunkt som helst. Kan man inte det ska man inte ha körkort punkt slut. Att det tar tid att vänja sig är inget annat än en dålig ursäkt, kan man köra bil ska man ha känslan från början, annars kan man ta bussen. Att skydda en dålig ursäkt är absurt. :lol:
Gäst 2017-05-30 22:36 ! Citera #
Gäst 2017-05-30
Man ska kunna köra vilken bil som helst, vart som helst och vid vilken tidpunkt som helst. Kan man inte det ska man inte ha körkort punkt slut. Att det tar tid att vänja sig är inget annat än en dålig ursäkt, kan man köra bil ska man ha känslan från början, annars kan man ta bussen. Att skydda en dålig ursäkt är absurt. :lol:
Det tar ett par minuter att lära känna kopplingen du vet ... även bilens storlek osv, eller du kanske inte har körkort?

Det är självfallet ingen bortförklaring, men du måste ta hänsyn till att kopplingen är olika, mvh en som kört en jävla massa fordon ...
Gäst 2017-05-31 14:15 ! Citera #
Gäst 2017-05-30
Det tar ett par minuter att lära känna kopplingen du vet ... även bilens storlek osv, eller du kanske inte har körkort?

Det är självfallet ingen bortförklaring, men du måste ta hänsyn till att kopplingen är olika, mvh en som kört en jävla massa fordon ...
Exakt, det tar MAX ett par minuter innan man vet hur den bilen fungerar, och hur den är att hantera. Så då ska men inte behöva en hel uppkörningslektion på sig för att lista ut hur en bil fungerar...

Jo jag har körkort sedan 2 år tillbaka, och jag har kört en massa olika bilar jag med, så jag vet vad jag pratar om!
Men då MÅNGA härinne skriver att dom kuggades bara för att dom var ovana med bilen så tycker jag att det låter som en bortförklaring.. Hur en koppling fungerar och hur högt/lågt den tar vet man ju innan man har lämnat uppkörningsstället :)
wee21 2017-05-31 17:23 ! Citera #
Håller med det tar tid att lära köra sig en ny bil. är lite skillnad på en lamborghini och en mini golf.
Nick 2017-05-31 17:43 ! Citera #
wee21 2017-05-31
Håller med det tar tid att lära köra sig en ny bil. är lite skillnad på en lamborghini och en mini golf.
Gör det inte alls. Dålig bilförare!

Sedan att kunna köra optimalt är ju en annan femma, men det ser jag inte många i trafiken som klarar av. :lol: Föredrar trafiksäkert vilket som.
Mongo 2017-05-31 18:23 ! Citera #
wee21 2017-05-31
Håller med det tar tid att lära köra sig en ny bil. är lite skillnad på en lamborghini och en mini golf.
Ingen skillnad alls ditt sär. Båda har tre pedaler (om de är manuella förstås) och har samma växlingsschema. Dock finns det såklart skillnader i växlingsschema men det är ytterst sällsynt. Tex. Mercedes 190 evo har 1:an där 2:an brukar vara men även det är väldigt enkelt att vänja sig vid.
Gäst 2017-05-31 20:36 ! Citera #
Gäst 2017-05-30
Det tar ett par minuter att lära känna kopplingen du vet ... även bilens storlek osv, eller du kanske inte har körkort?

Det är självfallet ingen bortförklaring, men du måste ta hänsyn till att kopplingen är olika, mvh en som kört en jävla massa fordon ...
Inte körkort? Du jag kan säga en sak, jag har haft körkort i exakt ett år nu. Tro det eller inte men har kört minst 6000 mil sedan dess med säker 10 stycker olika manuella bilar, allt från lätt lastbil till liten stadsbil och både diesel och bensin.
Att det är skillnad mellan bilarna med växlingarna, ja absolut! MEN man ska klara av att hantera bilarna på en gång med växlingen, det är ett krav när du ska köra bil! Jag har absolut fått motorstopp vid några tillfällen när jag satte mig i en ny bil. Däremot ska man knappast behöva åka och ”träna” med en bil som man sätter sig i för första gången när det är dags för uppkörning eller om man har körkort. Man ska ha känslan, annars passar automatkort utmärkt. :lol:
Gäst 2017-06-01 13:16 ! Citera #
Gäst 2017-05-31
Inte körkort? Du jag kan säga en sak, jag har haft körkort i exakt ett år nu. Tro det eller inte men har kört minst 6000 mil sedan dess med säker 10 stycker olika manuella bilar, allt från lätt lastbil till liten stadsbil och både diesel och bensin.
Att det är skillnad mellan bilarna med växlingarna, ja absolut! MEN man ska klara av att hantera bilarna på en gång med växlingen, det är ett krav när du ska köra bil! Jag har absolut fått motorstopp vid några tillfällen när jag satte mig i en ny bil. Däremot ska man knappast behöva åka och ”träna” med en bil som man sätter sig i för första gången när det är dags för uppkörning eller om man har körkort. Man ska ha känslan, annars passar automatkort utmärkt. :lol:
Håller med dig fullständigt, att åka iväg och hyra en bil för att träna på just den bilmodellen som man kommer ha på uppkörningen tyder ju helt klart på att föraren är osäker som bilförare, det har absolut inget med bilen att göra...

Känner man sig redo så ska man klara av vilken sorts bil man än får på sin uppkörning...
Men om man måste hyra en för att träna, eller spendera en uppkörning bara för att få träna på just den bilen.. Ja då är man inte redo enligt mig!!
Piraten74 2017-06-05 05:17 ! Citera #
Hej.

Håller med i det som är sagt.
Även om man inte känner bilen så sitter alltid växlar på samma plats med undantag på backen, så även om du inte känner bilen så finns det ingen anledning att titta ner.
Och som folk skriver så utväxling å koppling skiljer sig åt från olika bilar men detta ska man fixa under körning utan att vara en trafikfara.
Har haft körkort i 12 år och uppdaterar mig om nya regler och tar mini uppkörningar på bilskolor för att fortsätta vara en säker förare i trafiken.
Gäst 2018-10-21 17:27 ! Citera #
Piraten74 2017-06-05
Hej.

Håller med i det som är sagt.
Även om man inte känner bilen så sitter alltid växlar på samma plats med undantag på backen, så även om du inte känner bilen så finns det ingen anledning att titta ner.
Och som folk skriver så utväxling å koppling skiljer sig åt från olika bilar men detta ska man fixa under körning utan att vara en trafikfara.
Har haft körkort i 12 år och uppdaterar mig om nya regler och tar mini uppkörningar på bilskolor för att fortsätta vara en säker förare i trafiken.
Haha den där sista meningen kan nog vara det löjligaste jag läst. Gå på bilskola fast man har körkort?? Har du hjälm på dig när du och din fru har sex också?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:47
1
I går 20:30
14
2024-05-03 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov